Reklama

Niedziela Kielecka

W kraju rajskiego ptaka

O posłudze Kościoła, spotkaniach i dziełach polskich misjonarzy w Papui-Nowej Gwinei opowiada bp Jan Piotrowski, przewodniczący Komisji KEP ds. Misji, przewodniczący Krajowej Rady Misyjnej, który przebywał z wizytą duszpasterską w tym kraju.

Niedziela kielecka 12/2024, str. IV

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

Papua Nowa Gwinea

Archiwum bp. Jana Piotrowskiego

Bp Jan Piotrowski podczas spotkania z tubylcami

Bp Jan Piotrowski podczas spotkania z tubylcami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Władysław Burzawa: Jaki był cel wizyty Księdza Biskupa w Papui-Nowej Gwinei?

Jan Piotrowski: Jako przewodniczący KEP ds. Misji jestem odpowiedzialny za polskich misjonarzy, których obecnie jest 1700 pracujących w 99 krajach. Po ubiegłorocznej mojej wizycie w Republice Konga i Angoli, która pozwoliła na odwiedzenie wszystkich misjonarzy, tym razem wybór padł na Papuę-Nową Gwineę, na antypody, gdzie żyje Kościół bardzo młody, i gdzie pracuje ponad 60 misjonarzy z Polski. W tę wizytę włączyłem księży konsultorów Komisji, aby mogli poznać rzeczywistość misyjną. Do Papui-Nowej Gwinei wybrałem się wraz z o. dr. Kazimierzem Szymczychą SVD, sekretarzem Komisji oraz z konsultorem ks. dr. hab. Franciszkiem Jabłońskim z Gniezna. Minęło 50 lat, kiedy trzech kapłanów diecezji gnieźnieńskiej: ks. Grzela, ks. Hanelt i ks. Muszyński dotarli do tego zakątka świata. Ci pierwsi misjonarze już nie żyją. W hołdzie dla tych kapłanów odwiedzaliśmy placówki, które zakładali pół wieku temu. W czasie wizyty jeden z australijskich biskupów podkreślał wielkie oddanie i pracowitość polskich misjonarzy.

Księże Biskupie, Papua-Nowa Gwinea jest dla nas miejscem egzotycznym, o którym rzadko słyszymy. Jak położenie, kultura i historia wpłynęły na ewangelizację tego kraju?

Św. Jan Paweł II napisał w adhortacji skierowanej do Kościoła w Oceanii, że „każda kultura jest godna Ewangelii”. A słowa te znajdują zakorzenienie w Ewangelii św. Marka, który pisze: „Idźcie i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16, 15). Pan Jezus jako Odkupiciel człowieka nie wyklucza nikogo, bowiem dar Jego miłości obejmuje wszystkich. Z jednej strony późna ewangelizacja Papui-Nowej Gwinei oraz wysp Pacyfiku jest pewnym wyrzutem pod adresem Kościoła, że nie podjął wcześniej wyzwań misyjnych. Ale jeśli patrzymy na historię, na środki komunikacji, na relacje, jakie wytworzyły się w świecie i zjawisko kolonializmu, to one miały duży wpływ na dzieło ewangelizacji. Dar Ewangelii jest dla wszystkich, aczkolwiek geografia i topografia tego kraju sprawia, że relacje społeczne są utrudnione. Dlaczego? Liczne wyspy, brak dróg oraz ok. 820 różnych języków plemiennych utrudniają pracę duszpasterską. Wspólną płaszczyzną porozumienia jest język angielski oraz pidgin, który jest językiem fonetycznym, a więc dla osób z krajów słowiańskich jest łatwo przyswajalny. Z perspektywy moich przeszło czterdziestu lat doświadczenia misyjnego uważam że potrzebna jest znajomość kodu kulturowego, by wejść w kulturę, w jej znaczenie, symbolikę. Wtedy można zrozumieć człowieka żyjącego w takich warunkach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Misjonarze pracujący w Papui-Nowej Gwinei byli nie tylko nauczycielami, ale przede wszystkim świadkami. A przykładem jest błogosławiony męczennik Piotr To Rot, zamordowany przez Japończyków, który nie wyrzekł się wiary i na nowo, mimo upomnień podjął pracę misyjną. Za to został stracony. Podczas mojej wizyty spotkałem męża wnuczki bł. Piotra To Rota, Marko, wykształconego człowieka, który zajmuje poważną pozycję w lotnictwie cywilnym tego kraju. Mogliśmy porozmawiać o dziadku, o jego świadectwie wiary, kulcie błogosławionego…

Jak wygląda duszpasterstwo i zaangażowanie polskich misjonarzy w tym szczególnym, wyjątkowym miejscu?

Kościół w Papui-Nowej Gwinei z racji wciąż niewystarczających powołań, potrzebuje wsparcia. Głosicielami Dobrej Nowiny są przede wszystkim katechiści. Ich praca jest wolontariacką, a ich formacja trwa przez dwa lata. Przyjeżdżają do diecezji ze swoimi rodzinami. Kobiety są przygotowywane do życia gospodarskiego, uprawiają ziemię, żeby wyżywić rodzinę, a resztę zapewnia diecezja. To dobra i odpowiedzialna metoda formacji. Byłem zaskoczony, że przy parafiach, jak i przy biskupstwach znajdują się jakby „miasteczka kościelne”. W Papui-Nowej Gwinei nie znacjonalizowano szkolnictwa ani służby zdrowia, dlatego ten wymiar posługi Kościoła jest bardzo ważny. Papież Paweł VI mówił: „Ewangelizacja integralnie obejmuje całego człowieka, a więc jego duszę i ciało”, dlatego w głoszeniu musi być troska o całego człowieka, i to widać w Papui-Nowej Gwinei. S. Jadwiga Faliszek, którą poznałem 25 lat temu, jest dyrektorką kościelnej służby zdrowia na cały kraj. Swoje studia medyczne odbyła w Australii, a jej praca i posługa to dar dla wspólnoty Kościoła. W szpitalu w miejscowości Kundiawa od lat pracuje lekarz ks. Jan Jaworski. Kiedyś był lekarzem w Nowym Sączu na chirurgii miękkiej, a pracując w Papui-Nowej Gwinei, odkrył swoje powołanie misyjne. To najlepszy chirurg jakiego ma ten kraj, który unowocześnia szpital, podnosząc poziom leczenia. Dzielił się ze mną doświadczeniem leczenia gruźlicy kręgosłupa, w której odnotowuje znaczny postęp. Pracę lekarza wiąże z posługą kapłańską. Patrzy na pacjenta jako lekarz, potem dociera do sfery duchowej. Kolejnym wymiarem zaangażowania misyjnego jest edukacja i uniwersytety, założone przez księży werbistów. Inicjatorem ich powstania jest Polak – ks. dr Jan Czuba SVD – założyciel Divine Word University w Port Moresby i fundator Uniwersytetu w Medang, którego prezydentem jest Nowozelandczyk, współpracujący z Polakami zarówno świeckimi, jak i zakonnikami z tytułami doktorów. Wśród nich jest brat zakonny dr n. medycznych Jerzy Kuźma SVD. Byłem zaskoczony, że w Papui-Nowej Gwinei w miejscowości Ilabu jest nowoczesny uniwersytet, w którym zamiast tradycyjnej biblioteki, są tylko czytelnie komputerowe, a reszta zasobów jest w „chmurze”. Łączność elektroniczna sprawia, że czytelnicy mogą z niej korzystać mimo odległości i braku dróg. Ks. Jan Czuba powiedział, że jest to pionierskie zadanie i przykład dla innych krajów. Udało się stworzyć wydział medycyny i fakultety pielęgniarskie. Jest to świadectwo, że polskie uczelnie wychowały dobrych specjalistów i bezcenny wkład w historię tego kraju. Do tego zaangażowania Kościoła dochodzą prowadzone w każdej parafii szkoły podstawowe i średnie.

Reklama

Oprócz spotkań z wieloma ludźmi, wizytował Ksiądz Biskup także tamtejsze seminarium duchowne.

Odwiedziłem kilku biskupów, dwóch polskich oraz pięciu miejscowych, kardynała Johna Ribata, dwóch biskupów obcokrajowców – Australijczyka i Amerykanina. Byliśmy w seminarium Bomana, na przedmieściach Port Moresby – stolicy kraju. Jest tutaj miasteczko studenckie, w którym różne zgromadzenia mają swoje domy: dominikanie, sercanie, kapucyni i inne. Jest Instytut Teologiczny Ducha Świętego i Wyższe Seminarium Duchowne – jako dom formacji dla alumnów diecezjalnych. Zrobiło to na mnie wrażenie, widać tam dobrą współpracę z rektorem, Polakiem. Podczas spotkania ze studentami teologii powiedziałem im, że seminarium jest sercem diecezji, sercem zgromadzenia, że tak dużo od nich zależy, bo przecież wiemy czym jest serce w żywym organizmie. Mówiłem też o miłości do Kościoła, który w każdym zakątku świata jest taki sam, dlatego będąc na misjach, w różnych krajach nigdzie nie czuję się obco. Uważam, że klerykom stamtąd potrzeba otwarcia na kulturę swojego środowiska, ale i na inne plemiona gdzie będą posłani.

Mimo kulturowych różnic językowych, odprawiałem Mszę św. po angielsku, natomiast homilie były tłumaczone na angielski lub pidgin. Nie brak trudności rodzących akty przemocy, ale nie brak także nadziei, ponieważ ludzie tego regionu mają w sobie dużo naturalnej radości. Warto wspomnieć, że Papua-Nowa Gwinea, która zajmuje tylko część wyspy (a drugą część zajmuje Indonezja) jest zakorzeniona w świecie przyrody, bo Papuasi, słuchając przyrody, mówią: „ptaki nam przekazują swoje orędzie”. To zatem nie tylko kraj „kamiennej siekiery” – jak tytułowali swoje książki nasi misjonarze sprzed lat, ale kraj rajskiego ptaka, cudownego ptaka, który ma swoje miejsce na fladze tego kraju.

2024-03-19 13:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Wigilię w indonezyjskiej części Papui zamordowano kleryka

W Wigilię Bożego Narodzenia w Papui, indonezyjskiej części wyspy Nowa Gwinea, zamordowano kleryka miejscowego seminarium duchownego. Jego ciało znaleziono w przydrożnym rowie. Policja prowadzi dochodzenie, ale póki co sprawcy pozostają nieznani. O zabicie seminarzysty podejrzewa się indonezyjskie siły bezpieczeństwa, które w tym regionie dopuszczają się wielu nadużyć.


Podziel się cytatem

Seminarzysta należał do młodzieży zaangażowanej w walkę o sprawiedliwość, piętnującej nadużycia indonezyjskich władz wobec Papuasów. Wiadomości o jego śmierci ponownie zwróciły uwagę na niepokojącą sytuację w Papui, gdzie w październiku mijającego roku zginął katecheta Rufinus Tigau, zastrzelony przez narodowe siły bezpieczeństwa. Po jego śmierci 147 indonezyjskich księży podpisało list, w którym zaapelowali o dialog i pojednanie w celu rozwiązania konfliktu w tym regionie. List piętnował powtarzające się epizody przemocy i ciągłego łamania praw człowieka przez indonezyjskie siły bezpieczeństwa, które dopuszczają się morderstw na ludności cywilnej, w tym na członkach Kościoła katolickiego i pracownikach instytucji kościelnych.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję