Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Odzyskane dziedzictwo

Z dwóch części – porannej i popołudniowej – składała się konferencja poświęcona witrażom, a raczej ich odnowionym projektom, sosnowieckiej bazyliki katedralnej.

Niedziela sosnowiecka 50/2023, str. III

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Archiwum Muzeum w Sosnowcu

Stygmatyzacja św. Franciszka

Stygmatyzacja św. Franciszka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorem sesji, która odbyła się 24 listopada, był Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu.

Unikatowe projekty

Bezpośrednią przyczyną zorganizowania sesji wraz z wystawą stał się grant przyznany w 2022 r. Pałacowi Schoena Muzeum w Sosnowcu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury na zadanie: „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”. Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu nabył trzy wyjątkowe kartony na rynku antykwarycznym w 2015 r. To jedyne zachowane prace z kompletu liczącego 43 projekty, które Jan Bukowski wykonał w latach 1935-39 dla sosnowieckiego kościoła. Niestety, znajdowały się w złym stanie, nosiły znamiona wieloletniego przechowywania w nieodpowiednich warunkach. Wymagały przeprowadzenia skomplikowanych i kosztownych prac konserwatorskich. – Dzięki ministerialnemu wsparciu, po żmudnych pracach konserwatorskich, trzy projekty kartonów witrażowych: Najświętsza Maria Panna, Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem oraz Stygmatyzacja św. Franciszka odzyskały swój pierwotny blask, wróciły z pracowni konserwatorskiej w Krakowie do sosnowieckiego muzeum – powiedział Paweł Dusza, dyrektor muzeum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa

Odnowione prace zostały zaprezentowanie publiczności na wystawie w muzeum 24 listopada. Jest to ich pierwsza prezentacja, a zatem wyjątkowa gratka dla koneserów i badaczy sztuki międzywojnia, a w szczególności twórczości Jana Bukowskiego, krakowskiego artysty przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego. – Należy podkreślić ich wyjątkowość i fakt, że witraże wykonane według tych projektów znajdują się do dzisiaj w oknach transeptu katedry. Warto wspomnieć, że fundatorami witraży Stygmatyzacja św. Franciszka i Najświętsza Maria Panna było małżeństwo Marii i Stanisława Kraupów, zaś witraż Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem ufundowali Helena i Ludwik Piątkowscy. Należą one do bardzo dużego zespołu (43 przeszklenia) wykonanego, wg projektów Bukowskiego, przez renomowany Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński. Wspólnie z polichromiami Włodzimierza Tetmajera i Henryka Uziembły, dekorującymi kościół, tworzą wyjątkowy klimat wnętrza, rozświetlając je barwionym światłem. Są także świadectwem relacji i kontaktów kulturalnych między Sosnowcem i środowiskiem artystycznym Krakowa. Stanowią ważny element naszego narodowego dziedzictwa – wyjaśnia Paweł Dusza.

Sesja

Trzy części tematyczne sesji miały na celu pokazanie efektów prac konserwatorskich przy witrażach i kartonach witrażowych katedry, ale też nakreślenie szerokiego tła związanego z powstaniem witraży w tym miejscu. Część pierwsza sesji dedykowana była miastu i pokazała narodziny Sosnowca jako ośrodka miejskiego. Część druga poświęcona była projektantowi imponującego zespołu witraży międzywojennych – Janowi Bukowskiemu. Ten wybitny artysta, tworzący nieco w cieniu swoich sławnych kolegów, jak Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, jest w ostatnim czasie przywracany przez badaczy na należne mu miejsce w polskiej historii sztuki. Trzecim elementem naukowej konferencji było przedstawienie prac konserwatorskich nad kartonami witrażowymi autorstwa Jana Bukowskiego.

2023-12-05 13:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostołka Zagłębia

Niedziela sosnowiecka 4/2024, str. II

[ TEMATY ]

Sosnowiec

m. Teresa Kierocińska

S. Bogdana Batog CSCIJ

Podczas Mszy św. w zakonnym kościele

Podczas Mszy św. w zakonnym kościele

– W jednym z pierwszych wezwań Litanii o uproszenie łask za wstawiennictwem m. Teresy Kierocińskiej wołamy: Matko robotników i Apostołko Zagłębia – przyczyń się za nami! Co oznacza owo wezwanie? Jaka jest jego treść historyczna i teologiczna? – pytał w kazaniu ks. Mariusz Trąba.

Comiesięczna Msza św. w intencji beatyfikacji czcigodnej służebnicy Bożej m. Teresy Kierocińskiej była sprawowana w kościele zakonnym Karmelitanek Dzieciątka Jezus 12 stycznia.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję