Reklama

Niedziela plus

Poznań

Czy wiecie, że…

...bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Poznaniu jest nazywana Matką Katedr Polskich i jest najstarsza w Polsce?

Niedziela Plus 25/2023, str. I

[ TEMATY ]

Poznań

Archiwum WSD TChr w Poznaniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jej historia sięga początków chrześcijaństwa w Polsce, czyli 968 r., kiedy to utworzono pierwszą na ziemiach polskich diecezję poznańską, którą objął bp Jordan. Na wyspie zwanej Ostrów Tumski, otoczonej korytem Warty i Cybiny, została utworzona pierwsza siedziba biskupów polskich. Być może to tutaj Mieszko I przyjął chrzest.

Reklama

Świątynia powstała w X wieku. Z czasów najstarszego budynku pochodzą grobowce, które znajdowały się w nawie głównej. Uznaje się, że byli w nich pochowani pierwsi władcy polscy – Mieszko I i Bolesław Chrobry. Wnętrze bazyliki archikatedralnej kryje wiele niezwykle cennych zabytków sztuki sakralnej. Ołtarz główny z przełomu XIV i XV wieku został wykonany przez wybitnych mistrzów śląskich. W świątyni można podziwiać także piękną barokową ambonę i chrzcielnicę, gotyckie stalle, renesansowe nagrobki rodziny Przecławskich oraz spiżowe płyty nagrobne. Na szczególną uwagę zasługuje Złota Kaplica. Znajdziemy tu pomnik Mieszka I i Bolesława Chrobrego (na zdjęciu) oraz sarkofag pierwszych władców. Kolejną wartą uwagi kaplicą jest dawna Kaplica Królewska, która była miejscem pochówku króla Przemysła II – wybitnego przedstawiciela wielkopolskiej linii Piastów. Ciekawostką jest także tzw. Miecz św. Piotra. Oryginał znajduje się w Muzeum Archidiecezjalnym, a kopia wisi na ścianie w prawej nawie katedry. Według legendy, jest to ten sam miecz, którym św. Piotr bronił Jezusa w Ogrodzie Oliwnym. Najprawdopodobniej jest to jednak nie miecz, a rzymski lub średniowieczny tasak, co nie umniejsza jego unikatowości, gdyż znajduje się w Poznaniu od 968 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Poznańska katedra jest również miejscem wiecznego spoczynku biskupów poznańskich, którzy zostali pochowani w podziemiach bazyliki. Możemy tam podziwiać również pozostałości pierwotnej katedry, które zostały odkryte w czasie badań archeologicznych.

Najstarsza w Polsce katedra jest milenijnym pomnikiem kultury chrześcijańskiej. W dokumencie podnoszącym ją do godności bazyliki mniejszej papież Jan XXIII nazwał ją Ozdobą Poznania. /ic

2023-06-14 08:42

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Glapiak: przyjmuję tę godność w duchu posłuszeństwa jak Maryja

[ TEMATY ]

Poznań

Bp Jan Glapiak

archidiecezja poznańska

„Przyjmuję tę godność i wszystkie obowiązki związane z urzędem biskupa pomocniczego w duchu posłuszeństwa, tak jak dotychczas przyjmowałem wszystkie zadania, jakie przede mną stawiano. Pochodzę z sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Górce Duchownej. Takiej postawy uczyłem się już od dziecka, od najpiękniejszej służebnicy Pańskiej” – powiedział KAI bp Jan Glapiak, dziś mianowany biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej.

Zauważył, że Maryja też przy zwiastowaniu wszystkiego nie rozumiała, a jednak potrafiła powiedzieć: „Oto ja, służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego”.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Caritas Polska: w piątek i sobotę odbędzie się zbiórka żywności „Tak. Pomagam!”

2025-03-26 11:07

[ TEMATY ]

Caritas

zbiórka żywności

Tak. Pomagam

Ks. Adam Stachowicz

Zbiórka żywności

Zbiórka żywności

W piątek i sobotę w 2 tys. sklepów największych sieci handlowych i lokalnych ruszy 26. ogólnopolska zbiórka żywności „Tak. Pomagam!” zorganizowana przez Caritas Polska.

"W zbiórce żywności uczestniczy 2 tys. dużych sieci handlowych m.in. Biedronka, Lidl, Netto, Selgros, Carrefour, Kaufland, bi1, Auchan oraz lokalne sieci handlowe i sklepy" - poinformowało w środę PAP biuro prasowe Caritas Polska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję