...kościół świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wilnie na Litwie jest unikatowym przykładem barokowego wystroju wnętrza? Niemal w całości zdobią go wysokiej klasy sztukaterie wykonane przez XVII-wiecznych artystów. Jest to ponad 2 tys. misternych rzeźb stiukowych o tematyce biblijnej i historycznej, rozlokowanych na suficie i ścianach tej wyjątkowej świątyni. Całości wystroju dopełniają przepiękne iluzjonistyczne obrazy autorstwa Michelangelo Palloniego, nadwornego malarza króla Jana III Sobieskiego.
Nie tylko monumentalne i kunsztowne sztukaterie stanowią o wyjątkowości wileńskiego kościoła. Nie znajdziemy w niej typowej barokowej nastawy ołtarzowej – zamiast tego na ścianie zobaczymy pokaźnych rozmiarów obraz przedstawiający pożegnanie świętych Piotra i Pawła autorstwa polskiego malarza Franciszka Smuglewicza. Dzieło otaczają rzeźby starotestamentalnych proroków dłuta Kazimierza Jelskiego, polskiego rzeźbiarza. Nastawa ołtarzowa, która miała stanąć w tym miejscu, została zamówiona we Włoszech, ale zatonęła wraz z transportującym ją okrętem. To smutne wydarzenie upamiętnia ogromny kryształowy żyrandol w kształcie łodzi, który znajduje się w centralnym miejscu świątyni.
Kościół został ufundowany przez Michała Kazimierza Paca – jednego z najbardziej wpływowych magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów, jako wotum za pomyślne zakończenie wojny z Moskwą (1654-67). Kamień węgielny pod budowę świątyni przywieziono z Krakowa. Prace budowlane, w oparciu o plany krakowskiego architekta Jana Zaora, rozpoczęto w 1668 r. Kościół zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej sztuki sakralnej.
Święci Juda Tadeusz i Bartłomiej jako pierwsi ewangelizowali tereny Armenii, ale to dzięki św. Grzegorzowi Oświecicielowi chrześcijaństwo stało się tam religią panującą.
Życiorys Grzegorza pełen jest luk, które uzupełniają legendy. Miał on być synem księcia Armenii, który wraz z całą rodziną został zamordowany w wyniku walki o władzę. Ocalał jedynie Grzegorz, którego mamka w porę wywiozła do Cezarei Kapadockiej. Tam wychował się w wierze chrześcijańskiej. Był gorliwy, chciał się poświęcić Bogu, ale nakłoniono go do małżeństwa, by zachować ród. Z tego związku narodziło się dwóch synów, którzy wykazali się pobożnością godną swojego ojca. Wkrótce żona Grzegorza poświęciła się na służbę Bogu, a on sam wrócił do Armenii.
W tak zwanej „starej liturgii”, przed Soborem Watykańskim II, kapłan sprawujący Eucharystię wraz z wiernymi, po zakończeniu celebracji odmawiał modlitwę do Matki Bożej i św. Michała Archanioła. Słowa tej ostatniej ułożył papież Leon XIII, a wiązało się to z pewną niezwykłą wizją, w której sam uczestniczył.
Opisana ona została w krótkich słowach przez przegląd Ephemerides Liturgicae z 1955 r. (str. 58-59). O. Domenico Pechenino pisze: „Pewnego poranka (13 października 1884 r.) wielki papież Leon XIII zakończył
Mszę św. i uczestniczył w innej, odprawiając dziękczynienie, jak to zawsze miał zwyczaj czynić. W pewnej chwili zauważono, że energicznie podniósł głowę, a następnie
utkwił swój wzrok w czymś, co się unosiło nad głową kapłana odprawiającego Mszę św.
Ponad 6000 młodych Hiszpanów wzięło udział w spotkaniu modlitewno-formacyjnym w Madrycie, stolicy kraju. W wydarzeniu odbywającym się pod nazwą WOW Fest towarzyszyli im liczni duchowni, w tym arcybiskup Madrytu kardynał Jose Cobo oraz biskup pomocniczy diecezji Getafe José María Avendaño. Punktem kulminacyjnym trwającego ponad 12 godzin wydarzenia religijnego była modlitwa w stołecznej katedrze Almudena.
Według zapowiedzi kard. Cobo, wydarzenie dla młodych katolików z aglomeracji Madrytu powinno zostać ponownie zorganizowane za rok. Podobnie jak w tym roku mają w nim uczestniczyć młodzi z trzech diecezji madryckiej metropolii: archidiecezji Madrytu oraz diecezji Getafe i Alcalá de Henares. Sprecyzował, że madrycki WOW Fest służy zmobilizowaniu młodych katolików żyjących w aglomeracji stołecznej do działań w parafiach oraz skupieniu ich wokół swoich rówieśników z lokalnego Kościoła. Zachęcał do naśladowania Jezusa Chrystusa, który, jak dodał, znał dobrze trudności życia ludzkiego. - On urodził się, żył, cierpiał, umarł, a następnie zmartwychwstał, aby pokazać nam drogę prawdziwej radości - powiedział hiszpański purpurat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.