Reklama

Niedziela plus

Czy wiecie, dlaczego...

..budowano przydrożne kapliczki?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każda kapliczka ma swoją własną historię i swojego fundatora. Wierzono, że Jezus, Matka Boża oraz święci są pośrednikami między światem ziemskim a Stwórcą, dlatego to do nich kierowano modlitwy.

Przydrożne kapliczki i krzyże są nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu, a powstawały w latach wojen, głodu i epidemii, które dziesiątkowały ludność. Stawiane były w dowód wdzięczności za doznane łaski, uzdrowienia, dla upamiętnienia ważnych wydarzeń lub w określonej intencji. Kapliczki miały także chronić przed klęskami suszy, powodzi i pożaru. Budowano je najczęściej na rozstajach dróg, przy dawnych szlakach drogowych i pątniczych, w miejscach objawień religijnych lub ważnych dla lokalnej społeczności wydarzeń, a także w miejscach po zniszczonych świątyniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Niezwykle różnorodny jest styl kapliczek. Są murowane lub drewniane i przypominają małe domki, niektóre są umieszczone w niszach budynków, na kolumnach lub zwyczajnie na drzewach.

Do najczęściej umieszczanych w kapliczkach figur i obrazów świętych, którym przypisywano właściwości opiekuńcze i ochronne – obok Matki Bożej i Chrystusa – należy wizerunek św. Jana Nepomucena. W 1393 r. zginął on męczeńską śmiercią w nurtach Wełtawy i jako święty opiekuje się wszystkim, co jest związane z wodą. Chroni nie tylko przed powodziami, ale również przed suszą. Opiekuje się rzekami, strumieniami, jeziorami i studniami. Ma w swojej opiece również mosty, groble oraz chroni przed utonięciem. Kapliczki z jego figurą nazywane są Nepomukami.

Równie popularne są kapliczki: św. Floriana, który chroni od ognia, św. Józefa z Dzieciątkiem, który patronuje rodzinom, św. Jerzego, patrona rolników, św. Antoniego Padewskiego, orędownika w przypadku zaginięcia ludzi i rzeczy, św. Rocha, który chroni od zarazy, i patrona kupców św. Mikołaja, chroniącego przed wilkami i gryzoniami. Na pątniczych szlakach często można spotkać patrona pielgrzymów i podróżnych – św. Onufrego Pustelnika. Święta Rozalia i św. Tekla z kolei chroniły przed pandemiami. /ic

2023-05-23 14:25

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czar kapliczek

Niedziela szczecińsko-kamieńska 45/2021, str. II

[ TEMATY ]

kapliczki

Ks. Jacek Fabiszak

Dowód wdzięczności dla Matki Bożej

Dowód wdzięczności dla Matki Bożej

Ziemia Polska naznaczona jest licznymi znakami wiary. Krzyże i kapliczki przydrożne towarzyszyły nam od wieków.

Kiedy miałem ok. 30 lat pomyślałem, że jak się dorobię to postawię Matce Bożej kapliczkę dziękczynną za powodzenie w życiu – opowiada Zdzisław Prajwowski. Był taki czas, że nie miałem na chleb, jednak powiodło mi się – kontynuje i dodaje – Mam za co dziękować Bogu, przede wszystkim za rodzinę. W rocznicę moich 50. urodzin śp. ks. Antoni Włodarski, ówczesny proboszcz Przybiernowa, poświęcił kapliczkę.
CZYTAJ DALEJ

Z medalikiem św. Benedykta w życie

Niedziela toruńska 28/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

medalik

św. Benedykt z Nursji

Archiwum autorki

Awers i rewers medalika św. Benedykta

Awers i rewers medalika św. Benedykta
W miesiącu lipcu teksty liturgiczne przypominają głównego patrona Europy św. Benedykta. Jego święto obchodzone jest w Kościele katolickim, anglikańskim i ewangelickim w dniu 11 lipca na pamiątkę przeniesienia relikwii świętego z Monte Cassino do opactwa Fleury (11 lipca 673 r.). To doroczne święto ustanowił papież Paweł VI, gdy w 1964 r. w trakcie Soboru Watykańskiego II ogłosił św. Benedykta patronem Europy, podkreślając w ten sposób rolę, jaką zakony oparte na jego regule odegrały w łączeniu tradycji Wschodu i Zachodu oraz w cywilizowaniu Europy.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję