Reklama

Prawnik wyjaśnia

Jak zostać pustelnikiem?

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 59

[ TEMATY ]

prawnik

Adobe Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jeden z komunikatów na stronie archidiecezji częstochowskiej, dotyczący „pustelnic” działających w granicach tejże archidiecezji, spowodował wiele pytań o to, kto i w jaki sposób staje się pustelnikiem (pustelnicą), a także jakie są zadania i obowiązki wynikające z takiego statusu?

Odpowiedź eksperta
Tekst, choć jest nawiązaniem do konkretnej sytuacji, ma za zadanie ukazać ogólny status pustelnika i w takim szerszym znaczeniu proszę go przyjąć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Kodeksie prawa kanonicznego w części dotyczącej instytutów życia konsekrowanego znajduje się jeden kanon, który reguluje kwestie życia pustelniczego. Z definicji pustelnikiem jest „osoba poświęcona Bogu w życiu konsekrowanym, jeśli poprzez ślub albo inne święte więzy zobowiązuje się publicznie wobec biskupa diecezjalnego do praktykowania trzech rad ewangelicznych i pod jego kierownictwem zachowuje właściwy tryb życia”. Kodeks dopowiada również, że życie pustelnicze polega na tym, iż wierni „przez surowsze odsunięcie się od świata, milczenie odosobnienia, gorliwą modlitwą i pokutą poświęcają swoje życie na chwałę Boga i zbawienie świata”.

Mamy więc zawartą całą istotę życia pustelniczego i sposób uznania danej osoby jako pustelnika. Oczywiście należy zwrócić uwagę na to, że nawet jeśli ktoś prowadzi życie pustelnicze według powyższych wskazań, nie oznacza to, że automatycznie stał się pustelnikiem. Aby uzyskać status pustelnika, trzeba przed biskupem diecezjalnym zobowiązać się do praktykowania trzech rad ewangelicznych. Dodatkowo – to biskup diecezjalny jest odpowiedzialny za weryfikację życia pustelniczego, czyli czy dana osoba rzeczywiście zachowuje właściwy tryb życia. Nie może być tak, że ktoś z jednej strony chce być uznany za pustelnika, a z drugiej – jego życie, działalność czy aktywność trudno traktować jako odsunięcie się od świata czy milczenie. W tych przypadkach zasadna wydaje się odpowiednia ingerencja biskupa diecezjalnego, który dba o właściwe przestrzeganie pewnych reguł.

Reklama

Kościół popiera różne formy życia, których zadaniem jest realizowanie powołania do świętości, a także wzrost wiary i moralności, ale pewne określone formy muszą być praktykowane pod kierunkiem władzy kościelnej. W przypadku pustelników takim moderatorem życia pustelniczego jest biskup diecezjalny, który przyjmuje w imieniu Kościoła zobowiązania osoby aspirującej do miana pustelnika, ale też w odpowiedni sposób kieruje i weryfikuje, czy pustelnik prowadzi właściwe życie o takim charakterze.

Mam nadzieję, że krótka refleksja natury prawnej umożliwi wiernym rozeznanie sytuacji życia pustelniczego.

2021-05-05 07:42

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Małżeństwo: katolik – żydówka

Niedziela Ogólnopolska 11/2020, str. 57

[ TEMATY ]

prawnik

©Sondem/fotolia.com

Pytanie czytelnika:
Jakie jest oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego odnośnie do uznawania ślubu wyznawców religii judaistycznej? Czy ślub zawarty wcześniej według tradycji żydowskiej i późniejszy rozwód przekreślają możliwość zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim (małżeństwo mieszane katolik – żydówka)?

Odpowiedź eksperta

CZYTAJ DALEJ

Francja: kościół ks. Hamela niczym sanktuarium, na ołtarzu wciąż są ślady noża

2024-04-18 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

Francja

ks. Jacques Hamel

laCroix

Ks. Jacques Hamel

Ks. Jacques Hamel

Kościół parafialny ks. Jacques’a Hamela powoli przemienia się w sanktuarium. Pielgrzymów bowiem stale przybywa. Grupy szkolne, członkowie ruchów, bractwa kapłańskie, z północnej Francji, z regionu paryskiego, a nawet z Anglii czy Japonii - opowiada 92-letni kościelny, mianowany jeszcze przez ks. Hamela. Wspomina, że w przeszłości kościół często bywał zamknięty. Teraz pozostaje otwarty przez cały dzień.

Jak informuje tygodnik „Famille Chrétienne”, pielgrzymi przybywający do Saint-Étienne-du-Rouvray adorują krzyż zbezczeszczony podczas ataku i całują prosty drewniany ołtarz, na którym wciąż widnieją ślady zadanych nożem ciosów. O życiu kapłana męczennika opowiada s. Danièle, która 26 lipca 2016 r. uczestniczyła we Mszy, podczas której do kościoła wtargnęli terroryści. Jej udało się uciec przez zakrystię i powiadomić policję. Dziś niechętnie wraca do tamtych wydarzeń. Woli opowiadać o niespodziewanych owocach tego męczeństwa również w lokalnej społeczności muzułmańskiej.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję