Reklama

Nasze zdrowie

Do startu gotowi...

Trwająca od paru dziesięcioleci moda na jogging sprawiła, że jest to obecnie jedna z najpopularniejszych na świecie form aktywności ruchowej.

Niedziela Ogólnopolska 25/2021, str. 58

Giorgio Pulcini/Fotolia.com

Chociaż niektórzy wolą polskie określenie: bieganie, to jednak te pojęcia nie są całkowicie tożsame. Jogging jest jedną z technik biegania, to „trucht, przebieżka, bieg w wolnym tempie, zwykle na świeżym powietrzu z prędkością 7-9 km/h, celem utrzymania i/lub poprawy kondycji fizycznej bez forsownego wysiłku”. O popularności tej formy biegania decyduje fakt, że może ją uprawiać każdy zdrowy człowiek, niezależnie od wieku i płci. Jogging uprawiają dzieci, dorośli i seniorzy. Nie wymaga skomplikowanych urządzeń ani wyposażenia, a co najważniejsze – jest korzystny dla zdrowia i kondycji fizycznej, uprawiany systematycznie pozwala zrzucić zbędne kilogramy, poprawia samopoczucie, redukuje stres.

Decyzja o wyborze tej techniki biegania jako formy swojej stałej aktywności fizycznej wymaga pewnej wiedzy i planu. Warto przed jej rozpoczęciem zrobić podstawowe badania lekarskie – pomogą one wykluczyć przeciwwskazania, którymi są m.in.: schorzenia serca i układu krążenia, przewlekłe choroby układu oddechowego, niewyrównana cukrzyca i znaczna nadwaga. Aby pomysł nie okazał się słomianym zapałem, dobrze jest z góry przewidzieć w cotygodniowym grafiku zajęć czas na treningi oraz wybrać odpowiednie miejsce. Najlepiej jest biegać w parku lub w lesie. Jeżeli takich miejsc nie mamy w pobliżu i nie możemy do nich szybko dotrzeć komunikacją publiczną, autem czy rowerem, unikajmy tras o nawierzchni asfaltowej lub wykonanych z kostki brukowej. Twarde podłoże może doprowadzić do urazów, zwłaszcza kolan i kręgosłupa, korzystne są natomiast drogi bite lub o nawierzchni szutrowej.

Reklama

Najważniejszym elementem wyposażenia biegacza są dobrze amortyzujące stopę buty sportowe, w które trzeba się zaopatrzyć już na pierwszy trening, i wygodna, dostosowana do warunków pogodowych odzież.

Trzeba przestrzegać kilku zasad: nie wolno biegać na czczo, ale ostatni posiłek przed treningiem powinien być spożyty ok. 90-120 minut wcześniej, należy też pamiętać o nawodnieniu organizmu przed i po treningu, ewentualnie także w jego trakcie.

Pierwsze 2-3 treningi służą rozeznaniu własnych możliwości i wypracowaniu długofalowego planu poprawy formy. Bieganie rekreacyjne rozpoczynamy od 10-15-minutowej rozgrzewki, na którą składają się m.in.: skłony, wymachy ramion, podskoki, unoszenie kolan, krążenie bioder; rozgrzewkę kończy spokojny marsz. Przed rozpoczęciem biegania warto poćwiczyć technikę oddychania przeponowego, a w trakcie treningu pamiętać o wyprostowanej sylwetce, co zapewni swobodny przepływ powietrza.

Ważne jest też realistyczne nastawienie i nieoczekiwanie błyskawicznych sukcesów. Organizm stopniowo przyzwyczajamy do zwiększonego wysiłku. Na początek dobrze jest zaplanować półgodzinny trening tak, by 3-4 minuty dynamicznego marszu przeplatać 1 minutą biegu. Jeżeli stwierdzimy, że nie sprawia nam to większych trudności, po kilku treningach czas biegu można zwiększyć do 1,5 minuty, a następnie do 2 minut. Ważne jest, by utrzymać równe tempo na odcinkach biegowych, a na zakończenie przejść do spokojnego marszu, aby uregulować oddech i tętno. W kolejnych tygodniach, w których wydolność organizmu się poprawia, czas biegu stopniowo wydłużamy. Najlepiej jest trenować co drugi dzień, czyli 3-4 razy w tygodniu, ale systematycznie – działanie zrywami nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeżeli przed rozpoczęciem biegania rekreacyjnego uznamy, że nasza kondycja jest słaba, można trenować marsze nordic walking, które – uprawiane na podobnych zasadach, tj. 3-4 razy w tygodniu – po pewnym czasie przyniosą poprawę formy tak, że można będzie rozpocząć jogging.

2021-06-15 11:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego nie wolno zmieniać w celebracji Mszy św.? Komisja KEP wyjaśnia zachowanie abp Rysia podczas Areny Młodych

2021-09-27 07:13

[ TEMATY ]

abp Grzegorz Ryś

Arena Młodych

ks. Paweł Klys

Kapłan jest sługą świętej liturgii i nie wolno mu na własną rękę w celebracji Mszy św. niczego dodawać, opuszczać ani zmieniać - podkreślił przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski, bp Piotr Greger, w związku z celebracją liturgii podczas spotkania Arena Młodych "Reset" w Łodzi.

W odpowiedzi na liczne pytania adresowane do centralnych instytucji kościelnych w Polsce dotyczących sposobu sprawowania eucharystii pod przewodnictwem metropolity łódzkiego abp. Grzegorza Rysia, w czasie modlitewnego spotkania dla młodzieży Arena Młodych "Reset" w Łodzi na stadionie żużlowym "Orła Łódź" 13 września br., Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski udzieliła wyjaśnień w "Pro memoria" na temat integralności Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Ważna jest wytrwałość i cierpliwość - 200 lat kościoła św. Michała Archanioła w Miliczu

2021-09-26 18:18

Eryk Taterka

W milickim kościele pw. św. Michała Archanioła odpust ku czci świętego patrona połączony był z 200. rocznicą budowy kościoła.

Uroczystościom w parafii przewodniczył o. Wojciech Łokieć SJ. Jezuita z Bytomia prowadził przez 3 dni rekolekcje, które miały przygotować wiernych do wspólnej radości odpustowych. Pierwszego dnia konferencja dotyczyła Eucharystii, Drugiego o ojcostwie na wzór św. Józefa, a trzeciego dnia o Maryi, Matce wszystkich ludzi.

CZYTAJ DALEJ

Wygiełzów: 225 lat kościoła parafialnego

2021-09-27 09:06

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Biskup Ireneusz Pękalski przewodniczył w niedzielę 26 września uroczystej mszy z okazji 225. rocznicy wybudowania modrzewiowego kościoła parafii Nawrócenia Świętego Pawła i Nawiedzenia NMP w Wygiełzowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję