W obecnym roku liturgicznym towarzyszy nam Ewangelia według św. Marka. W poprzednią niedzielę słyszeliśmy o powołaniu przez Jezusa pierwszych uczniów: byli to rybacy znad jeziora Genezaret. Dopełnieniem tamtej sceny jest lekcja, której Jezus udzielił im podczas wizyty w synagodze w Kafarnaum. Jego kazanie i krzyk opętanego: „Przyszedłeś nas zgubić. Wiem, kto jesteś: święty Boga!”. Byliśmy świadkami podobnych krzyków w ostatnim czasie, także w naszych świątyniach. Jezus ucisza je jednym słowem, ku zdumieniu wszystkich obecnych.
Pytamy: dlaczego nie pozwala On opętanemu nazywać Go „świętym Boga”? Zły duch chce bowiem w ten sposób nakłonić Jezusa, aby wszedł z nim w dialog, aby go akceptował. W rzeczywistości szatan nie zna pełnej tożsamości Jezusa. Zna tylko ludzkie opinie o Nim. W ustach opętanego termin „święty” nie jest wyznaniem wiary w Mesjasza Bożego. Jest tylko pustym sloganem, za którym nie kryje się wiara w Jego Boską moc. Dlatego Jezus każe mu zamilknąć i opuścić udręczonego człowieka. Niech chce, aby ludzie dowiadywali się o Nim z ust demonów, ale ufali w zbawczą moc Jego nauki.
Szymon Piotr, który był świadkiem tej sceny, będzie odtąd rozważał znaczenie otrzymanej lekcji, a także słów usłyszanych z ust opętanego. Jakiś czas potem w tej samej synagodze Jezus wygłosi słynną mowę eucharystyczną, aby objawić słuchaczom swoją tożsamość. Wielu z nich odrzuciło jednak „twarde” słowa Jezusa. Po wyjściu z synagogi, zapewne już w domu Piotra, Jezus postawił pytanie Dwunastu: „Czyż i wy chcecie odejść?”. Odpowiedź Piotra zdaje się nawiązywać do pierwszego spotkania i sceny z opętanym. W imieniu Apostołów składa on teraz piękne wyznanie: „Myśmy uwierzyli i poznali, że Ty jesteś Świętym Bożym” (J 6, 69).
Nie wystarczy więc znać Jezusa ze słyszenia, jak znał Go opętany. Konieczna jest wiara, która daje życie wieczne. Dopiero w jej świetle wyznanie Piotra nadaje głębszy sens słowom „święty Boga”. W ustach Piotra nie są one sloganem, lecz tytułem godności Chrystusa (stąd pisane są z wielkiej litery). Dlatego w nauczaniu Piotra tytuł ten pojawia się częściej (por. Dz 3, 14; 4, 27. 30; 1 P 3, 15). W świetle wyznania Piotra pod Cezareą (por. Mk 8, 29) okazuje się, że tytuł „Święty” odnosi się do mesjańskiej godności Chrystusa.
Synagogę w Kafarnaum i dom Piotra łączy nie tylko topografia, ale także chrystologia. Pielgrzymi oglądają najpierw synagogę, stojącą na miejscu tej, o której mówi dzisiejszy fragment Ewangelii. Tuż obok, na ruinach domu Piotra, wznosi się rekonstrukcja judeochrześcijańskiej świątyni (domus ecclesiae). W pierwszym z tych miejsc padły fałszywe słowa opętanego zwrócone do Jezusa: „święty Boga”. W drugim – prawdziwe wyznanie Piotra: „Ty jesteś Świętym Bożym”.
„Życie w Chrystusie” – pod takim hasłem w Biłgoraju, Zamościu, Hrubieszowie i Tomaszowie Lubelskim odbyły się eliminacje powiatowe 26. edycji Konkursu Wiedzy o Biblii i Kościele. Zostały one przeprowadzone w trzech kategoriach: szkoły podstawowe kl. IV-VI, kl. VII-VIII i kl. III gimnazjum. Odbyły się one m.in. w Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. Papieża Jana Pawła II
Cele konkursu to przede wszystkim: zainteresowanie uczniów problematyką i treścią Biblii, dziejami Kościoła katolickiego, a zwłaszcza historią Kościoła w Polsce, aktywne włączenie w życie diecezji zamojsko-lubaczowskiej i szeroko pojmowaną kulturę chrześcijańską, podnoszenie poziomu wiedzy religijnej, rozwijanie indywidualnych uzdolnień, kształtowanie postawy poszanowania życia i godności osoby ludzkiej oraz ukazanie młodym pozytywnych wzorów osobowych. Tematyka konkursu obejmowała treści religijne poszczególnych etapów nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu dotyczącego nauczania o Matce Bożej oraz dotyczyła aktualnych wydarzeń z posługi Ojca Świętego, Kościoła w Polsce i naszej diecezji. Uczniowie biorący udział w konkursie winni wykazać się wszechstronną wiedzą religijną i umiejętnościami zdobytymi podczas katechizacji na poszczególnych etapach kształcenia. Zakres wiedzy i umiejętności, jakie powinni posiadać uczestnicy konkursu, to m.in.: rozumienie sensu podstawowych pojęć biblijnych i teologicznych, znajomość podstawowych prawd wiary, umiejętność odkrywania sensu tekstów ewangelicznych i wyciągania wniosków z nich dla swojego życia, rozumienie treści i przesłania Dekalogu i błogosławieństw ewangelicznych, znajomość faktów z historii Kościoła w Polsce i z życia diecezji, znajomość podstawowych zasad katolickiej nauki społecznej czy umiejętność oceny postaw ludzkich i wydarzeń w świetle nauki Kościoła.
Tuż przed swoim nieoczekiwanym odejściem, ks. Piotr Pawlukiewicz udzielił "wywiadu-strumyku" Renacie Czerwickiej. Na portalu niedziela.pl prezentujemy fragment tej wyjątkowej publikacji.
Renata Czerwicka: Mój kolega, gdy dowiedział się, że będziemy rozmawiać, poprosił mnie, żebym zapytała Księdza, co znaczą słowa: „trzeba zwolnić w życiu”. Wszyscy wokoło mówią, żeby zwolnić, a on nie wie, jak to konkretnie zrobić. Z pracy się ma zwolnić? Dzieci nie posyłać do szkoły? To pytanie jest chyba aktualne dla wielu osób.
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu zaprasza nauczycieli, wychowawców, pedagogów oraz rodziców do udziału w I Międzynarodowej i IV Ogólnopolskiej Konferencji Pedagogicznej pt.: "Pedagogika duszy i ciała. Co wiemy o pokoleniu cyfrowego świata?"
Wykłady odbędą się w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu we wtorek 1 kwietnia 2025 r. o godzinie 9:00. - Celem konferencji jest zaprezentowanie wyników badań przedstawicieli różnych ośrodków naukowych na świecie. Wykłady wygłoszą naukowcy z Polski, Grecji, Stanów Zjednoczonych oraz Kosowa - zaznaczają organizatorzy, dodając:- Tematy prezentacji odnosić się będą do zagadnień związanych z wychowaniem i edukacją pokoleń urodzonych w XXI wieku. Konferencja poświęcona będzie szczególnie dzieciom i młodzieży pokolenia „Z”, o których mówi się, że z jednej strony są twórczy, kreatywni, wyposażeni w innowacyjne technologie, a z drugiej, bywają nadmiernie emocjonalni, lękowi, zdeficytowani w zakresie tworzenia więzi i budowania relacji międzyludzkich. Eksperci z dziedziny pedagogiki, psychologii i psychiatrii, podejmą zagadnienia dotyczące komunikacji, budowania relacji, wykorzystywania form pracy oraz możliwości wspierania i stymulowania tych osób, ich rodziców oraz nauczycieli z nimi pracujących.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.