Reklama

Niezwykłe dzieje ks. Tadeusza Pudra

Niezbadane są wyroki Opatrzności

Życiorys ks. Tadeusza Pudra może posłużyć do napisania solidnego scenariusza filmowego. Z pomysłem takiego filmu i szkicem scenariusza zapoznałem jednego z najwybitniejszych reżyserów polskiego kina. Uznał go za interesujący. Pozostaje jednak kwestia finansowania przedsięwzięcia...
Zanim powstanie film, a powstać powinien, chcemy ocalić od zapomnienia tragiczną postać katolickiego księdza żydowskiego pochodzenia.

Niedziela warszawska 44/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przetrwał koszmarną okupację, a zginął, gdy przyszło oswobodzenie i gdy pole do pracy kapłańskiej stanęło otworem

Warszawiacy przybywali w styczniu 1945 r. na lewy brzeg Wisły, by szukać śladów życia wśród ruin i zgliszcz swej ukochanej, nieujarzmionej stolicy. Chodniki zasypane były zwałami cegieł i gruzów. Trzeba więc było chodzić środkiem jezdni. Grupa ludzi szła niegdysiejszą ulicą Marszałkowską. Nagle nadjechał samochód ciężarowy prowadzony przez czerwonoarmistę i przyczepą uderzył w przechodniów. Wśród nich znaleźli się ksiądz katolicki i zakonnica. Obydwoje stracili przytomność.
A przecież ks. Tadeusz mógł się wreszcie swobodnie poruszać dopiero od kilku miesięcy. Cieszył się wolnością. W cztery dni po wyzwoleniu lewobrzeżnej Warszawy zobaczył się w Grodzisku Mazowieckim ze swoją matką. Było to dla niego bardzo ważne spotkanie, bo przez cały czas wojny musiał się ukrywać w Białołęce i Płudach i z matką widział się zaledwie kilka razy. Wiele osób, którym śmierć - wzywając nagle przed Trybunał Boży - spojrzała prosto w oczy, opowiada, że wówczas przesuwały się im obrazy ukazujące całe ich życie, jak na przyspieszonym filmie.
Ks. Tadeusz Puder, urodzony w Warszawie 8 lipca 1908 r., nie krył nigdy swego żydowskiego pochodzenia. Wskazywał zresztą na to sam jego wygląd.
Matka Jadwiga po śmierci męża, Maurycego Pudra, w 1922 r. przeszła do Kościoła rzymskokatolickiego, głęboko przekonana o swym wyborze i właśnie w duchu katolickim wychowywała swych trzech synów: Wacława, Tadeusza i Ryszarda, którzy chrzest przyjęli wkrótce po niej.
Tadeusz, który w chwili śmierci ojca (do końca życia wyznawcy religii mojżeszowej) miał 14 lat, zdał maturę w roku 1928 w gimnazjum Konopczyńskiego, gdzie prefektem był późniejszy proboszcz na Kamionku w Warszawie - ks. Feliks de Ville. To wpływ jego i matki sprawił, że bez wahania wstąpił do Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie.
18 grudnia 1932 r. dwudziestoczteroletni diakon Tadeusz Puder otrzymuje święcenia kapłańskie z rąk bp. Antoniego Szlagowskiego. Po uzyskaniu w 1935 r. magisterium z teologii w zakresie Pisma Świętego został skierowany na studia do Rzymu w Papieskim Instytucie Biblijnym, które pomyślnie ukończył w roku 1937, zyskując stopień licencjata nauk biblijnych. W tym czasie odbył też podróż do Jerozolimy i Ziemi Świętej.
Wkrótce po powrocie ks. Tadeusza Pudra do Polski, kard. Aleksander Kakowski - metropolita warszawski mianuje go wikariuszem parafii św. Jakuba w Warszawie na Ochocie, a w 1938 r. rektorem kościoła św. Jacka przy ul. Freta (dziś w posiadaniu dominikanów). Rzuca się w nurt intensywnej pracy duszpasterskiej: w konfesjonale, na ambonie, poprzez osobne konferencje na tematy liturgiczne i biblijne. Zebrał wokół siebie gromadkę Żydów, którzy pragnęli poznać bliżej zasady wiary katolickiej. W pracy tej wiele pomagało mu środowisko z podwarszawskich Lasek, a zwłaszcza sługa Boży ks. Władysław Korniłowicz.
Praca z grupą Żydów przygotowujących się do chrztu i nabożeństwa dla konwertytów nie pozostały to bez echa. Nieuzasadniona niechęć skrajnych nacjonalistów urastała niekiedy do czynnej nienawiści. Wszak tam u św. Jacka pracował przedtem ks. Stanisław Trzeciak, znany z wystąpień antyżydowskich. To interesujące, że władze kościelne dokonały takiej właśnie zmiany personalnej na tej placówce.
Któregoś dnia (3 lipca 1938 r.) do ks. Pudra udającego się na ambonę podszedł jakiś człowiek i ze słowami: A masz, Żydzie! uderzył księdza w twarz. W świątyni powstał tumult. A ks. Puder godną postawą, nacechowaną spokojem i taktem, opanował sytuację i wygłosił z  przekonaniem przygotowane kazanie tak, jakby się nic nie wydarzyło. Po tym incydencie autorytet ks. Tadeusza wzrósł niepomiernie.
Nadszedł wrzesień 1939 r. i klęska Polski. Jednym z pierwszych zarządzeń hitlerowskich władz okupacyjnych było polecenie, aby wszyscy Żydzi nosili żółte opaski z gwiazdą Dawida. Potem okupanci rozpoczęli planową eksterminację ludności semickiej. Niebezpieczeństwo zagrażało więc i życiu ks. Pudra.
Abp Stanisław Gall zarządzający wówczas archidiecezją warszawską, po śmierci w 1938 r. kard. A. Kakowskiego, podjął decyzję o ratowaniu ks. Pudra. Przeniósł go do Białołęki Dworskiej pod Warszawą na kapelana Sióstr Rodziny Maryi, prowadzących tam Dom Dziecka „Bożyczyn”.
Do Białołęki ks. Tadeusz przybył 21 listopada 1939 r. W Domu Sióstr Rodziny Maryi pracował bardzo gorliwie jako kapelan, liturgista, spowiednik, kaznodzieja. Wszystko, co robił, świadczyło o jego głębokim życiu wewnętrznym, o zaufaniu do Opatrzności Bożej, o duchu modlitwy, o docenianiu wartości cierpienia.
24 kwietnia 1941 r. na podwórzu Domu Dziecka w Białołęce pojawiło się gestapo. Przyjechali oczywiście po ks. Pudra. A on w tym czasie słuchał spowiedzi w kaplicy. Potem spokojnie udzielił Komunii św. wyspowiadanej kobiecie. Jedna z sióstr szepnęła Księdzu w zakrystii o „wizycie” gestapo.
-To już mój koniec! - powiedział. A następnie ukląkł, ręce i głowę oparł o mensę ołtarza. Modlił się przez dłuższą chwilę.
Niemcy zrobili rewizję w mieszkaniu ks. Tadeusza i zabrali go ze sobą. Dzieci z Zakładu stanęły w obronie Księdza: z płaczem i krzykiem prosiły, aby hitlerowcy nie zabierali go im. A Niemiec rzucił dzieciom jabłko i krzyknął: To Żyd! Ks. Pudra osadzono początkowo w siedzibie Policji przy Polozeistrasse (dzisiejsza al. Szucha). Męczono go i maltretowano. Przedstawiano akt oskarżenia, sugerowano nazwisko donosiciela. Potem przeniesiono go do więzienia przy Rakowieckiej.
Udało się zorganizować dramatyczną ucieczkę przez szpital na ulicy Żelaznej, a kapłan był ciągle pilnowany przez niemieckiego wartownika. Istnieje kilka wersji tej ucieczki. Niektóre są tak barwne jakby wzięte z sensacyjnego filmu.

O dalszych losach kapłana za tydzień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie! Ucz mnie wychodzić naprzeciw potrzebom bliźnich!

2025-03-27 09:40

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Prawdziwym grzechem jest żyć przekonaniem, że gdzie indziej żyje się lepiej, wygodniej, przyjemniej. Przekonanie, jakoby „wszędzie było dobrze tylko nie we własnym domu”.

W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część własności, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swoją własność, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie, i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał na służbę do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: „Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu przymieram głodem. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mnie choćby jednym z twoich najemników”. Zabrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i wobec ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec powiedział do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i weselić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się weselić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Rozgniewał się na to i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nie przekroczyłem nigdy twojego nakazu; ale mnie nigdy nie dałeś koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, do ciebie należy. A trzeba było weselić się i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”».
CZYTAJ DALEJ

Łukasz Bernaciński: Lewica po raz kolejny będzie „wreszcie” likwidować Fundusz Kościelny

2025-03-26 15:33

[ TEMATY ]

Fundusz Kościelny

dr Łukasz Bernaciński

Adobe. stock.pl

Kandydatka na urząd Prezydenta RP Magdalena Biejat wskazuje, że „wreszcie” mają propozycję, która pozwoli zlikwidować Fundusz Kościelny. Trzeba zatem sprostować, że lewicowe partie polityczne wielokrotnie już przedstawiały projekty ustaw dążące do likwidacji FK, z których żaden nie spełniał wymogów konstytucyjnych. Nie inaczej jest tym razem - pisze w komentarzu dla KAI dr Łukasz Bernaciński, prawnik i autor monografii poświęconej Funduszowi Kościelnemu.

Poniżej tekst komentarza:
CZYTAJ DALEJ

Solidarni w sporcie

2025-03-27 22:06

Maria Fortuna- Sudor

    - Mocno wspieramy wszystkie inicjatywy – zapewnił Tomasz Zaborowski.

To przewodniczący zarządu regionu małopolskiej Solidarności, który wspólnie z Agatą Łyko wręczył wyróżnienia i statuetki w XXX edycji konkursu „Solidarni w Sporcie 2024”. Witając zebranych w siedzibie regionu, reprezentujący organizację Andrzej Bac poinformował, że tym razem jest dziewięcioro wyróżnionych, ale na listach laureatów poprzednich edycji także znalazło się wiele wspaniałych osób, Z kolei Tomasz Zaborowski podkreślił: - Mocno wspieramy wszystkie inicjatywy, które służą temu, żeby krzewić kulturę fizyczną, żeby zachęcać do sportu nie tylko wyczynowego, ale także amatorskiego, którego dzisiaj u nas brakuje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję