Reklama

Trwać w wierze ojców

Niedziela w Chicago 41/2003

Uroczysta Msza św. w parafii św. Zachariasza w Des Plaines z okazji przyjazdu kardynała Franciszka Macharskiego

Uroczysta Msza św. w parafii św. Zachariasza w Des Plaines z okazji przyjazdu kardynała Franciszka Macharskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przybycie kardynała Franciszka Macharskiego do parafii św. Zachariasza oznajmiły dzwony. Ksiądz Kardynał gościł w tej parafii po raz pierwszy. Na zewnątrz kościoła, polskim zwyczajem, parafianie witali gościa chlebem i solą, dzieci w strojach ludowych niosły kwiaty. Knights Columbus tworząc szpaler wyrazili po dworsku swoją cześć dla Dostojnego Hierarchy Kościoła katolickiego z Krakowa.
Wieczorna Msza św. zgromadziła licznie zarówno parafian, jak i zaproszonych gości. Przebywający z wizytą w Chicago kardynał Macharski przewodniczył uroczystej Liturgii. Wraz z Kardynałem przybył do Chicago ks. prałat Tadeusz Juhas - kustosz sanktuarium Matki Bożej Ludźmierskiej (z którym wywiad zamieścimy w następnym numerze). Ksiądz Prałat był koordynatorem amerykańskiej podróży Kardynała.
Na początku Mszy św. o. Robert - opiekun Polonii w tej parafii, bardzo serdecznie przywitał długo oczekiwanego Gościa, a wierni owacyjnymi brawami zgotowali gorące przyjęcie zarówno Księdzu Kardynałowi, jak i wspólkoncelebransom: ks. R. Wiąckowi z Zawoi - także z Polski, ks. J. Palicy, ks. Fr. Czajkowskiemu, ks. A. Galkowi i ks. Wł. Takuskiemu.
W homilii Ksiądz Kardynał ukazał, na podstawie czytań mszalnych, znaczenie doświadczenia religijnego, jakiego doznał apostoł Jakub, zrozumiawszy wezwanie Jezusa do przemiany życia. Odwaga pójścia za Chrystusem była tym znakiem przemiany. Jezus nie dał Apostołom podręcznika do leczenia chorej duszy, lecz wezwał każdego do wewnętrznej przemiany. „To ty się musisz zmienić” - mówi Jezus. Odkrycie prawdy, to odkrycie Jezusa. On jest Światłem, On prowadzi. W ten sposób odkrywa się plany Jezusa wobec siebie. On chce tego ode mnie - to słowa zawierzenia. Jezus pokazał co zrobić, by poznać miłość. Jest to miłość podnosząca ku górze, bo miłość to kochanie Boga w człowieku. Ta Boża miłość objawia się w Eucharystii. Posiłek stał się Eucharystią. Tak właśnie Jezus dał się poznać uczniom w Emaus. Poznali go przy łamaniu chleba. Tu nastąpił punkt zwrotny w ich życiu. Rozpoznali Jezusa - już się Go nie wstydzili. Obecnie Europa - mówił dalej Ksiądz Kardynał - wstydzi się Jezusa, odwraca się od tego, co Jezusowe. Chce go wymazać ze swojej tradycji, kultury, nawet z pamięci, tak, by nie pozostał po nim nawet ślad. Lecz ewangeliczny przekaz miłości pozostaje ten sam od 2000 lat. Dziękuję wam, że gromadzicie się wokół Eucharystii. Chrystus jest Głową tej wspólnoty, a Duch Święty jej duszą. Niech On was jednoczy.
Na zakończenie Mszy św., tuż przed błogosławieństwem, przedstawiciele parafii: Anna i Andrzej Lachowicz oraz Piotruś i Olunia wręczyli Księdzu Kardynałowi dary, którym towarzyszyły słowa:
„Czcigodny Księże Kardynale! W imieniu wszystkich zebranych parafian wyrażamy naszą wdzięczność, że Wasza Eminencja mógł zagościć w naszej parafii św. Zachariasza. Na twoje ręce, Eminencjo, składamy skromną ofiarę na potrzeby Domu Samotnej Matki im. Emilii Wojtyły - ofiarę, która jest darem naszej parafialnej, polskiej wspólnoty. Niech Pan Bóg obdarza Kościół, Naród i Ciebie, Szanowny Gościu, potrzebnymi łaskami. Życzymy, abyś mógł dalej prowadzić Kościół krakowski i Polski w kolejnym wyzwaniu przeobrażeń w Europie i świecie. Niech posłannictwo Ojca Świętego: Otwórzcie drzwi Chrystusowi, wypełnia nasze codzienne życie. Prosimy, aby Ksiądz Kardynał pozdrowił wszystkich naszych rodaków w Ojczyźnie i zapewnił, że Polacy na obczyźnie trwają w wierze praojców, pod opieką Jasnogórskiej Madonny. Parafia św. Zachariasza łączy się z rodakami, wielbiąc Boga śpiewem i modlitwą w polskim języku. Szczęść Boże!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

2025-04-13 20:56

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Tysiąc lat misji. Siostry zakonne w służbie polskiej tożsamości

2025-04-14 07:30

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

pl.wikipedia.org

Jan Matejko "Zaprowadzenie chrześcijaństwa"

Jan Matejko Zaprowadzenie chrześcijaństwa

14 kwietnia w Polsce obchodzone jest Święto Chrztu Narodu i Państwa – rocznica wydarzenia, które zapoczątkowało chrześcijańskie dzieje kraju, będącego dziś jednym z filarów wiary w Europie. Święto chrztu to wyjątkowa okazja, by przypomnieć o cichej, ale konsekwentnej obecności sióstr zakonnych w historii Polski – kobiet, które od wieków służą Kościołowi, narodowi i najbardziej potrzebującym.

W 966 roku książę Mieszko I przyjął chrzest, wprowadzając Polskę w krąg cywilizacji chrześcijańskiej. Niespełna sześć dekad później jego syn, Bolesław Chrobry, koronował się na króla, kładąc podwaliny pod niezależną monarchię. Te dwa wydarzenia stworzyły fundament polskiej tożsamości – religijnej, społecznej i politycznej. Dla swojej córki Bolesław Chrobry założył pierwszy żeński zakon – benedyktynki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję