Odpowiedź eksperta
Zgodnie z przepisami maksymalna tolerancja przyspieszenia (pojazd przyjeżdża wcześniej niż według rozkładu jazdy) wynosi 1 min, a maksymalna tolerancja opóźnienia przyjazdu na przystanek wynosi – 3 min.
Jeśli odjazd autobusu lub autokaru o rozkładowej godzinie jest opóźniony lub jeśli połączenie jest odwołane, to operator autobusu lub terminalu musi poinformować o sytuacji nie później niż na 30 min przed planową godziną odjazdu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Podróże autobusowe w dużej części Europy reguluje rozporządzenie UE, przy czym dotyczy tylko podróży o długości co najmniej 250 km. Za opóźnienie uważa się w nim tylko to, że autobus nie odjeżdża z przystanku o wyznaczonej godzinie. Jeśli podróżny znajdzie się już w autobusie, a ten przyjedzie z opóźnieniem do miejsca docelowego, to prawo do odszkodowania nie przysługuje. Jeśli podróż opóźniona jest o więcej niż 2 godz. lub odwołana, pasażer otrzyma wybór między: kontynuowaniem podróży lub zmianą trasy; zwrotem ceny biletu; lub nieodpłatną usługą powrotu do punktu rozpoczęcia podróży w najwcześniejszym możliwym terminie.
Zgodnie z powyższą zasadą jeśli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru, ten będzie mógł – obok zwrotu ceny biletu – zażądać odszkodowania w wysokości 50% ceny biletu.