Reklama

Wiadomości

Kubica mistrzem świata

Robert Kubica wraz z załogą #41 ORLEN Team WRT sięgnął po zwycięstwo w długodystansowych mistrzostwach świata w Bahrajnie. Tym samym zespół w barwach Orlenu wygrał klasyfikację generalną w sezonie 2023.

Niedziela Ogólnopolska 47/2023, str. 52-53

[ TEMATY ]

Robert Kubica

ORLEN Team

Załoga #41 ORLEN Team WRT świętuje zwycięstwo mistrzostw świata w Bahrajnie

Załoga #41 ORLEN Team WRT świętuje zwycięstwo mistrzostw świata w Bahrajnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na siedem długodystansowych wyścigów Kubica i jego zespół aż sześciokrotnie stawali na podium. Choć do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej wystarczyłaby im ósma pozycja w Bahrajnie, to mistrzowie kolejny raz udowodnili, że są najlepsi. Pięknym zwycięstwem Polak wspólnie z Louisem Delétrazem i Ruim Andrade przypieczętował swój triumf w sezonie 2023.

ORLEN Team WRT wygrał klasyfikację generalną długodystansowych mistrzostw świata (FIA World Endurance Championship WEC) w najbardziej wymagającej i prestiżowej klasie LMP2. Wykonane z włókna węglowego wyścigówki są potężniejsze od bolidów F1, ale muszą być także o wiele bardziej niezawodne, bo każdy wyścig trwa od 6 do nawet 24 godz. W tej rywalizacji liczą się szybkość sięgająca ponad 350 km/h, wytrzymałość zawodników, ich maszyn oraz teamów serwisowych. Przecież w ciągu 24-godzinnego wyścigu w Le Mans auto pokonuje ponad 4 tys. km.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pierwsze podium

Robert Kubica zadebiutował w wyścigach endurance w sezonie 2021. W pierwszym roku startów Polak kapitalnie spisywał się w European Le Mans Series i wygrał serię, a pod koniec sezonu po raz pierwszy w karierze wystąpił w długodystansowych mistrzostwach świata WEC na torze w Bahrajnie. W kolejnym sezonie w barwach włoskiej Premy zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej, stanął także na podium 24h Le Mans. Na początku 2023 r. Robert Kubica dołączył do ORLEN Team WRT i w swoim drugim pełnym sezonie startów w WEC sięgnął po mistrzostwo najbardziej prestiżowej serii endurance na świecie – w klasie LMP2.

Kubica rozpoczął swój świetny sezon 17 marca na torze Sebring na Florydzie, gdzie każdy zespół miał do pokonania 1,6 tys. km. Zawodnik ORLEN Teamu po bardzo dobrym starcie szybko awansował z szóstej lokaty na drugą. Nieco gorzej spisywał się Rui Andrade, który zaczął tracić kolejne pozycje, jednak Kubica i Delétraz jechali dobrym tempem. ORLEN Team WRT miał sporą szansę, by zakończyć rywalizację na podium. Pół godziny przed końcem okazało się jednak, że niezbędny będzie dodatkowy pit stop, który sprawił, że Kubica i spółka dojechali na piątej lokacie.

Reklama

To, co nie udało się w USA, udało się w Portugalii – choć długo nic na to nie wskazywało. ORLEN Team WRT zajął bowiem odległe dziewiąte miejsce w kwalifikacjach do 6-godzinnego wyścigu w Portimao. Po 3 godz. ORLEN Team WRT awansował na piątą pozycję. Kilkadziesiąt minut później Kubica wyprzedził kolejnego rywala. Bardzo udany ostatni stint zanotował Delétraz, który w ostatnich 90 min odrobił kolejną część strat i minął kierowcę Premy. Belgijskiej drużynie w barwach Orlenu udało się dojechać do końca na trzeciej pozycji, a Kubica mógł wraz z kolegami cieszyć się z pierwszego podium w sezonie. I co najważniejsze – później już z niego nie schodził.

Pierwsze zwycięstwo na legendarnym torze

Spa-Francorchamps to obiekt uznawany przez wielu kierowców za jeden z najbardziej wymagających na świecie. Tym bardziej cieszył fakt, że ORLEN Team WRT po pierwsze zwycięstwo w sezonie sięgnął właśnie tam. Polak dwukrotnie zasiadł za kierownicą samochodu i spisał się bardzo dobrze. Kluczową rolę dla zwycięstwa odegrał zespół mechaników. Na 10 min przed końcem 6-godzinnego wyścigu samochody ORLEN Team WRT oraz prowadzący w wyścigu United Autosports zjechały na pit stop. Szybsi okazali się mechanicy zespołu Kubicy, a prowadzący samochód Delétraz wyjechał z alei serwisowej jako lider. Szwajcar z każdym okrążeniem powiększał swoją przewagę nad rywalem i dojechał do mety jako pierwszy. – Zawsze dobrze jest wygrać i to wspaniałe dla całego zespołu – Ruiego, Louisa, naszych inżynierów i mechaników – powiedział na gorąco po wyścigu Robert Kubica. – Tylko Spa może zaoferować tak zmienne warunki, wiele się wydarzyło. Mieliśmy też pechowy moment, ale otrząsnęliśmy się i przy odrobinie szczęścia udało nam się wrócić do walki. Ogólnie był to trudny wyścig. Naciskaliśmy, udało nam się też trochę zmniejszyć zużycie paliwa, co dało nam przewagę pod koniec wyścigu – dodał reprezentant ORLEN Teamu.

Reklama

Kolejny start to legendarny 24-godzinny wyścig Le Mans, który odbywa się od 1923 r. Kubica był pierwszym Polakiem w historii, który wystartował w tym wyścigu w 2021 r. Wówczas awaria zabrała mu pewne zwycięstwo w klasie LMP2. Rok później z Premą stanął na drugim stopniu podium. W 2023 r. wyścig świętował swoje 100-lecie, więc wszystkie oczy wyścigowego świata były zwrócone na francuski tor. Kierowcy jednak nie mieli łatwo, bo tuż po starcie nadciągnęła gwałtowna ulewa – niektóre zespoły nie były na to przygotowane, a część zawodników zakończyła rywalizację już po kilkudziesięciu okrążeniach. Nie było tak w przypadku ORLEN Team WRT i Kubicy, który bardzo dobrze radził sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi. Na torze Le Mans kluczowa okazała się strategia. Ostatecznie ORLEN Team WRT w składzie z Robertem Kubicą zajął drugie miejsce ze stratą do zwycięzców zaledwie 21 s.

Popisowa jazda w Japonii

We Włoszech Kubica spisał się fantastycznie. Polak wywalczył dla ORLEN Teamu WRT pierwszą lokatę w kwalifikacjach w klasie LMP2, a wcześniej imponował formą podczas treningów. Szefowie zespołu uznali, że jako pierwszy w wyścigu pojedzie Rui Andrade. Portugalski kierowca nie zdołał utrzymać za sobą rywali i szybko spadł na koniec stawki. Przed zmianą Andrade odrobił część strat, jednak ciężar walki o czołowe pozycje spadł na Roberta Kubicę. Po ostatniej zmianie polskiego kierowcę wsparł Louis Delétraz, który na finałowym okrążeniu wyprzedził samochód United Autosports, a załoga ORLEN Team WRT awansowała na podium. Trzecie miejsce zapewniło zespołowi z Belgii umocnienie się na pozycji lidera na dwa wyścigi przed końcem sezonu.

Po wyścigu na Monzy nastąpiła 2-miesięczna przerwa wakacyjna przed rundą na Fuji. Kubica tor w Japonii zna jeszcze z czasów jazdy w Formule 1, a swoją wielką klasę potwierdził w 6. godzinie wyścigu. Nie tylko kontrolował to, co się działo za jego plecami, ale także wypracował niemal 20 s przewagi nad rywalami. Przed ostatnim w sezonie wyścigiem kierowcy ORLEN Team WRT mieli aż 33 punkty przewagi nad drugim Inter Europol Competition.

Reklama

Kropka nad „i” w Bahrajnie

Za finałowy wyścig sezonu na torze w Sakhir załogom przyznawano 38 „oczek” oraz 1 bonusowe za zwycięstwo w kwalifikacjach, a więc rywale załogi Kubicy w przypadku wygranej mieli szansę na odrobienie strat. Kierowcy ORLEN Team WRT potrzebowali przynajmniej ósmej lokaty w klasie LMP2 do tytułu, jednak kwalifikacje nie ułożyły się po myśli załogi, która uzyskała dziesiąty czas w swojej klasie. Po starcie ekipa #41 ORLEN Team WRT wykorzystała zamieszanie i zyskała kilka pozycji. Rui Andrade oddał samochód Robertowi Kubicy, który doprowadził zespół do czołówki i zakończył na trzecim miejscu. Andrade wrócił za kierownicę na dwadzieścia dwa okrążenia, nim zastąpił go Louis Delétraz. Szwajcar zrehabilitował się za kwalifikacje i już w połowie wyścigu załoga #41 jechała na pierwszym miejscu. W kolejnych godzinach kierowcy kontrolowali wyścig i dowieźli do mety zwycięstwo. Warto dodać, że druga załoga ORLEN Team WRT zajęła w Bahrajnie drugie miejsce, tuż za plecami trójki: Kubica – Delétraz – Andrade. – Nie mogliśmy zakończyć sezonu lepiej, więc jestem zadowolony z postawy mojej i zespołu. Świetnie spisywaliśmy się przez cały rok, potwierdza to miejsce na podium w sześciu z siedmiu rund. Świetnie spisał się też cały zespół, dublet dla ORLEN Team WRT to kapitalny wynik i możemy być dumni – podkreślił po wyścigu Robert Kubica.

Ostatecznie belgijski zespół w składzie z Robertem Kubicą wygrał klasyfikację LMP2 z dorobkiem 173 punktów, dystansując drugą ekipę – Inter Europol Competition, która zgromadziła 114 „oczek”.

2023-11-14 13:52

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Formuła 1 - Alfa Romeo Racing ORLEN: Kubica zastąpi Raikkonena w GP Holandii

[ TEMATY ]

Formuła 1

Robert Kubica

wikipedia.org

Robert Kubica

Robert Kubica

Robert Kubica zastąpi Kimiego Raikkonena w niedzielnym wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Holandii na torze w Zandvoort - poinformował w sobotę zespół Alfa Romeo Racing ORLEN. Fin uzyskał pozytywny wynik testu na koronawirusa. Będzie to 98. start Polaka w mistrzostwach świata F1.

Kubica jest kierowcą rezerwowym i testowym teamu Alfa Romeo, a w rywalizacji o mistrzostwo świata uczestniczą Raikkonen i Włoch Antonio Giovinazzi.

CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się nowenna do św. Stanisława

2024-04-30 08:10

[ TEMATY ]

św. Stanisław Biskup i Męczennik

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław, biskup i męczennik

Św. Stanisław, biskup i męczennik

Potrzebujemy wiary i męstwa na jego wzór, aby móc jasno i dobitnie opowiadać się po stronie prawdy i nie pozwalać na bezbożnictwo, demoralizację, niesprawiedliwość i by umieć podejmować te wyzwania, które stają przed nami jako ludźmi wierzącymi i jako Polakami - powiedział o. Grzegorz Prus OSPPE w pierwszym dniu nowenny do św. Stanisława w katedrze na Wawelu.

Mszy św. przewodniczył ks. Jan Kabziński, kanonik kapituły katedralnej, który razem z innymi kapłanami swojego rocznika świętował 45. rocznicę święceń kapłańskich przyjętych 29 kwietnia 1979 r. z rąk kard. Franciszka Macharskiego.

CZYTAJ DALEJ

Abp Crepaldi: obecny kształt projektu europejskiego niezgodny z wizją katolicką

2024-04-30 14:29

[ TEMATY ]

Unia Europejska

projekt

pixabay.com

Zielony Ład, ataki na własność prywatną, aborcja jako jedna z zasad podstawowych, ingerencja w wewnętrzne sprawy państw członkowskich, dążenie do przyspieszenia procesu centralizacji - są niezgodne z wizją katolicką - twierdzi w wywiadzie dla portalu „La Nuova Bussola Quotidiana” abp Giampaolo Crepaldi. Emerytowany biskup Triestu, który przez długi czas kierował komisją Caritas in veritate CCEE (Rady Konferencji Episkopatów Europy), w latach 1994-2001 był podsekretarzem, zaś 2001-2009 sekretarzem Papieskiej Rady Iustitia et Pax zdecydowanie krytykuje obecny kształt projektu europejskiego. Przestrzega też przed przekształceniem się europejskiego „marzenia” w ideologiczny europeizm.

Odnosząc się do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego abp Crepaldi podkreśla ich wyjątkową ważność. „Unia Europejska nie sprawdziła się w ostatnim czasie. Wiele osób wskazywało na poważne wady Europejskiego Zielonego Ładu, ale nie zostały wysłuchane. Polityka klimatyczna i transformacji energetycznej była centralistyczna, kosztowna, nieskuteczna i iluzoryczna, wywołując reakcje odrzucenia. Niedawne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie aborcji jako prawa człowieka podkreśliło przejęcie kontroli nad parlamentem przez destrukcyjną i beznadziejną ideologię. Wtrącanie się instytucji UE w wybory parlamentarne w Polsce i forsowanie decyzji przez rząd Węgier, narodu często traktowanego jako «obcy» dla Unii, to tylko niektóre aspekty sytuacji wyraźnego kryzysu. Dodajmy do tego znaczącą porażkę w polityce zagranicznej” - stwierdził emerytowany biskup Triestu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję