Reklama

Wiadomości

Prasa zagraniczna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na szczęście to nie był terrorysta

W Watykanie 19 czerwca, na 2 godziny przed modlitwą Anioł Pański, gdy pielgrzymi i turyści pomału wchodzili na plac św. Piotra, przeszedłszy wcześniej kontrolę bezpieczeństwa na via Conciliazione, zauważono samochód osobowy, który pędził z dużą prędkością, nie zważając na dawane przez policję sygnały, aby się zatrzymał. Pojazd jechał ulicą, chodnikiem, staranował też policyjną barykadę. Padły strzały, na szczęście w opony. Wreszcie policji udało się zatrzymać samochód i schwytać kierowcę. Okazał się nim notowany już Albańczyk. Był pod wpływem alkoholu i narkotyków. Służby wykluczyły atak terrorystyczny.

CRUX
Stanowisko Watykanu

Wiadomo, że część krajów, szczególnie z zachodu Europy – chociaż nie mówi o tym jasno i precyzyjnie – uważa, iż w zamian za zakończenie wojny Ukraina powinna uznać rosyjskie władztwo nad podbitym terytorium. Ta jednak się na to nie godzi, a wspiera ją w tym m.in. Polska. Jakie jest stanowisko dyplomacji watykańskiej w tej sprawie? Jak powiedział abp Paul Richard Gallagher, Stolica Apostolska stoi na stanowisku integralności terytorialnej Ukrainy. To, zdaniem Watykanu, stanowi fundament ewentualnego trwałego pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Catholic News Service
Co jest katolickie?

Reklama

Czy katolicka szkoła, jeśli wywiesza flagi ruchów symbolizujących konkretne przekonania i poglądy, które przynajmniej w części są sprzeczne z nauczaniem Kościoła, może być nadal uznawana za katolicką? Biskup Worcester Robert J. McManus dostrzegł w takim postępowaniu sprzeczność, która może prowadzić do rozmycia tożsamości katolickiej, i zakazał prowadzonej przez jezuitów od 2003 r. szkole używać określenia „katolicka”. Zabronił również sprawowania sakramentów św. na jej terenie oraz organizowania uroczystości religijnych w placówkach podległych jego jurysdykcji. Co sprzecznego dostrzega biskup? W ruchu Black Lives Matter – nawoływanie do przemocy i łamania prawa, a w tęczowej fladze – postulat zrównania związków jednopłciowych z małżeństwem. Szkoła się broni, twierdząc, że chodzi jej tylko o manifestację poparcia dla osób marginalizowanych. Biskup starał się zrozumieć argumentację i toczył kilkutygodniową dyskusję z władzami szkoły, te jednak pozostały nieugięte. Szkoła zamierza wnieść odwołanie.

La Stampa
Obstają przy swoim

Ten wywiad jest ważny z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że rozmówcą włoskiego dziennika La Stampa był kard. Reinhard Marx – jeden z najważniejszych niemieckich hierarchów, a do tego jeden z najbliższych współpracowników papieża Franciszka. Dowodzi on, że mimo krytyki ze strony wielu biskupów z różnych stron świata najbardziej radykalne pomysły tzw. niemieckiej drogi synodalnej mają niesłabnące poparcie wśród niemieckich hierarchów. I tak jeśli chodzi o celibat kapłański, kard. Marx jest zdania, że wśród mężczyzn, którzy żyją w związkach małżeńskich, też mogłaby zaistnieć łaska powołania do kapłaństwa. A kapłaństwo kobiet? Choć św. Jan Paweł II jasno i wyraźnie orzekł, że kapłaństwo jest wyłącznie dla mężczyzn, to jednak nie kończy to dyskusji na ten temat. Na pytanie o zmianę nauczania o etyce seksualnej, kardynał odpowiada: „Przydałby się wzrost świadomości w tym temacie”. „Małżeństwa homoseksualne?” Na pewno nie, ale błogosławieństwo par homoseksualnych w Kościele – jak najbardziej.

Salon
Przełom

Tym słowem komentatorzy najczęściej określali międzyreligijną konferencję, zorganizowaną w Arabii Saudyjskiej, w której wzięły udział delegacje katolików, żydów, protestantów, buddystów, prawosławnych, hinduistów i muzułmanów. Wydarzenie odbyło się w państwie, które do tej pory nie znało pojęcia tolerancji religijnej, nie uznawało dialogu międzyreligijnego, a manifestowanie na jego terenie innej religii niż islamska prowadziło – i dalej prowadzi – do interwencji policji religijnej. Wysocy przedstawiciele buddystów i hinduistów byli w tej części Półwyspu Arabskiego po raz pierwszy. Po raz pierwszy również częstowano delegację żydowską specjalnym, koszernym jedzeniem. Co oznacza to spotkanie? Pod względem politycznym Saudom, którzy od pewnego czasu są w ogniu krytyki za łamanie praw człowieka, chodziło o ocieplenie wizerunku. Drugim celem było moderowanie wpływów jednego z najbardziej radykalnych odmian islamu – wahabizmu, który dominuje w królestwie. /p.r.

2022-06-29 06:11

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

38 lat temu władze państwowe wydały zgodę na wznowienie „Niedzieli”

Trzydzieści osiem lat temu, 5 marca 1981 r. została wydana przez władze państwowe decyzja o wznowieniu działalności „Niedzieli”. Kiedy 15 marca 1953 r. ukazał się ostatni numer „Niedzieli”, zamkniętej przez władze komunistyczne PRL-u, rozpoczął się okres zmagań o przywrócenie tygodnika. Zabiegano o to od momentu ukazania się ostatniego numeru. 8 maja 1953 r. Episkopat Polski pod przewodnictwem prymasa Stefana Wyszyńskiego przygotował memoriał do rządu PRL „Non possumus”, w którym bardzo zdecydowanie zaprotestował przeciwko niszczeniu przez władze PRL prasy katolickiej i wydawnictw katolickich.

Już 16 maja 1953 r. z polecenia bp. Zdzisława Golińskiego, drugiego biskupa częstochowskiego, Kuria Diecezjalna w Częstochowie wystosowała pismo w sprawie „Niedzieli” do Rady Państwa. Po październiku 1956 r. z interwencjami do władz państwowych w sprawie przywrócenia „Niedzieli” zwracał się prymas Polski kard. Stefan Wyszyński. Również 9 listopada 1956 r. w sprawie reaktywowania „Niedzieli” ks. Marchewka skierował pismo do Głównego Urzędu Kontroli Prasy w Warszawie. W tym samym okresie zespół redakcji „Niedzieli” wystosował memoriał do Centralnego Urzędu Wydawnictw oraz do min. Jerzego Sztachelskiego, dyrektora Urzędu ds. Wyznań. Warto również odnotować fakt, że 14 stycznia 1957 r. odbyła się rozmowa prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego w gmachu Urzędu Rady Ministrów z premierem rządu PRL Józefem Cyrankiewiczem w sprawie złagodzenia cenzury wobec pism katolickich. W rozmowie Prymas poruszył sprawę wznowienia „Niedzieli”. W następnych latach prymas Wyszyński powracał wielokrotnie do sprawy prasy katolickiej, m.in. w rozmowach z Władysławem Gomułką. 9 kwietnia 1957 r. miała miejsce interpelacja posła Antoniego Gładysza (poseł niezależny po wystąpieniu z koła poselskiego ZNAK) w Sejmie w sprawie „Niedzieli”. Ponadto 3 października 1957 r. poseł Gładysz skierował pismo w sprawie „Niedzieli” do I Sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Nowy okres zmagań o reaktywację „Niedzieli” rozpoczął się wraz z objęciem rządów w diecezji częstochowskiej przez bp. Stefana Barełę w 1964 r. W latach 70. ubiegłego stulecia, za czasów rządów ekipy Edwarda Gierka, zbierane były w Częstochowie i w Zagłębiu podpisy pod petycją o reaktywowanie „Niedzieli”. 12 maja 1977 r.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję