Reklama

Elementarz biblijny

Dziedzictwo niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące

Niedziela Ogólnopolska 16/2023, str. 17

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek Pierwszego Listu św. Piotra Apostoła podkreśla fundamentalny związek między powstaniem z martwych Chrystusa a nadzieją zbawienia, którą zostali obdarzeni chrześcijanie. Zmartwychwstanie Syna Bożego jest źródłem owej nadziei i jednocześnie jej najpewniejszą rękojmią. Nadzieja ta nie odnosi się do jakiegoś niesprecyzowanego celu, ale jest konkretnym oczekiwaniem, które autor listu definiuje następująco: „dziedzictwo niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące, które jest zachowane dla was w niebie” (por. 1 P 1, 4).

Metafora dziedzictwa pierwotnie odnosiła się do ziemi obiecanej przez Boga ojcom. W Nowym Testamencie staje się ona symbolem zbawienia oznaczającego życie wieczne. Jednocześnie Pierwszy List św. Piotra łączy ideę dziedzictwa z faktem zrodzenia na nowo: odrodzone dzięki zmartwychwstaniu Chrystusa dzieci Boże otrzymują prawo do udziału w dziedzictwie wiecznego życia. Egzystencja chrześcijańska jest rozpięta między teraźniejszością a przyszłością – pełnia zbawienia nie jest jeszcze udziałem chrześcijan w życiu ziemskim, jednak już teraz są oni obdarzeni „prawem dziedziczenia” – gwarancją nieskończonego życia w obecności Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Autor listu precyzyjnie określa, jaki charakter ma owo dziedzictwo. Jest ono niezniszczalne, niepokalane i niewiędnące. Pierwszy przymiotnik: afthartos opisuje to, co nie jest podatne na zepsucie i rozpad, może oznaczać także coś nieprzemijalnego lub wręcz nieśmiertelnego. Drugie słowo – amiantos odnosi się do tego, co jest nieskalane, wolne od jakiejkolwiek deformacji czy wady. Może także wyrażać czystość moralną – jako wolność od grzechu. Trzeci przymiotnik: amarantos oznacza to, co jest wieczne, nieprzemijające i niezmienne.

Warto zwrócić uwagę, że tak szczegółowy opis posiadanego, w nadziei, dziedzictwa podkreśla jego fundamentalne znaczenie dla wyznawców Chrystusa. Wspólnym elementem tego opisu jest fakt trwałości tego dziedzictwa – jest ono w istocie nieprzemijalne, przekazane jako dar tym, którzy podążają za Chrystusem, upodabniając się do Niego w Jego cierpieniu, śmierci i zmartwychwstaniu. Dziedzictwo to radykalnie przerasta wszelkie ziemskie kategorie – jest ono w najwyższym stopniu trwałe, ponieważ wypływa z dobroci i miłości samego Boga. Boska wieczność staje się częściowo już obecna w naszej ograniczonej rzeczywistości. Jest to możliwe dzięki dokonanemu dla nas i ze względu na nas zbawieniu. W naszym życiu ziemskim z jednej strony jesteśmy naznaczeni przemijaniem, jednak z drugiej – nosimy już w sobie ziarno życia, które trwa bez końca. Boski Siewca zasiał je w sercach chrześcijan przez zwycięstwo Chrystusa nad grzechem i śmiercią. Stamtąd bije źródło owej żywej nadziei na uczestnictwo w niezniszczalnej pełni Bożego życia. Niezniszczalne dziedzictwo, które jako chrześcijanie posiadamy już w wierze i nadziei, jest tak naprawdę zapewnieniem, że każdy z nas doświadczy cudu Poranka Wielkanocnego, kiedy miłość okaże się silniejsza od śmierci.

2023-04-06 15:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od wieków chodzi o świadectwo wiary

2024-05-08 20:16

ks. Łukasz Romańczuk

Arcybiskup Józef Kupny głosi homilię

Arcybiskup Józef Kupny głosi homilię

Uroczystość świętego Stanisława, biskupa i męczennika była okazją do świętowania w parafii św. Stanisława, Doroty i Wacława we Wrocławiu. Tego dnia młodzież z tej parafii oraz św. Mikołaja przyjęła sakrament Bierzmowania z rąk abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego.

W homilii abp Kupny nawiązał do czasów apostolskich i faktu, że Apostołowie poszli na różne krańce świata i nieśli Ewangelię, choć nie było to takie oczywiste i wymagało wysiłku. Działali oni mocą Ducha Świętego. - W tamtych czasach ludzie świetnie się komunikowali. Używano języka greckiego [koine], było też bezpiecznie na szlakach i inne warunki podawano, jako argumenty za tym, że Ewangelia dotarła tak daleko. Oczywiście, te warunki były dogodne, ale dlaczego nie korzystały z nich innowiercy czy sekty? Po Zesłaniu Ducha Świętego, napełnieni Jego mocą i światłem Apostołowie poszli głosić. A nie było to łatwe, bo stawiano ich przed sądem, bo burzyli porządek, który wskazywał na bożków pogańskich - wskazał arcybiskup.

CZYTAJ DALEJ

Nadmorska Pani, módl się za nami...

2024-05-08 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe.Stock

Kult Matki Bożej w Swarzewie sięga czasów przed reformacją a z Jej historią związanych jest kilka legend.

Rozważanie 9

CZYTAJ DALEJ

Dzień Europy: Europa w wizji Jana Pawła II

2024-05-09 10:39

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

dzień europy

Karol Porwich/Niedziela

9 maja przypada Dzień Europy. Stanowi to doskonała okazję dla przypomnienia myśli europejskiej Jana Pawła II. Europa była dlań ważną przestrzenią kulturową, w której budowę chrześcijaństwo nie tylko wniosło wielki wkład, ale nadal może być cennym czynnikiem inspiracji na przyszłość. Jednocześnie od początku swego pontyfikatu - doceniając "wschodnie płuco" Europy - zabiegał o reintegrację kontynentu, co zostało zwieńczone włączeniem do europejskich struktur krajów Europy środkowej w 2004. Dokonania Jana Pawła II w tym zakresie predestynują do zaliczenia go w poczet "Ojców zjednoczonej Europy". Przypominamy analityczny tekst na ten temat.

Europa dla Jana Pawła II była nie tylko pojęciem geograficznym lecz przestrzenią kulturową, w której myśl starożytna (grecko-rzymska) spoiła się z religijną tradycją judeochrześcijańską. Formułował więc wizję zjednoczonej Europy w nawiązaniu do jej bogatego kulturowego i religijnego dziedzictwa, podkreślając dziejową rolę chrześcijaństwa. Nieustannie apelował o wierność tym korzeniom i uwzględnienie ich we współczesnych działaniach związanych z integracją kontynentu. A polskość w integralny sposób wiązał z europejskością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję