Reklama

Niedziela w Warszawie

Ucząc i wychowując

O tym, co mają wspólnego pijarzy z obrazem Matki Bożej Łaskawej, Patronki Warszawy, o darmowych lekcjach dla dzieci i objawieniach na Siekierkach, z o. Tadeuszem Suślikiem SchP rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 34/2023, str. I

[ TEMATY ]

Warszawa

Archiwum o. TS

O. Tadeusz Suślik

O. Tadeusz Suślik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: 25 sierpnia będziemy obchodzić wspomnienie św. Józefa Kalasancjusza, założyciela pijarów. To właśnie dzięki pijarom czcimy w Warszawie Matkę Bożą Łaskawą.

O. Tadeusz Suślik: Wizerunek Matki Bożej Łaskawej to obraz namalowany według wzorca, który jest we Włoszech w miejscowości Faenza. Stamtąd pochodził o. Jacek Orselli, pierwszy przełożony pijarów w Warszawie. On, z fundacji króla Władysława IV, założył kolegium na rogu ulic Długiej i Miodowej. Patronką domu i szkoły ustanowił Matkę Bożą Łaskawą. Zamówił on duży obraz NMP Łaskawej, który był wzorowany na pierwszym fresku Madonny Łaskawej. W 1651 r. w obecności nuncjusza papieskiego abp. Jana de Torres obraz został uroczyście wprowadzony do drewnianego kościoła Świętych Prima i Felicjana przy ul. Długiej, gdzie obecnie stoi katedra polowa i ukazany ludowi Warszawy. Po ustaniu zarazy za wstawiennictwem Matkę Bożą Łaskawej w 1662 r. magistrat ogłosił Ją Patronką Warszawy i Strażniczką Polski. Po upadku powstania listopadowego siedzibę pijarów zajęli Rosjanie, a zakonnikom kazali się przenieść na Świętojańską. Ci zabrali z sobą obraz. Jego kustoszami są obecnie ojcowie jezuici.

Reklama

Charyzmatem pijarów jest szczególna troska o wychowanie dzieci i młodzieży. Dlaczego taki charyzmat?

Wynikało to z doświadczeń naszego założyciela. On, hiszpański kapłan, gdy w 1592 r. przybył do Rzymu, oczekiwał na otrzymanie kanonii od Stolicy Apostolskiej, ale to się opóźniało. Mając czas, postanowił, że zaangażuje się w pewne bractwa, które funkcjonowały w Rzymie. M.in. w Konfraterni Doktryny Chrześcijańskiej, którego zadaniem było katechizowanie dzieci po Mszach św. niedzielnych. W ten sposób trafił na Zatybrze, ubogiej dzielnicy Rzymu, i tam katechizował. Zetknął się z proboszczem w kościele św. Doroty, który w zakrystii uczył dzieci podstawowych umiejętności. Zaproponował, że mu pomoże. Zaczął energicznie uczyć dzieci pisać, czytać, rachować, modlić się – i czynił to za darmo. To spowodowało, że było bardzo dużo dzieci chętnych do nauki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystarczało miejsca w zakrystii?

Tylko na początku. Wkrótce trzeba było szukać większego lokum. Zmieniano je kilka razy. Św. Kalasancjusz szukał też chętnych do współpracy. W ten sposób skupił wokół siebie świeckich i duchownych, którzy uczyli za darmo dzieci podstawowych umiejętności. Żeby zapewnić stabilność dziełu, najpierw założył w 1602 r. Kongregację Szkół Pobożnych, ale szukał możliwości, żeby tę szkołę, którą stworzył, liczącą już kilkaset uczniów, przejął któryś zakon.

Udało się to?

Zwracał się do Konfraterni Doktryny Chrześcijańskiej, której był członkiem, dominikanów, jezuitów i zakonników z Lukki, ale oni z różnych powodów nie chcieli tego zrobić. Ostatecznie papież Paweł V w 1617 r. ustanowił do kształcenia i wychowywania dzieci Kongregację Paulińską Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych, ustanawiając Kalasancjusza jej przełożonym.

Reklama

Na jakich filarach opiera się duchowość pijarów?

W konstytucjach i regułach mamy powiedziane, że wszystko ma być na cześć i chwałę Boga wszechmogącego. Pragnąc zjednoczyć się z Bogiem, wyrzekamy się wszystkiego dla Jego miłości. Św. Kalasancjusz napisał w konstytucjach, że opuszczamy wszystko dla Chrystusa i we wspólnocie życia konsekrowanego idziemy za Nim jako jedynie niezbędnym, jedynie koniecznym. Podkreślał, że Chrystus ma być dla nas drogą i celem. Staramy się naśladować Chrystusa. Nasze naśladowanie jest naśladowaniem Jezusa w Jego stosunku do dzieci. Szczególnie wyraża się ono w słowach Jezusa: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie i nie przeszkadzajcie im”. Św. Kalasancjusz zobowiązywał nas, abyśmy czuwali, by natchnienia Ducha Świętego nie przychodziły niespostrzeżenie i nie odchodziły bezowocnie. Nasz założyciel kładł nacisk na pobożność maryjną. Gdy składał śluby zakonne i obierał sobie patrona do życia zakonnego, to obrał Maryję i podpisywał się Józef od Matki Bożej. Imię Maryi umieścił w nazwie i herbie Zakonu.

Dzisiaj pijarzy prowadzą w Warszawie przedszkole, szkołę podstawową, parafię i Sanktuarium NMP Nauczycielki Młodzieży. To miejsce, z którym wiąże się szczególna historia.

To prawda. To objawienia Matki Bożej i Pana Jezusa na Siekierkach od 3maja 1943 r. do 15 września 1949 r. Miała je Eugenia Władysława Fronczak, która po ślubie przyjęła nazwisko męża i bardziej znaliśmy ją jako Władysławę Papis. W 1979 r. ojciec generał naszego zakonu zwrócił się z prośbą do kard. Stefana Wyszyńskiego, żeby pomógł współbraciom pijarom powrócić do Warszawy, gdzie posługiwali kiedyś przez 200 lat. Po wojnie były podejmowane próby powrotu, ale udaremniała je władza ludowa.

To dzięki bł. Prymasowi Tysiąclecia pijarzy powrócili do stolicy?

Tak. Prymas Wyszyński wezwał prowincjała i przedstawił 3 propozycje, gdzie jest planowana parafia z obowiązkiem wybudowania kościoła. Wtedy przełożony wybrał właśnie Siekierki i pierwszym, który został tutaj skierowany, mając prawie 60 lat był o. Edward Szajor. Przy pomocy łaski Bożej i życzliwości także episkopatów zachodnich rozbudował kaplicę, która była wybudowana jeszcze przez wiernych w 1946 r. Powstał później dom zakonny i kościół, który stoi do dnia dzisiejszego. Parafia została utworzona w 1988 r., a w 1997 r. kard. Józef Glemp, odwołując się do charyzmatu naszego zakonu i intensywnie rozwijającego się tutaj kultu Matki Bożej, ustanowił sanktuarium Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży.

Jak sanktuarium zainauguruje nowy rok szkolny?

Staramy się zawsze w drugą niedzielę września organizować uroczystą inaugurację roku szkolnego. W tym roku będzie to 10 września. Głównej Mszy św. o godz. 13.00 będzie przewodniczył bp Tadeusz Pikus, a kazania wygłosi o. dr Roman Tomanek, oblat Maryi Niepokalanej. Wszystkich nauczycieli, uczniów i Czytelników „Niedzieli” serdecznie zapraszamy.

O. Tadeusz Suślik Proboszcz parafii oraz kustosz sanktuarium Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży na Siekierkach, ojciec duchowny dekanatu wilanowskiego.

2023-08-14 14:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawskie korzenie prezydenta

Gdy 12-letni Andrzej Duda przyjechał na wycieczkę do Warszawy, jego ojciec był zaskoczony. Syn z wypiekami na twarzy oprowadzał go śladami bohaterów Powstania Warszawskiego

Dziadek Prezydenta Polski ze strony matki Nikodem Milewski był rodowitym Warszawiakiem. Mieszkał na Złotej, pracował w Urzędzie Statystycznym w Alejach Jerozolimskich. Rodzina Milewskich służyła Polsce zarówno w powstaniu listopadowym i styczniowym, jak i w okresie wojny polsko-bolszewickiej i II wojny światowej.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej. Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy. Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59). "W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) . Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii. Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka: Zamroczyło nam Panną Nietkniętą rozmarynem, maruhą t miętą od kadzideł i kwiatów, i zielska zachorzała nam Panna Anielska! Zachorzała chwalebnie przy święcie na tęsknotę i sen i wniebowzięcie, w kwietnym durze, w obciążeniu powiek, śmierć ze snem Ją naszły po połowie..... Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął, z rąk nam parną zwisła zieleniną, z rąk Ją potem żywą a umarłą - srebrny poszum skrzydłami podgarnął... Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
CZYTAJ DALEJ

Bp Sztajerwald w Radzyminie: Nie zapominajmy o duchowym wymiarze Bitwy Warszawskiej

2025-08-15 19:09

[ TEMATY ]

Bitwa Warszawska

bp Tomasz Sztajerwald

Cmentarz Żołnierzy Polskich

Archiwum

Podczas Bitwy Warszawskiej gen. Józef Haller był przy polskich żołnierzach na pierwszej linii frontu

Podczas Bitwy Warszawskiej gen. Józef Haller był przy polskich żołnierzach na pierwszej linii frontu

Bitwa Warszawska 1920 roku była nie tylko zwycięstwem militarnym, ale także duchowym - mówił bp Tomasz Sztajerwald, biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej, podczas uroczystej Mszy św. na Cmentarzu Żołnierzy Polskich poległych w tej historycznej bitwie. Podkreślił, że „walka z nawałą bolszewicką nie była jedynie walką o zewnętrzną wolność Polski, lecz także o wolność wewnętrzną każdego człowieka”.

A oto pełen tekst homilii:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję