Reklama

Kościół

Życie kościoła

Oaza wciąż ma przyszłość

Wiele środowisk katolickich przeżywa pewien regres, ale my się nie poddajemy – zapewnia ks. dr Marek Sędek.

Niedziela Ogólnopolska 27/2025, str. 26-27

[ TEMATY ]

oaza

Ruch Światło‑Życie

wakacje

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maria Fortuna-Sudor: Co słychać w Krościenku nad Dunajcem? Czy Kopia Górka, nazywana ojczyzną oazy, jest gotowa na wakacyjne rekolekcje?

Ks. dr Marek Sędek: Przed wakacjami przeżywaliśmy na Kopiej Górce uroczystość zesłania Ducha Świętego. Wspólnie modliło się kilkuset oazowiczów! Gościliśmy animatorów z całej Polski – ponad 100 osób otrzymało krzyże animatorskie, było kilkudziesięciu kapłanów. A potem przez 4 dni prowadziłem rekolekcje dla oazowiczów 60+.

W 1965 r. na Kopiej Górce zorganizowano pierwsze rekolekcje. Czy ktoś policzył, ile osób formowało się w Ruchu Światło-Życie w Polsce?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

To jest z różnych względów trudne do zliczenia. Szacuje się, że przez oazową formację w Polsce przeszło ponad milion osób.

Kim są dzisiaj ludzie, którzy przeszli formację w Ruchu Światło-Życie?

Reklama

Oazowicz, jak każdy inny człowiek, ma swą historię. Te historie są bardzo różne. O tych, którzy wracają na Kopią Górkę, można powiedzieć, że Ruch wpłynął na ich życie. Założyli rodziny, są aktywni w parafiach, często odnaleźli się w Domowym Kościele. Są tacy, którzy służą społeczeństwu w różnych instytucjach samorządowych i rządowych. W Sejmie RP są posłowie, którzy założyli koło sympatyków Ruchu Światło-Życie i Akcji Katolickiej. Wielu oazowiczów wykonuje zawody związane z wychowaniem dzieci i młodzieży – są nauczycielami, pedagogami, psychologami. I jest mnóstwo księży oraz wielu biskupów – mniej więcej połowa Konferencji Episkopatu Polski przyznaje się w tej chwili do przynajmniej epizodycznego uczestnictwa w oazie. Byli oazowicze podkreślają, że w Ruchu mieli pierwszą formację społeczną. Uczyli się, jak nawiązywać kontakty, jak organizować wydarzenia, a nawet jak przemawiać. A to owocuje w ich życiu. Z kolei od strony duchowej można zauważyć ich nastawienie wobec drugiego człowieka, ich angażowanie się w akcje, projekty pomocowe. Zresztą ks. Franciszek Blachnicki, gdy spoglądał w przyszłość, wyrażał nadzieję, że jeżeli nawet Ruch nie przetrwa, to oazowicze odnajdą się w Kościele, będą działać w parafiach, będą się czuć odpowiedzialni za ojczyznę.

Mówi się, że w kościołach parafialnych ubywa młodzieży. A jak to jest w środowisku oazowym? Przeczytałam, że Kościół Domowy jest w tej chwili dominującą częścią Ruchu.

To jest mniej więcej pół na pół. Według naszych statystyk, w minionym roku w wakacyjnych rekolekcjach uczestniczyło 13,8 tys. dzieci i młodzieży oraz 11 730 małżonków. Wydaje się, że zahamowała tendencja spadkowa, a w niektórych diecezjach można zauważyć nawet nieznaczny wzrost zainteresowania Ruchem.

A co, według Księdza, sprawia, że młodzi decydują się przeznaczyć 15 dni na wakacyjne rekolekcje?

Reklama

Zauważamy, że młodzi mają głód relacji międzyosobowych w realnym świecie i przesyt mediów społecznościowych. Często jest tak, że ze względu na relacje – chłopców z dziewczynami, dziewczyn z chłopakami, ale też w ramach jednej płci: z koleżankami, z kolegami – młodzi decydują się na oazowy wyjazd. Dla tych relacji potrafią zrezygnować z komfortowych warunków na rzecz oazy, bo u nas jest zwyczajnie: często mamy oazy np. w szkołach. Ale młodym to nie przeszkadza. Cieszą się, że tworzą wspólnotę. Myślę, że te relacje międzyosobowe są najistotniejsze, a one z kolei są podstawą otwarcia się na wymiar duchowy. Poza tym są to najczęściej młodzi ludzie, którzy się modlą, chodzą do kościoła, na lekcje religii. I oni szukają środowisk, w których znajdą osoby podobne do nich, ceniące takie same wartości.

Co dziś w prowadzeniu oazowych rekolekcji, w formowaniu młodych jest trudne? Jak sobie radzą moderatorzy, animatorzy?

Dzisiaj młodzi ludzie niejednokrotnie są skomplikowani psychologicznie, mają dużo problemów osobowościowych, czasem są zagubieni życiowo. Niektórzy pochodzą z rozbitych rodzin. Poza tym są uzależnieni, nie tylko od smartfonów czy internetu. Młodzi przyjeżdżają z tymi obciążeniami. Pewne informacje o takich sytuacjach, choć nie wszystkie, są zawarte w kartach uczestnictwa. Księża prowadzący wakacyjne rekolekcje to są na ogół bardzo dobrzy duszpasterze, ofiarni, mający doświadczenie w tej posłudze. Oni z pomocą animatorów, ale też rodziców, z którymi są spotkania przed wyjazdem na oazę, próbują wyłapywać różne trudne sytuacje młodych ludzi.

Zastanawia się Ksiądz, jak w przypadku takich trudnych sytuacji postąpiłby twórca Ruchu?

Reklama

Warto przypomnieć, że ks. Franciszek Blachnicki miał doświadczenie pedagogiczne wyniesione m.in. z harcerstwa. I z tego korzystał, czerpał. To mu pomagało w tworzeniu Ruchu Światło-Życie, w realizacji wyznaczonych celów. My, oczywiście, próbujemy wyczytać z pozostawionych dokumentów, z różnych wypowiedzi, informacje, które by nam dziś pomogły, ale zdajemy sobie sprawę, że ks. Blachnicki był człowiekiem innej epoki. Gdy zastanawiamy się, jak postępowałby dzisiaj, to stwierdzamy, że zapewne Ruch miałby swoją katolicką telewizję i mocno angażowałby się w internecie, ale tu nie ma prostego przełożenia. Zresztą warto przypomnieć, że gdy ks. Blachnicki w 1981 r. wyemigrował na zachód Europy, to bardzo trudno było mu przebić się tam do Polaków, a do Niemców idee Ruchu w ogóle nie trafiały. Myślę, że to był człowiek dany przez Pana Boga na konkretne czasy.

Przeczytałam, że Ruch rozprzestrzenia się na tereny innych państw...

W Europie oaza jest obecna przede wszystkim w środowiskach polonijnych, m.in. na Słowacji, Litwie, w Ukrainie, Irlandii, Niemczech czy Austrii. Ale rzeczywiście Ruch Światło-Życie, oparty na systemie katechumenalnym, znajduje podatny grunt w krajach Ameryki Południowej czy Afryki, np. w Kenii, Tanzanii. W grudniu ub.r. odwiedziłem oazy w północnej Brazylii, to jeszcze nie Amazonia, ale już tereny misyjne. Tam dwóch księży, starych oazowiczów, zorganizowało kilkadziesiąt wspólnot oazowych. Byłem pod wielkim wrażeniem, jak pięknie jest tam formowana młodzież.

A jaką przyszłość ma Ruch Światło-Życie w Polsce?

Zdaję sobie sprawę, że u nas wiele środowisk katolickich przeżywa pewien regres, ale my się nie poddajemy. Cały czas staramy się ewangelizować, formować. Oczywiście, są trudności, bo społeczeństwo jest coraz bardziej konsumpcyjne, nastawione na wygodę, na wartości materialne, a od strony duchowej – coraz bardziej skomplikowane. Uważamy jednak, że i w Polsce, i na świecie misja Ruchu Światło-Życie, który trwa, ciągle ma przed sobą przyszłość!

2025-06-30 18:52

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie moderatorów oazowych

[ TEMATY ]

oaza

Ruch Światło‑Życie

Koźla

Lubuska Oaza

Unia Kapłanów Chrystusa Sługi

Teresa Sygut

Podczas modlitwy nieszporami

Podczas modlitwy nieszporami

W parafii św. Jadwigi Śląskiej w Koźli 23 października odbyło się kolejne spotkanie Unii Kapłanów Chrystusa Sługi – gałęzi Ruchu Światło-Życie.

W trakcie spotkania księża modlili się nieszporami i różańcem z dopowiedzeniami, adorowali Najświętszy Sakrament, była też okazja do spowiedzi. Tematem październikowego spotkania były słowa: „Nowy człowiek – Kościół żywy w nas”. Materiały formacyjne zachęcały uczestników do podzielenia się świadectwem tego, jak droga formacji w Ruchu Światło-Życie pomogła im w odkrywaniu osobistej relacji z Bogiem, a także do zastanowienia się, który z darów złożonych w Ruchu Światło-Życie jest dla nich szczególnie pomocy w odkrywaniu tajemnicy osoby ludzkiej i jej powołania w Bożym planie. Księża dzielili się tym, jak realizują wizję pastoralną ks. Franciszka Blachnickiego w swojej posłudze. Rozmawiali również o VI Kongregacji Odpowiedzialnych RŚ-Ż, która odbyła się w miniony weekend.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Święto Kapituły Świętokrzyskiej

2025-09-12 20:57

Magdalena Lewandowska

Nowy kanonik otrzymał strój kanonicki, dystynktoria i pierścień.

Nowy kanonik otrzymał strój kanonicki, dystynktoria i pierścień.

– Prawdziwy uczeń Chrystusa musi umieć dać świadectwo prawdzie we wszystkich wymiarach życia – mówi nowy kanonik Kapituły Świętokrzyskiej ks. Krzysztof Dudojć.

Na dwa dni przed świętem Podwyższenia Krzyża Świętego Kapituła Świętokrzyska zebrała się na uroczystej Eucharystii, której przewodniczył abp Józef Kupny. Do grona kanoników Kapituły Świętokrzyskiej został przyjęty ks. Krzysztof Dudojć, proboszcz parafii Wniebowzięcia NMP w Lewinie Brzeskim. Nowy kanonik honorowy złożył przed metropolitą wrocławskim uroczyste wyznanie wiary oraz deklarację, że będzie zgodnie ze statutem kapituły i własnym sumieniem wypełniać nowe obowiązki oraz wspierać modlitwą, słowem i działaniem pasterzy diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję