Reklama

Wiara

Homilia

Lud mądry i rozumny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Liturgia Słowa XXII niedzieli zwykłej z całą pewnością daje podstawę do tego, aby stwierdzić, że Boże prawo jest ważniejsze od prawa stanowionego przez ludzi. Ale dla nas, wierzących, to nie jest okazja do triumfalnego „odtrąbienia zwycięstwa”.

Wersety Księgi Powtórzonego Prawa to pochwała praw, które Izrael otrzymał od Boga za pośrednictwem Mojżesza. Powinnością Izraelitów jest nie tylko przestrzeganie nakazów i zakazów. Nie wolno im w tych prawach niczego zmieniać – ani dodawać, ani ujmować. Powód wydaje się prosty: Bóg jest mądrzejszy od człowieka, On jest źródłem mądrości. Święty Jakub przekonuje, że u Boga nie ma przemiany ani cienia zmienności. Od takiego Ojca otrzymujemy wszelkie dobro. To dobro pochodzi „z góry” – jest dane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wreszcie mamy Ewangelię. Faryzeusze stawiają zarzut Jezusowi, że Jego uczniowie łamią prawo, jedząc posiłek nieumytymi rękami. W odpowiedzi słyszymy: „Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji”. Takie postawienie sprawy pokazuje, że ważniejsze jest to pierwsze.

Reklama

Wszytko to prowadzi do prawdy, że Boże prawo stoi ponad prawem ludzkim. Cała tradycja religijna – najpierw żydowska, później chrześcijańska – opiera się na głębokim i prawdziwym przekonaniu, że ponad tym światem stoi Bóg. On jest Stwórcą całej rzeczywistości, On jest jej Architektem, wreszcie – On jest Prawodawcą. Boże prawo jest – że tak powiem – punktem odniesienia, miarą i cenzurą wszelkich ludzkich kodeksów.

Nie wolno nam o tym zapominać w czasach, w których neguje się prymat Boga nad prawami stanowionymi przez człowieka. Winniśmy tego prymatu bronić. Musimy mieć też cywilną odwagę czynić to wszędzie tam, gdzie mamy wpływ na kształt życia społeczno-politycznego. Najlepszą drogą ku temu będzie życie według Bożego prawa, życie tym, do czego wzywa nas Bóg.

Dyskusja Jezusa z faryzeuszami powinna wzbudzić czujność nie tylko w kwestiach społecznych. Wiarę i religię można bowiem tak objuczyć, tak obciążyć ludzkimi zasadami, że staje się ona nie do przyjęcia, nie do uniesienia. A przecież cel jest zupełnie przeciwny: mamy żyć według określonych zasad, które ukazują piękno chrześcijańskiego życia.

Tu odwołam się do doświadczenia sportu. Każda sportowa gra jest przecież obwarowana przepisami, często bardzo restrykcyjnymi. Nieprzestrzeganie ich grę psuje, czasem nawet uniemożliwia. Z drugiej jednak strony – to nie przepisy są istotą gry. One tylko dają ramy, zabezpieczają coś, co jest istotą gry: radość, poczucie spełnienia, obcowania z innymi, bezpieczeństwo, sprawiedliwość, fair play.

Nie inaczej jest z naszą religijnością, z wiarą, z naszym chrześcijaństwem. Obyśmy prezentowali wiarę pełną życia. Oby wszelkie zakazy i nakazy odczytywane były przez innych jako coś, co piękno wiary chroni, a nie krępuje. Być może wtedy innym łatwiej będzie przyjąć, że uznanie pierwszeństwa Boga nad człowiekiem niczego nie ogranicza, lecz buduje „lud mądry i rozumny”.

2024-08-27 14:29

Oceń: +43 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedność Ducha

Drugie czytanie z tej niedzieli, zaczerpnięte z Listu św. Pawła do Efezjan, jest mocnym wezwaniem, by postępować w sposób godny powołania. O jakie powołanie chodzi Apostołowi Narodów? Pierwsze trzy rozdziały tego listu zawierają Pawłową naukę o Kościele jako Ciele Chrystusa, a rozdział czwarty to praktyczne zachęty, by wytrwać we wspólnocie Kościoła. A zatem każdy chrześcijanin jest powołany do wspólnoty z Chrystusem i Kościołem. Dla św. Pawła sama świadomość, czym jest Kościół, nie wystarcza, gdyż Kościołem trzeba być i Kościołem trzeba żyć. Czytany dziś fragment listu jest kapitalnym wyjaśnieniem, co oznacza być we wspólnocie Kościoła. Otóż trwanie we wspólnocie Kościoła, czyli jedność wierzących w Chrystusa, bierze się wyłącznie z jedności z samym Chrystusem Ukrzyżowanym. Owocem tej jedności jest pokój. Już według ksiąg Starego Testamentu pokój jest darem Bożym. Bóg bowiem na mocy Przymierza obdarza pokojem swój lud. Nie chodzi tu jedynie o brak wojen czy konfliktów, ale o Boży pokój. Hebrajski termin szalom pojawia się w Biblii aż 237 razy i w zależności od kontekstu oznacza „bycie całym, nienaruszonym”, ale też „zadośćuczynić, zapłacić, odpłacić, być zadowolonym, być wolnym, spokojnym, zachować w dobrym stanie”. Można więc w terminie szalom odnaleźć ideę całości, czegoś, co jest nienaruszone, nieuszkodzone, ideę odpłaty, wynagrodzenia, odwzajemnienia, odpoczynku i pokoju. Można także termin szalom rozumieć jako „dobrobyt, pomyślność”, a nawet jako „zdrowie fizyczne” lub „odczucie spełnienia, satysfakcję”, co należałoby ogólnie określić jako „szczęście”. Trzeba jednak zauważyć, że teksty biblijne wyraźnie różnicują pokój Boży i pokój, który jest efektem ludzkich starań. Prawdziwy szalom jest dobrem, którego człowiek nie może sam ani wypracować, ani innym udzielić, ale może go otrzymać w ramach Bożego Przymierza. Według proroków, szalom to nie jest czas pokoju między wojnami, ale to pełnia dóbr o charakterze nadprzyrodzonym. Ten dar wymaga ścisłej łączności z Bogiem, a to może zagwarantować jedynie Przymierze. Człowiek i cały lud izraelski, który trwa w Przymierzu i przestrzega jego warunków, może zawsze liczyć na Boży dar pokoju. Święty Paweł podaje w dzisiejszym tekście 7 elementów tej jedności: jeden Kościół (Ciało Chrystusa), jeden Duch, jedno pragnienie Boga (nadzieja), jeden Pan (Zbawiciel), jedna wiara, jeden chrzest (zanurzenie w Chrystusie) oraz jeden Bóg (Ojciec wszystkich). A zatem dochowanie tak rozumianej wspólnoty (jedności) pozwala uzyskać dar pokoju. Jeśli trwam we wspólnocie z Bogiem w Kościele, mogę liczyć na dar pokoju, zaś nieustanne zrywanie tej jedności zamyka dopływ Bożej łaskawości. Można też słowa św. Pawła rozumieć odwrotnie – pokój, czyli pojednanie się z Bogiem i szczególny dar Boży, prowadzi do jedności. Najpierw trzeba pojednać się z Bogiem, dopiero ta uzdrowiona relacja wpływa na poprawienie relacji z drugim człowiekiem i samym sobą. A zatem jedność (wspólnota) to nie efekt naszych starań, ale działanie w nas Ducha Świętego, który jest Sprawcą pokoju (szalom). Apostoł Narodów podpowiada, jak wytrwać we wspólnocie – z cierpliwością znośmy siebie nawzajem w miłości.
CZYTAJ DALEJ

Architekt słynnej bazyliki Sagrada Familia będzie błogosławionym?

2025-04-14 15:37

[ TEMATY ]

Bazylika

Sagrada Família

heroiczność cnót

Antonio Gaudí

Adobe Stock

Sagrada Familia

Sagrada Familia

Papież Franciszek uznał heroiczność cnót hiszpańskiego architekta, który znaczną część życia poświęcił na budowę bazyliki Sagrada Familia, a swoją pracę traktował jako misję, której celem jest przybliżanie ludziom Boga.

Od dziś wybitny przedstawiciel modernizmu katalońskiego, nazywany „Bożym architektem” nosi tytuł Czcigodnego Sługi Bożego. Tytuł ten otrzymali również trzej kapłani: Pietro Giuseppe Triest, Angelo Bughetti i Agostino Cozzolino - także na podstawie uznania heroiczności ich cnót. Papież upoważnił Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych do promulgacji dekretów dotyczących tych postaci, a także beatyfikacji Eliswy od Błogosławionej Dziewicy, założycielki Zgromadzenia Trzeciego Zakonu Karmelitanek Bosych oraz włoskiego misjonarza w Brazylii, męczennika ks. Nazarena Lanciottiego.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Nycz zaapelował o hojność podczas kolekty na Grób Boży w Ziemi Świętej

Wielki przeor Polskiego Zwierzchnictwa Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie kard. Kazimierz Nycz zaapelował do wiernych o hojność w Wielki Piątek podczas zbiórki dla chrześcijan w Ziemi Świętej. Dodał, że potrzebna jest też modlitwa o pokój dla wszystkich stron konfliktu.

W Wielki Piątek w Kościele katolickim odbywa się zbiórka na Grób Boży w Ziemi Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję