Te słowa często powtarzał bł. Karol Acutis, który patronował IX Ogólnopolskiej Pielgrzymce Ministrantów i Lektorów. Członkowie służby liturgicznej tym razem spotkali się w sanktuarium Matki Bożej Loretańskiej w Loretto, niewielkiej miejscowości w diecezji warszawsko-praskiej.
Autostrada do nieba
Głównym punktem pielgrzymki do Loretto koło Wyszkowa była Eucharystia pod przewodnictwem abp. Józefa Górzyńskiego, metropolity warmińsko-mazurskiego. Razem z nim modlili się bp Romuald Kamiński, ordynariusz warszawsko-praski, bp Piotr Greger, biskup pomocniczy bielsko-żywiecki oraz księża opiekunowie grup ministranckich z różnych zakątków Polski.
Przez cały dzień ministrantom towarzyszyły relikwie bł. Karola Acutisa, a jego postać przybliżył ks. Kamil Wyszyński podczas specjalnej konferencji. Wskazywał, że choć Karol był zwyczajnym nastolatkiem grającym w piłkę i zainteresowanym informatyką, to jednak zawsze najważniejsze było dla niego uczestnictwo we Mszy św.
Na koniec relikwie błogosławionego przeniesiono do kościoła, gdzie przed Najświętszym Sakramentem odprawiono maryjne nabożeństwo zawierzając posługujących przy ołtarzu chłopców i młodzieńców.
Doświadczenie wspólnoty
Diecezję świdnicką w Loretto reprezentowała grupa kilkunastu ministrantów i lektorów. Filip Żmudziński, ceremoniarz w parafii św. Michała Archanioła w Bystrzycy Kłodzkiej, podczas pielgrzymki po raz pierwszy usłyszał o bł. Karolu.
Reklama
– Jest on dla mnie przykładem człowieka wiernego i oddanego Bogu, konsekwentnie trwającego przy swoich wartościach – wyjaśniał. Chętnie podzielił się także swoimi spostrzeżeniami odnośnie spotkania. – W Loretto wszyscy mogliśmy się pojednać z Bogiem i zapomnieć na chwilę o codziennych zmartwieniach. Mieliśmy szansę na to, aby skoncentrować się także na relacjach między sobą, chociażby poprzez wspólne rozmowy i wymianę poglądów.
O istocie poczucia wspólnoty podczas pielgrzymki wspomniał ks. Jakub Klimontowski z parafii Chrystusa Króla w Głuszycy. – Ministranci na takich spotkaniach widzą, że służba liturgiczna to nie tylko kilkudziesięciu chłopaków w parafii, ale przede wszystkim duża grupa osób chcących służyć Bogu. To mobilizuje ich do tego, by nieustannie pracować nad jakością swojej posługi – wskazał.
Historia zatoczy koło?
Do udziału w kolejnej, dziesiątej pielgrzymce, już teraz zaprasza ks. Krzysztof Ora, krajowy duszpasterz Liturgicznej Służby Ołtarza. W rozmowie z Niedzielą Świdnicką zdradził, że przy okazji okrągłej rocznicy historia najprawdopodobniej zatoczy koło. – Planujemy ponownie, tak jak za pierwszym razem, spotkać się na Jasnej Górze. Liczymy, że pokazując piękno i sens tych spotkań, zachęcimy do udziału w nich jak najwięcej członków służby liturgicznej.
Już w przyszłą sobotę 7 maja po dwuletniej przerwie odbędzie się Diecezjalna Pielgrzymka Służby Liturgicznej Diecezji Zielonogórsko – Gorzowskiej do Paradyża pod hasłem: „Przyjdź do źródła, wejdź na szczyt”.
- Tegoroczne hasło nawiązuje do słów Konstytucji o Liturgii, która mówi, że „liturgia jest szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i jednocześnie jest źródłem, z którego wypływa cała jego moc”. Motyw przewodni ma pomóc naszym ministrantom i lektorom odkryć w czasie tej pielgrzymki, że mogą nieustannie czerpać z tych darów, które Chrystus zostawił Kościołowi w liturgii sakramentów, a jednocześnie ciągle wzrastać przy Bogu i osiągać nowe cele życiowe wraz z Nim. Chcemy także docenić ich niezwykle ważną i cenną posługę, którą podejmują w naszych parafiach – wyjaśnia ks. Łukasz Malec, diecezjalny duszpasterz dzieci i młodzieży.
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Kwota zasiłku pogrzebowego od lat nie była podwyższana
Zasiłek pogrzebowy wzrośnie od przyszłego roku z 4 tys. do 7 tys. zł. - zakłada projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który we wtorek przyjęła Rada Ministrów. Poinformował o tym resort rodziny na portalu X.
Obecna kwota jednorazowego świadczenia przysługującego w przypadku śmierci i związanej z tym konieczności pochówku wynosi 4 tys. zł i pozostaje niezmienna od 2011 r.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.