Reklama

Z kamieńskiego festiwalu

Lipcowe muzykowanie w katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bogaty i różnorodny repertuarowo i wykonawczo był cykl koncertów, jakie w ramach XXXIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej odbyły się w lipcu w kamieńskiej katedrze. Muzykę organową prezentowali artyści z trzech krajów, utwory różnych, bardziej lub mniej znanych kompozytorów z wieków XVI - XVIII grał niemiecki organista Gerard Gnann z Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji. Szczególnie zachwycił on słuchaczy opracowanym przez siebie Koncertem h-moll Antonia Vivaldiego oraz Triem G-dur Johanna Sebastiana Bacha, kończąc swój występ słynną Toccatą d-mol tegoż twórcy. Polski organista Bartosz Jakubczak działający aktualnie w Royal Academy of Music w Londynie przedstawił utwory pochodzące z kraju swego obecnego pobytu, stworzone przez kompozytorów angielskich epoki baroku, a także utwory Bacha i współczesnego twórcy Lionela Rogga. Słowacki organista z Bratysławy Jan Vladimir Michalko w swoim półrecitalu skoncentrował się na chorale protestanckim w opracowaniu różnych kompozytorów ostatnich trzech stuleci oraz wykonał utwór swego krajana Lubomira Rajtera - Preludio per organo in memoriam F. Schmidt. Jednakże prawdziwe apogeum lipcowych koncertów festiwalowych nastąpiło 18 lipca, gdy przy kontuarze kamieńskich organów zasiadł Julian GembaIski, jedna z najznakomitszych indywidualności polskiej sztuki organowej, niekwestionowany mistrz improwizacji, profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, będący zarazem Archidiecezjalnym Wizytatorem Organów i Organistów oraz Przewodniczącym Sekcji Budowy Organów Komisji do spraw Muzyki Sakralnej w Katowicach, odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem "Pro Ecclesia et Pontifice". Ze wspaniałym wyczuciem stylu zagrał on niezwykle trudne wykonawczo Preludium i fugę e-moll Bacha, poprzedzając je zróżnicowanymi fakturalnie pięcioma utworami Johanna Pachelbela w 350. rocznicę urodzin tego przedstawiciela tzw. południowoniemieckiej szkoły organowej. Zwieńczenie występu artysty stanowiły Trzy medytacje będące pomysłowymi improwizacjami na temat pieśni O Panie, Ty nam dajesz, Zbliżam się w pokorze i Twoja cześć, chwała.
Interesująco przedstawiały się także pozaorganowe części lipcowych koncertów, wystąpiły dwa zespoły kameralne. Trio instrumentalne w składzie: Jadwiga Sokołowska - flet, Tomasz Strahl - wiolonczela, Jolanta Jamiołowska - klawesyn zagrało Sonatę G-dur Georga Friedricha Haendla oraz w duecie - bez wiolonczeli - Sonatę C-dur Carla Philippa Emanuela Bacha. Natomiast wiolonczelista zafascynował wirtuozowską interpretacją dwóch części solowej Sonaty Zoltana Kodaly´a. Drugim zespołem kameralnym był szczeciński kwartet smyczkowy "Sedina" złożony z młodych absolwentów wyższych uczelni muzycznych kilku miast. Wystąpił on w składzie: Jakub Rabizo - I skrzypce, Karolina Kuźniak - II skrzypce, Ewelina Drozdowska - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela. W wykonaniu zespołu zabrzmiał szeroko rozbudowany II Kwartet smyczkowy A-dur Dymitra Szostakowicza. Inny rodzaj muzyki zaprezentował 6-osobowy męski zespół wokalny "Affabre concinui" specjalizujący się w wykonywaniu dawnej muzyki w dawnej manierze - m.in. z udziałem, wysokich głosów męskich - kontratenorów. W programie występu zespołu, którego członkowie wywodzą się z poznańskich chórów chłopięco-męskich, znalazły się pieśni religijne Wacława z Szamotuł oraz wykonane z dużą kulturą utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta (słynny motet Ave verum corpus), Aloysa Kolbego i Antoniego Chlondowskiego. Niewątpliwą atrakcję stanowił występ Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej złożonej z młodych adeptów muzyki z Polski i Niemiec doskonalących swe umiejętności podczas letnich Warsztatów Artystycznych w Szczecinie. Pod dyrekcją znakomitego dyrygenta Jana Miłosza Zarzyckiego orkiestra zagrała z pasją i zapałem (przy drobnych usterkach technicznych) V Symfonię c-moll Ludwiga van Beethovena uzupełnioną Tańcami góralskimi z opery Halka Stanisława Moniuszki.
Omówione powyżej lipcowe muzykowanie w kamieńskiej katedrze zostało poprzedzone (27 czerwca br.) koncertem Jan Szyrocki in memoriam, w którym oprócz organisty Sławomira Kamińskiego - grającego utwory Jeana Adama Guilaina, Dietricha Buxtcehudego, Gottfrieda Augusta Homiliusa i Johanna Sebastiana Bacha - wziął udział Chór Kameralny Uniwersytetu Południowej Florydy (USA). Zespołem kunsztownie śpiewającym sakralne kompozycje polskie i amerykańskie dyrygował Richard Zieliński, który swego czasu był uczestnikiem kursu dyrygenckiego prowadzonego przez Jana Szyrockiego podczas pobytu tegoż w Stanach Zjednoczonych. Występując w koncercie in miemoriam, oddał on hołd pamięci zmarłego w kwietniu tego roku wspaniałego szczecińskiego chórmistrza, niestrudzonego krzewiciela polskiej kultury muzycznej w świecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś przewodniczył uroczystości beatyfikacyjnej ks. Piotra Pawła Orosa na Ukrainie

2025-09-27 13:41

[ TEMATY ]

Ukraina

beatyfikacja

Kard. Grzegorz Ryś

Vatican Media

We wszystkich świadectwach o ks. Piotrze pojawia się zawsze ta sama myśl: „Był bardzo dobry, zabili człowieka, który w życiu nie zrobił nic, oprócz dobra!” – mówił kard. Grzegorz Ryś, metropolita łódzki w homilii podczas Mszy św. Beatyfikacyjnej ks. Piotra Pawła Orosa, duchownego ukraińskiej Cerkwi grecko-katolickiej. Został on zamordowany przez komunistów w 1953 roku.

Uroczystości beatyfikacyjne ks. Piotra Pawła Orosa odbyły się 27 września w miejscowości Bilky na Ukrainie. Legatem papieskim, przewodniczącym uroczystościom, był arcybiskup metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Nadzwyczajna audiencja jubileuszowa

2025-09-27 10:19

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

O zmyśle wiary oraz intuicji jako sposobu na życie nadzieją mówił dziś papież podczas nadzwyczajnej audiencji jubileuszowej. Na przykładzie życia św. Ambrożego ukazał, jak nadzieja może wynikać ze zdolności ludu do intuicyjnego wyczuwania.

Jubileusz sprawia, że stajemy się pielgrzymami nadziei, ponieważ intuicyjnie wyczuwamy wielką potrzebę odnowy, która dotyczy nas i całej ziemi.
CZYTAJ DALEJ

W Winnym Grodzie trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

2025-09-27 16:31

[ TEMATY ]

diecezja zielonogórsko ‑ gorzowska

Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno‑Muzyczne

Karolina Krasowska

IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne

W Zielonej Górze od wczoraj trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne. W tym roku w wydarzeniu uczestniczy 260 osób.

Od wczoraj w Zielonej Górze trwają IX Zielonogórskie Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne. Z roku na rok wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością, a w tym roku przeżywa je 260 osób, a uczestnicy są niemal z całej Polski. Tematem warsztatów jest Eucharystia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję