Reklama

Polska

Anioły z Podlasia zmieniają Polskę

W opiece hospicyjnej i paliatywnej od lat dzieje się nie najlepiej, a przecież Polaków, którzy potrzebują tego rodzaju pomocy, wciąż przybywa. Przykład z Podlasia pokazuje, że można uzdrowić niewydolny system. O tym, jak to zrobić, rozmawiamy z dr. Pawłem Grabowskim, twórcą Hospicjum Proroka Eliasza.

Niedziela Ogólnopolska 14/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

hospicjum

Archiwum Hospicjum Proroka Eliasza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ireneusz Korpyś: Jak opieka paliatywna w Polsce ma się na tle innych gałęzi medycyny?

Paweł Grabowski: Medycyna paliatywna nie polega na trzymaniu za rękę umierającego pacjenta i gładzeniu go po głowie. Dysponujemy wiedzą, w jaki sposób leczyć całe mnóstwo niepożądanych objawów u kresu życia, jak sprawić, by ostatnie chwile człowieka na tym świecie przebiegały jak najlepiej. Jesteśmy więc normalną dziedziną medycyny, której jako jedynej pozwala się żebrać na swoje utrzymanie. W Polsce popełniono błąd, że oddzielono opiekę zdrowotną od opieki społecznej. Jeżdżę do pacjentów na wsiach i zauważyłem, że różne sposoby wspierania osób starszych, zależnych od innych, nieuleczalnie czy przewlekle chorych, które w jakiś sposób sprawdzają się w mieście, nie sprawdzają się na wsiach.

Reklama

Jak zatem w praktyce wygląda opieka paliatywna na polskiej wsi?

Na obszarze, na którym pomoc niesie Hospicjum Proroka Eliasza, praktycznie nie działa pielęgniarska opieka domowa długoterminowa, bardzo słabo funkcjonuje fizjoterapia domowa, nie brakuje gmin, które nie mają opiekunek. Według badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli, są gminy, w których ośrodki pomocy społecznej nie sprawują opieki w domach. Działamy więc na terenie trudnym i pełnym wyzwań. Po skompletowaniu zespołu specjalistów – co w warunkach wiejskich było wyzwaniem niezmiernie trudnym – uznałem, że nie można pozwolić na to, aby ci eksperci jeździli wyłącznie do pacjentów z ośmiu grup chorobowych z tabelki NFZ tylko dlatego, iż tak zdecydował ustawodawca. Nie mogłem się zgodzić na to, aby nie udzielić pomocy osobie, która umiera na chorobę spoza tabelki, tym bardziej że dysponuję zespołem specjalistów gotowych do udzielenia takiej pomocy. Zaczęliśmy więc jeździć do osób nieuleczalnie chorych, a naszym kryterium nie była ministerialna tabelka. Mamy bardzo proste kryterium: udzielamy wsparcia każdej osobie potrzebującej, której nikt inny nie jest w stanie pomóc. Tak szerokiej pomocy, którą świadczymy, nie można udzielić za publiczne pieniądze, bo nadal trzeba się trzymać słynnej tabelki, dlatego przez lata pozyskiwaliśmy granty; dlatego potrzebowaliśmy i nadal potrzebujemy darczyńców. Pod naszą opieką znajduje się wielu pacjentów, których nasz system opieki zdrowotnej czy społecznej pozostawia bez pomocy. Mimo że są osobami ubezpieczonymi i pełnoprawnymi obywatelami, nie możemy im pomóc za publiczne pieniądze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zgodnie z szacunkami demografów, w 2050 r. co trzeci obywatel Polski będzie miał powyżej 60 lat. Oznacza to, że w perspektywie jednego pokolenia w Polsce lawinowo będzie przybywać osób starszych. Jak można się przygotować na tę sytuację?

Wieś starzeje się szybciej niż miasto, ponieważ ludzie młodzi wyjeżdżają do dużych aglomeracji w poszukiwaniu edukacji i pracy. Ludzi starszych przybywa i ta rzeczywistość demograficzna, która dotknie całą Polskę za kilkadziesiąt lat, już jest naszym udziałem na podlaskiej wsi. Dlatego to, co obecnie robimy jako Hospicjum Proroka Eliasza – wszystkie projekty, innowacje społeczne, które wdrażamy, nasza empatyczna odpowiedź na niedziałający system – jest w pewnym sensie laboratorium przyszłych rozwiązań. Dlatego mówimy głośno do ustawodawców, osób, które będą decydowały o polityce senioralnej w kolejnych latach: patrzcie, co robimy; patrzcie, jak próbujemy sobie poradzić, bo rzeczywistość, w której działamy, wkrótce będzie udziałem całej Polski. Całe szczęście, że nasz głos nie pozostaje bez echa. Nasz projekt „Nowy model hospicjum działający na terenach wiejskich” stał się wzorcem do skalowania w jednym z ministerstw i obecnie stosuje go już dwadzieścia jeden jednostek zajmujących się seniorami na obszarach wiejskich. Bardzo się cieszymy, że jesteśmy wysłuchiwani, że dla osób sprawujących obecnie władzę nie jesteśmy jakąś grupą zapaleńców czy dziwaków ze wsi, ale osobami, w których głos się wsłuchują, aby wprowadzić na wsiach rozwiązania adekwatne do potrzeb chorych osób.

Dlaczego opracowane przez Państwa innowacyjne rozwiązania zainteresowały ministerstwo?

Wstępne badania naszej innowacji „Nowy model hospicjum działający na terenach wiejskich” pokazały, że to, co proponujemy, jest skuteczniejsze, bardziej odpowiada na potrzeby ludzi i jest o ok. 1/3 tańsze niż rozwiązania, które oferuje państwo, a więc pozwala na niemarnowanie publicznych pieniędzy.

Co stanowi o skuteczności innowacji zaproponowanych przez środowisko Hospicjum Proroka Eliasza?

Nasze rozwiązania wymagają pewnych zmian w mentalności osób, które je realizują, zgodnie z ideą, że to pacjent jest najważniejszy, a nie zarabianie pieniędzy. Nie brakuje osób, które myślą sobie: „Zajmę się staruszkami, bo to się opłaca” albo: „Prowadzenie domu starców jest dobrym pomysłem na biznes”. Nie tędy droga. Jeżeli myśli się w tych kategoriach, to założenie hospicjum po prostu się nie uda. Jeżeli odwrócimy sposób myślenia i uznamy, że liczy się człowiek, że najważniejsza jest godność osoby ludzkiej, to wówczas zaczniemy dawać pacjentom pomoc adekwatną do ich potrzeb. Zarabianie pieniędzy dzieje się niejako przy okazji. Jesteśmy przykładem tego, że cierpliwością, empatią, odczytywaniem potrzeb człowieka chorego, a nie patrzeniem na czubek własnego nosa można zmienić chory system.

Takie ośrodki jak Hospicjum Proroka Eliasza w dużej mierze muszą korzystać z pieniędzy pozyskanych od darczyńców. Jakie są szanse na to, że ciężar finansowania zostanie w większym stopniu przesunięty na budżet państwa?

Akurat tak się dzieje, że nie widzimy pod kościołem neurologów, ortopedów czy kardiologów z puszkami w ręku, proszących o pieniądze na utrzymanie ich oddziałów. Z kolei koledzy i koleżanki pracujący w hospicjach właśnie w ten sposób proszą o pieniądze na możliwość dalszego niesienia pomocy potrzebującym. Mam nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale dopóki nie będzie zmiany, także my będziemy ciągle potrzebować darczyńców. Jeździmy do osób, którym państwo nie chce zapłacić za opiekę, bo umierają na choroby spoza słynnej tabelki NFZ. Potrzebujemy więc darczyńców, którzy będą o nas pamiętać przy okazji podarowania 1,5% czy też przy innych okazjach. Dopóki państwo nie zmieni patrzenia na opiekę medyczną nad osobami u kresu życia, będziemy potrzebować wsparcia.

www.hospicjumeliasz.pl

Paweł Grabowski doktor nauk medycznych, bioetyk, specjalista medycyny paliatywnej. Założyciel i prezes Fundacji Hospicjum Proroka Eliasza.

2023-03-28 13:18

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pieniądze dają szczęście

Stowarzyszenie Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego w Chełmie ma status organizacji pożytku publicznego, a to oznacza, że dokonując rocznego rozliczenia z fiskusem, 1% podatku można przekazać na pomoc chorym.

Zgromadzone środki finansowe pozwolą skutecznie pomagać podopiecznym hospicjum. Obecnie pod opieką chełmskiego stowarzyszenia znajduje się ok. 20 osób. Za opiekę medyczną i wszelkie zabiegi rodzina chorego nic nie płaci.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący episkopatu Turcji przed wizytą papieża: miejmy nadzieję na miłą niespodziankę

2025-11-03 15:17

[ TEMATY ]

wizyta papieża

episkopat Turcji

miła niespodzianka

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Turcji abp Martin Kmetec ma nadzieję, że zbliżająca się wizyta papieża umocni mniejszość chrześcijańską w tym kraju. W ramach wizyty w dniach 27-30 listopada Leon XIV spotka się w Ankarze z prezydentem Recepem Tayyipem Erdoğanem oraz z czołowymi osobistościami świata polityki i społeczeństwa. W wywiadzie dla agencji prasowej SIR abp Kmetec powiedział, że oczekuje, iż spotkania papieża z tureckim światem polityki, dadzą „pozytywny sygnał otwartości na katolicyzm i obecność Kościoła katolickiego w kraju, a także na chrześcijan w ogóle”.

Głównym motywem wizyty papieża w Turcji są obchody 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego, na którym sformułowano fundamenty wyznania wiary, wciąż obowiązującego dla wszystkich Kościołów i wyznań chrześcijańskich, a także spotkanie z Kościołami wschodnimi oraz z honorowym zwierzchnikiem prawosławia, patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem. Zarówno jego historycznie ważna siedziba Fanar w dzisiejszym Stambule, jak miejsce Soboru Nicejskiego, obecny Iznik, znajdują się w Turcji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję