Reklama

„I daj nam hart tatrzańskich skał!”

Niedziela łomżyńska 35/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Murzasichle - wieś leżąca na wysokości 820-950 m n.p.m. pomiędzy Zakopanem a Bukowiną Tatrzańską. Wspaniałe widoki na Tatry, bliskość lasów i urozmaicony krajobraz gwarantowały doskonały wypoczynek. Przez dwa tygodnie (7-21 lipca) dzieci i młodzież z Ostrołęki i Zambrowa uczestniczyły w obozie rekolekcyjnym prowadzonym metodą harcerską. Uczestnikami obozu byli m.in. czterej chłopcy z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Długoborzu z opiekunkami.
Komendantem obozu był ks. pwd. Andrzej Polakowski, niestrudzenie i z odwagą wszelkimi trudnymi sprawami zajmowała się dh. phm. Marzena Warych. Kadrę obozu stanowili: nauczyciele z Ostrołęki na czele z dyrektor SP nr 8 Danutą Kuliś, wykładowca filozofii na Uniwersytecie Łódzkim, studenci, pomocą służył nam Sławek, który wybierał trasy górskie. Łącznie z kadrą obóz liczył 121 osób.
Zakwaterowani byliśmy w dwóch domach góralskich. Dzieci nie narzekały na nudę - plan dnia na to nie pozwalał. Były oczywiście wyjścia w Tatry, modlitwa w Sanktuarium na Krzeptówkach, wejście na Gubałówkę, Rusinową Polanę, Sarnie Skałki, Wodospad Siklawica i wiele innych, bardzo ciekawych wypadów w Góry. Na miejscu, tj. w Murzasichle, obozowicze przeprowadzili zwiad terenowy, poznając wioskę wzdłuż i wszerz. Wymyślali nazwy, okrzyki i piosenki zastępów. Kadra i kierownictwo obozu przeprowadzili wiele konkursów: czystości, zbierania „talonów” za kulturę, zachowanie i pomoc, rzutki (Dart), na najmniejszą i niepotrzebną rzecz na obozie, karykatura kadry, strzelania z łuku, festiwal obozowy, wybory miss i mistera obozu. Przez tydzień uczestnicy uczyli się tańca towarzyskiego pod okiem instruktora dh. Rafała Dzierzgowskiego. Przeprowadzono również zajęcia z profilaktyki uzależnieniowej i higieny życia. Udało nam się zorganizować mecz piłki nożnej młodszych chłopców z obozem szkoleniowym karate z Łodzi. Wynik: 5:1 dla nas. Było bardzo wiele gier i zabaw terenowych.
Punktem centralnym każdego dnia obozu była Msza św. odprawiana w drewnianym kościele parafialnym pw. Matki Bożej Królowej Świata. Każda Eucharystia uświetniona była śpiewem scholi obozowej, której zasadniczą część stanowiły dziewczęta ze scholi z parafii św. Franciszka z Asyżu, z Ostrołeki, którą prowadzi Paweł Dzierzgowski. Na zakończenie każdej Eucharystii śpiewana była Modlitwa Harcerska, której nauczyły się także i inne grupy przychodzące na naszą Mszę św.
Zakończę wersami z Modlitwy Harcerskiej: „Na szczytach górskich czy wśród łąk… wiele ścieżek kusi nas, lecz dla nas tylko Bóg!!!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystus jest Światłem, które oświetla całe nasze życie

2025-03-10 13:50

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 8, 12-20.

Poniedziałek, 7 kwietnia. Wielki Post
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję