Reklama

Nasze zdrowie

Do startu gotowi...

Trwająca od paru dziesięcioleci moda na jogging sprawiła, że jest to obecnie jedna z najpopularniejszych na świecie form aktywności ruchowej.

Niedziela Ogólnopolska 25/2021, str. 58

Giorgio Pulcini/Fotolia.com

Chociaż niektórzy wolą polskie określenie: bieganie, to jednak te pojęcia nie są całkowicie tożsame. Jogging jest jedną z technik biegania, to „trucht, przebieżka, bieg w wolnym tempie, zwykle na świeżym powietrzu z prędkością 7-9 km/h, celem utrzymania i/lub poprawy kondycji fizycznej bez forsownego wysiłku”. O popularności tej formy biegania decyduje fakt, że może ją uprawiać każdy zdrowy człowiek, niezależnie od wieku i płci. Jogging uprawiają dzieci, dorośli i seniorzy. Nie wymaga skomplikowanych urządzeń ani wyposażenia, a co najważniejsze – jest korzystny dla zdrowia i kondycji fizycznej, uprawiany systematycznie pozwala zrzucić zbędne kilogramy, poprawia samopoczucie, redukuje stres.

Decyzja o wyborze tej techniki biegania jako formy swojej stałej aktywności fizycznej wymaga pewnej wiedzy i planu. Warto przed jej rozpoczęciem zrobić podstawowe badania lekarskie – pomogą one wykluczyć przeciwwskazania, którymi są m.in.: schorzenia serca i układu krążenia, przewlekłe choroby układu oddechowego, niewyrównana cukrzyca i znaczna nadwaga. Aby pomysł nie okazał się słomianym zapałem, dobrze jest z góry przewidzieć w cotygodniowym grafiku zajęć czas na treningi oraz wybrać odpowiednie miejsce. Najlepiej jest biegać w parku lub w lesie. Jeżeli takich miejsc nie mamy w pobliżu i nie możemy do nich szybko dotrzeć komunikacją publiczną, autem czy rowerem, unikajmy tras o nawierzchni asfaltowej lub wykonanych z kostki brukowej. Twarde podłoże może doprowadzić do urazów, zwłaszcza kolan i kręgosłupa, korzystne są natomiast drogi bite lub o nawierzchni szutrowej.

Reklama

Najważniejszym elementem wyposażenia biegacza są dobrze amortyzujące stopę buty sportowe, w które trzeba się zaopatrzyć już na pierwszy trening, i wygodna, dostosowana do warunków pogodowych odzież.

Trzeba przestrzegać kilku zasad: nie wolno biegać na czczo, ale ostatni posiłek przed treningiem powinien być spożyty ok. 90-120 minut wcześniej, należy też pamiętać o nawodnieniu organizmu przed i po treningu, ewentualnie także w jego trakcie.

Pierwsze 2-3 treningi służą rozeznaniu własnych możliwości i wypracowaniu długofalowego planu poprawy formy. Bieganie rekreacyjne rozpoczynamy od 10-15-minutowej rozgrzewki, na którą składają się m.in.: skłony, wymachy ramion, podskoki, unoszenie kolan, krążenie bioder; rozgrzewkę kończy spokojny marsz. Przed rozpoczęciem biegania warto poćwiczyć technikę oddychania przeponowego, a w trakcie treningu pamiętać o wyprostowanej sylwetce, co zapewni swobodny przepływ powietrza.

Ważne jest też realistyczne nastawienie i nieoczekiwanie błyskawicznych sukcesów. Organizm stopniowo przyzwyczajamy do zwiększonego wysiłku. Na początek dobrze jest zaplanować półgodzinny trening tak, by 3-4 minuty dynamicznego marszu przeplatać 1 minutą biegu. Jeżeli stwierdzimy, że nie sprawia nam to większych trudności, po kilku treningach czas biegu można zwiększyć do 1,5 minuty, a następnie do 2 minut. Ważne jest, by utrzymać równe tempo na odcinkach biegowych, a na zakończenie przejść do spokojnego marszu, aby uregulować oddech i tętno. W kolejnych tygodniach, w których wydolność organizmu się poprawia, czas biegu stopniowo wydłużamy. Najlepiej jest trenować co drugi dzień, czyli 3-4 razy w tygodniu, ale systematycznie – działanie zrywami nie przyniesie oczekiwanych efektów. Jeżeli przed rozpoczęciem biegania rekreacyjnego uznamy, że nasza kondycja jest słaba, można trenować marsze nordic walking, które – uprawiane na podobnych zasadach, tj. 3-4 razy w tygodniu – po pewnym czasie przyniosą poprawę formy tak, że można będzie rozpocząć jogging.

2021-06-15 11:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Infomacje dla duchowych pielgrzymów 41. PPW

2021-07-29 11:21

Adobe Stock

Spośród wszystkich grup pielgrzymkowych, najliczniejszą stanowi gr. XVI. Są to pielgrzymi duchowi, którzy swoją modlitwą, postem i ofiarą wspierają pątników zmierzających na Jasną Górę.

Od wielu lat, w trosce o dobro pielgrzymów duchowych, przygotowywany jest specjalny przewodnik. Zawiera on rozważania na każdy dzień. Jest także pomocą w modlitwie różańcowej, koronce do Bożego Miłosierdzia czy wieczornym rachunku sumienia.  

CZYTAJ DALEJ

Św. Maksymilian Maria Kolbe – Rycerz Niepokalanej

Niedziela podlaska 31/2018, str. VII

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

Archiwum Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie

Z pewnością większości kojarzy się przede wszystkim z obozowym pasiakiem i oddaniem życia za współwięźnia, jednak jego męczeńską śmierć poprzedziło wiele lat równie heroicznej walki, aby zdobyć cały świat dla Chrystusa przez Niepokalaną

Dwie korony

CZYTAJ DALEJ

Rzym: zmarł najstarszy z kardynałów

2021-07-29 19:22

[ TEMATY ]

kardynał

Rzym

zmarły

Vatican News

Kardynał Albert Vanhoye SJ

Kardynał Albert Vanhoye SJ

Dzisiaj o godz. 12.48 w Infirmerii Generalnej Jezuitów zmarł w wieku 98 lat kardynał Albert Vanhoye SJ. Obecnie najstarszym purpuratem jest emerytowany prefekt Kongregacji ds. Ewangelizacji narodów, Słowak 97-letni kardynał Jozef Tomko.

Kardynał Albert Vanhoye, SI, były rektor Papieskiego Instytutu Biblijnego i były sekretarz Papieskiej Komisji Biblijnej, urodził się 24 lipca 1923 r. w Hazebrouck, w diecezji Lille, w północnej Francji, na granicy z Belgią. Do Towarzystwa Jezusowego wstąpił 11 września 1941 r. w Le Vignau, pierwsze śluby zakonne złożył 15 listopada 1944 r., a święcenia kapłańskie przyjął 26 lipca 1954 r. w Enghien (Belgia) z rąk bpa Henri Duponta, biskupa pomocniczego Lille. Uzyskał papieską dyspensę od świąceń biskupich.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję