Reklama

Polska

Poznań: sympozjum o duchowo-moralnym wymiarze sakramentu chrztu

O sakramencie chrztu św. jako pierwotnej konsekracji, duchowości nowego człowieka w perspektywie tajemnicy chrztu oraz o chrzcie jako źródle apostolstwa świeckich dyskutowali w Poznaniu uczestnicy sympozjum teologicznego pt. „Duchowo-moralny wymiar sakramentu chrztu”.

[ TEMATY ]

sympozjum

Graziako

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konferencję na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza poprzedziła Msza św. pod przewodnictwem bp. Damiana Bryla w kaplicy wydziału.

- Sympozjum wpisuje się w przygotowanie do jubileuszu 1050. rocznicy chrztu Polski. Chcemy, aby przypomnienie chrztu Mieszka I było zaproszeniem do pogłębienia duchowości chrztu św., a dzisiejsze intelektualne spotkanie niech będzie odkryciem wartości chrztu w wymiarze refleksyjnym i egzystencjalnym - powiedział we wprowadzeniu do konferencji biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Chrzest będący początkiem i źródłem inicjacji chrześcijańskiej jest wprowadzeniem w intymną komunię osób Ojca, Syna i Ducha Świętego, a jednocześnie w jedność uczniów Chrystusa, którzy tworzą Jego mistyczne ciało - podkreśliła w swoim wystąpieniu mgr Katarzyna Wasiutyńska. Mówiąc o chrzcie jako pierwotnej konsekracji zaznaczyła, że fakt ten posiada dwie podstawowe konsekwencje dla osoby ochrzczonej.

- Formuła trynitarna wskazuje na włączenie jej w doskonałą wspólnotę miłości, jaką jest życie Boga Trójjedynego. Natomiast eklezjalny wymiar sakramentu i całego życia chrześcijan oznacza, że relacja synostwa w Chrystusie wypełnia się pośród ludzi - zaznaczyła doktorantka z Zakładu Teologii Moralnej, Duchowości i Katolickiej Nauki Społecznej.

Zwróciła uwagę, że odrodzenie człowieka w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego oznacza przywrócenie go do pierwotnej relacji ze Stwórcą i prowadzi do kontemplacji.

Prelegentka podkreśliła, że pytanie o naturę życia duchowego z perspektywy konsekracji chrzcielnej jest dla człowieka źródłem dwojakiej relacyjności - przez udział w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa zostaje on włączony w ontyczną komunię z Bogiem, w którym poznaje wewnętrzne odniesienie do życia w miłości, a doświadczenie synostwa prowadzi go do spojrzenia na nową relację z innymi ludźmi.

Ks. prof. UAM dr hab. Jacek Hadryś omawiając udział ochrzczonych w kapłańskim, prorockim i królewskim posłannictwie Chrystusa zwrócił uwagę, że ma on charakter duchowo-moralny i polega na zapanowaniu nad grzechem oraz na codziennej służbie miłości wobec bliźnich. - Chrzest jest podstawą kapłaństwa powszechnego wiernych, a człowiek ochrzczony włącza się kapłańskie posłannictwo Chrystusa, kiedy przeżywa swoje życie w postawie ofiarowania siebie Bogu - zaznaczył prodziekan Wydziału Teologicznego UAM.

Reklama

Prorockie posłannictwo Chrystusa jest dla ochrzczonego wzorem pełnienia tej misji. - Realizujemy je przychodząc drugiemu człowiekowi z pomocą, wspierając dobrym słowem, włączając się w misyjne dzieła Kościoła - zaznaczył prelegent.

Przypomniał, że człowiek ochrzczony ma godność królewską z faktu bycia dzieckiem Bożym.

Na duchowość nowego człowieka w perspektywie tajemnicy chrztu zwrócił uwagę o. dr hab. Piotr Piasecki OMI. Stwierdził, że obecność i działanie Trójcy Świętej jest fundamentem życia nowego człowieka. - Chrześcijańska duchowość rodzi się ze spotkania człowieka z osobowym Bogiem - zaznaczył prelegent. Podkreślił, że jest ona też eklezjalna i dynamiczna, czyli przeżywana w Kościele i otwarta, ponieważ łączy doświadczenie z wiarą i nadzieją. O. dr hab. Piasecki OMI zauważył, że nowością duchowości nowego człowieka jest tendencja do przezwyciężania egoizmu.

O. Tomasz Bujarski SVD w swoim wystąpieniu zaznaczył, że chrzest jest podstawą konsekracji wtórnej. - Poprzez chrzest zostaliśmy włączeni do Kościoła. Konsekracja wtórna, a więc życie radami ewangelicznymi, jest osadzona w Kościele i ma być czytelnym znakiem królestwa Bożego dla pozostałych stanów Kościoła - zauważył prelegent.

- Na skutek apostolstwa wiara zapoczątkowana na chrzcie rozwija się we wspólnocie Kościoła - zaznaczył z kolei ks. dr Adam Sikora, mówiąc o chrzcie jako źródle apostolstwa świeckich. Zawrócił uwagę, że świeccy mają możliwość apostolstwa w dwóch głównych obszarach. - Świeccy mają możliwość apostolstwa w parafii oraz poza strukturą hierarchiczną Kościoła w dziedzinach gospodarki, polityki, kultury, sztuki, środków społecznego przekazu - stwierdził prelegent.

Konferencja zorganizowana przez Zakład Teologii Moralnej, Duchowości i Katolickiej Nauki Społecznej odbyła się na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

2015-05-16 16:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dary Ducha dla konsekrowanych

Od 28 kwietnia do 1 maja w Krzydlinie Małej niedaleko Wołowa odbywało się XV Ogólnopolskie Sympozjum Teologii Życia Konsekrowanego pod hasłem „Otrzymaliśmy w darze Ducha Świętego. Młode wino, nowe bukłaki”. Przedstawiciele ponad 20 zgromadzeń zakonnych zastanawiali się nad obecnością Ducha Świętego w życiu codziennym. – Hasło sympozjum nawiązuje do roku duszpasterskiego, który przeżywamy aktualnie w Kościele, a zatem do trzeciej osoby Trójcy Świętej, do osoby Ducha Świętego – podkreśla ojciec Aleksander Bober, klaretyn, dyrektor Instytutu Teologii Życia Konsekrowanego.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję