Reklama

Niedziela Podlaska

Dzień pastoralny

Kościelność ruchów katolickich była tematem tegorocznego Dnia Pastoralnego, który odbył się w Drohiczynie.

Niedziela podlaska 45/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Drohiczyn

Ks. Marcin Gołębiewski/Niedziela

W spotkaniu udział wzięli zarówno świeccy jak i duchowni

W spotkaniu udział wzięli zarówno świeccy jak i duchowni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie w sobotę 14 października rozpoczęło się Mszą św. celebrowaną pod przewodnictwem bp. Piotra Sawczuka w drohiczyńskiej katedrze. Przybyłych gości pozdrowił i w tematykę dnia wprowadził ks. prał. Zbigniew Rostkowski – wikariusz generalny diecezji drohiczyńskiej. Homilię wygłosił ks. prał. Tadeusz Syczewski – rektor WSD w Drohiczynie. Nawiązując do Liturgii Słowa, przypomniał treść i znaczenie słowa błogosławiony, które oznacza szczęśliwy. Jest ono istotne w całym nauczaniu Jezusa, w głoszonej przez Niego Ewangelii. Życie człowieka jest drogą, prowadzącą ku szczęściu wiecznemu. Ks. prał. zwrócił uwagę na rzeczy ostateczne człowieka: śmierć, czyściec, niebo lub piekło. Jak zauważył, dla człowieka żyjącego zgodnie z wiarą i prawem Bożym śmierć nie jest niczym strasznym, ponieważ jest bramą prowadzącą do szczęścia z Bogiem w wieczności.

Głównym punktem drugiej części spotkania, która zgromadziła przybyłych na auli seminaryjnej, był wykład ks. dr. hab. Andrzeja Proniewskiego, prof. Uniwersytetu w Białymstoku. Prelegent zaprezentował temat Kościelność ruchów katolickich. Zwrócił w nim uwagę na rolę i znaczenie różnorodnych grup, ruchów, wspólnot, stowarzyszeń działających w ramach Kościoła i parafii, które są wspólnotami wspólnot. Ukazał między innymi kryteria doktrynalne, które wskazują, że dana grupa przynależy do wspólnoty Kościoła katolickiego. Jest to przyjmowanie depozytu wiary Kościoła, uczestnictwo w kulcie sakramentalnym, poszanowanie nauczania moralnego oraz uznanie zasad sukcesji apostolskiej w Kościele. Wśród kryteriów teologiczno-pastoralnych wymienił dążenie do budowania jedności, dążenie do świętości, świadomość bycia w drodze, świadomość obecnego etapu historii zbawienia, poszanowanie powszechności i apostolskości Kościoła, świadomość doświadczenia owoców Ducha Świętego. W swoim wystąpieniu odwoływał się nie tylko do nauczania papieża Franciszka, ale sięgał również do jego poprzedników – św. Jana Pawła II i Benedykta XVI oraz nauczania Soboru Watykańskiego II. Przedstawione treści stały się tematem dyskusji, pytań i spostrzeżeń uczestników.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Organizatorem spotkania był Instytut Teologiczny Diecezji Drohiczyńskiej. Spotkanie poprowadził jego dyrektor ks. kan. dr Jarosław Rzymski.

Po przerwie obiadowej swoje posiedzenie miała Rada Duszpasterska, która pod przewodnictwem bp. Piotra Sawczuka omawiała bieżące sprawy życia diecezji drohiczyńskiej. Wśród tematów znalazł się program peregrynacji relikwii rodziny Ulmów, która w diecezji zaplanowana jest na czerwiec 2024 r.

W Dniu Pastoralnym udział wzięli kapłani, zwłaszcza uczestnicy stałej formacji kapłańskiej, członkowie Diecezjalnej Rady Duszpasterskiej, liderzy różnych wspólnot, grup, ruchów i stowarzyszeń, osoby życia konsekrowanego, alumni oraz katecheci.

2023-10-30 18:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi dla Środowiska

[ TEMATY ]

KSM

Drohiczyn

ekologia

młodzież

Łukasz Krzysztofka

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej postawiło na edukację ekologiczną dzieci i młodzieży w duchu chrześcijańskiej ekologii. Przygotowało Ogólnopolski Program Aktywnej Edukacji Ekologicznej "Młodzi dla Środowiska", inspirowany "zieloną encykliką" papieża Franciszka pt. "Laudato Si".

Terenowe Warsztaty Edukacji Ekologicznej, Terenowe Warsztaty Edukacji Ekologicznej na Rzekach dla osób indywidualnych w wieku 7-19 lat oraz Warsztaty dla rodzin mających dzieci w edukacji domowej i Kurs Trenerów Ekologii i Ochrony Środowiska, a także jedyna w Polsce Zintegrowana Platforma Cyfrowej Edukacji Ekologicznej: www.mlodzidlasrodowiska.pl - to wszystko przygotowano z myślą o uczestnikach Programu

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Nieprzechodni puchar

2024-04-29 23:36

Kacper Jeż/ LSO DT

    W Brzesku odbyły się XVII Mistrzostwa Liturgicznej Służby Ołtarza Diecezji Tarnowskiej w Piłce Nożnej Halowej.

    W rozgrywkach wzięło udział 46 drużyn z całej diecezji. Łącznie na trzech brzeskich halach zagrało ponad 300 ministrantów i lektorów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję