Reklama

Porady

Psycholog radzi

Jak pokonać lęk przed szkołą

W jaki sposób rodzice powinni psychicznie przygotować dziecko do nowych warunków i pomóc mu w adaptacji do nowego otoczenia?

Niedziela Ogólnopolska 39/2021, str. 56

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Relacje z rodzicami

Pójście do szkoły po wakacjach powoduje silny lęk, wywołany tak ważnymi pytaniami, jak: co rodzice mają na myśli, kiedy twierdzą, że teraz już w szkole żarty się skończyły? Do kogo mam się zwrócić o pomoc z matematyki, jeżeli nikt w domu nie umie mi pomóc? Dlaczego tata nie chce obejrzeć ze mną serialu o dorastaniu, tylko wciąż gada o maturze?...

Demonizowanie obowiązków szkolnych i wizja pełnego wyzwań życia dorosłych mogą wywoływać w dzieciach lęk przed przyszłością. Dlatego lepiej, jeśli rodzice będą przybliżać młodzieży specyfikę swojej pracy, sprawę finansów, potrzebę oszczędzania, ustawicznego uczenia się i doskonalenia oraz zachęcać do pracy nad sobą i znajdowania czasu na realizację pasji niż straszyć dorosłością.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jeżeli rodzice nie potrafią pomóc dzieciom w lekcjach, co jest normalne, szczególnie kiedy młodzież w liceach i w technikach ma przedmioty rozszerzone, trzeba to głośno powiedzieć. „Doszliście w szkole do takiego poziomu z chemii, że ja już ci nie pomogę”. I dalej: „Na tym etapie mogę ci pomóc systematycznie się uczyć, a jeśli tego będzie zbyt mało, to sfinansujemy ci korepetycje – ale dopiero wtedy, jak pokażesz, że mimo zaangażowania nie osiągasz określonych przez szkołę wyników”. Pamiętajmy, że młodzież czasami oczekuje, iż ktoś poda jej na tacy łatwe rozwiązania, np. sfinansuje drogie korepetycje. Upewnijmy się, że dziecko efektywnie się uczy, zanim zdecydujemy się na taką pomoc.

Na koniec wreszcie pamiętajmy, żeby uczestniczyć w życiu naszych dzieci, czyli wiedzieć, co lubią jeść, pić, oglądać i o czym marzą, bo bez tego będziemy się od nich oddalać, a one będą się czuły zalęknione i osamotnione.

Nowe sytuacje

Drodzy rodzice, jeżeli założycie, że nie ma zjawisk patologicznych w szkole i w rodzinie, to proszę, zwróćcie uwagę, ile pytań pojawia się w zalęknionych umysłach dzieci, które poruszają się po znanym już środowisku, którym jest szkoła. A wyobraźmy sobie, że pojawiają się nowa sytuacja czy nowe środowisko. Jakie pytania zada sobie dziecko i jakie lęki zrodzą się w młodej psychice? Myślę, że można by zapisać wiele stron takich pytań, a i tak nie wyczerpiemy tematu. Jestem przekonany, że podobne pytania zadajemy sobie sami, kiedy zmieniamy pracę, poznajemy nowych ludzi, podejmujemy nowe wyzwania, rozpoczynamy życie w innym miejscu itp. Żeby sobie poradzić, prowadzimy dialog wewnętrzny, w którym zadajemy sobie pytania i staramy się na nie odpowiadać. Tego samego powinniśmy nauczyć nasze dzieci. Właśnie zadawanie im pytań i poszukiwanie odpowiedzi na nie oraz nauka takiego dialogu stworzą w dzieciach mechanizm radzenia sobie – przez koncentrację na problemach, a nie na sobie i swoich ograniczeniach, przez redukcję niewiadomego i analizę wszystkich możliwości, które jesteśmy w stanie wymyślić.

2021-09-22 07:48

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów

[ TEMATY ]

edukacja

Mat.prasowy

Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki

Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki

W Polsce każdego roku coraz większa liczba dzieci potrzebuje wsparcia w procesie kształcenia lub specjalnej organizacji nauki. Wymaga to szybkich i szeroko zakrojonych działań, tak by każdy polski uczeń mógł korzystać z wysokiej jakości systemu edukacyjnego, a w konsekwencji był lepiej przygotowany do samodzielnego i satysfakcjonującego życia w dorosłości i włączony w nurt życia społecznego, kulturalnego i zawodowego.

Ministerstwo Edukacji i Nauki już w latach 2017-2021 podjęło prace nad przygotowaniem kompleksowych rozwiązań, których celem jest poprawa jakości edukacji włączającej rozumianej jako edukacja wysokiej jakości dla wszystkich uczących się. Efektem tych prac było przygotowanie w 2021 r. propozycji założeń zmian legislacyjnych oraz planu ich wdrożenia.
CZYTAJ DALEJ

Żadna forma przemocy nie jest właściwa dla dziecka – ks. Wojciech Rzeszowski o kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”

2025-10-15 08:47

Grażyna Kołek

Przemoc wobec dzieci pozostaje poważnym wyzwaniem dla całego społeczeństwa, także dla Kościoła. Potrzebna jest dalsza edukacja społeczna. Żadna forma przemocy względem dzieci nie jest właściwa, a wychowanie oparte na karach fizycznych czy presji emocjonalnej nie przynosi dobrych owoców - zaznacza ks. dr Wojciech Rzeszowski. W rozmowie z KAI kierownik Biura Delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży podkreśla, że Kościół w Polsce aktywnie współpracuje z organizacjami pozarządowymi, m.in. z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, w ramach akcji „Dzieciństwo bez przemocy”. Dodaje, że proces tworzenia struktur ochrony dzieci w Kościele trwa już od ponad dekady - powstały wytyczne Konferencji Episkopatu Polski oraz prowadzone były liczne szkolenia pod kierunkiem specjalistów z Centrum Ochrony Dziecka.

Anna Rasińska (KAI): Kościół w Polsce już po raz drugi włącza się w kampanię „Dzieciństwo bez przemocy”. Dlaczego to zaangażowanie jest tak ważne?
CZYTAJ DALEJ

Prezentacja badań o Janie Pawle II w Internecie: pomiędzy dumą a ironią

2025-10-15 15:06

[ TEMATY ]

internet

badania

św. Jan Paweł II

duma

ironia

Karol Porwich/Niedziela

Aż 60 proc. Polaków uważa Jana Pawła II za największy powód do dumy. Mniej więcej tyle samo spośród nas uważa papieża Wojtyłę za ważny autorytet moralny. Jednocześnie młode pokolenie coraz częściej przedstawia go w kontekście ironicznym. Takie są wyniki badań zaprezentowanych przez ekspertów UKSW w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie. Jutro 16 października przypada 47. rocznica wyboru kard. Wojtyły na papieża.

Podczas konferencji prasowej zaprezentowano wyniki analizy dyskursu internetowego o Janie Pawle II, analizując treści artykułów z portali internetowych oraz analizy postów i komentarzy z mediów społecznościowych. Uwzględniono wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie UKSW przez CBOS oraz ankiet innych pracowni badawczych. Pod uwagę wzięto okres od roku 2022 do bieżącego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję