Najważniejszą częścią spotkania było sympozjum naukowe, które odbyło się drugiego dnia zjazdu. O postawach polskiej młodzieży mówił ks. prof. Krzysztof Pawlina, socjolog z UKSW w Warszawie.
Bp Stanisław Napierała wygłosił odczyt pt.: Twórczość kulturowa jako współpraca człowieka ze stwórcą. O tym, że naród jest suwerenny przez kulturę, przekonywał ks. prof. Piotr Mazurkiewicz
z UKSW w Warszawie. Dr Stanisław Sławiński w swoim wystąpieniu skupił się na sposobach przekazywania młodemu pokoleniu kultury chrześcijańskiej. W przekazie
dziedzictwa kultury istotną rolę może odgrywać wystrój, obyczajowość i tradycja szkoły. Szeroko pojęty wygląd szkoły może bardzo wiele mówić o jej tożsamości kulturowej i dobrze
służyć budowaniu więzi międzypokoleniowej. „Dlatego warto pamiętać, że do instrumentów pedagogicznego oddziaływania szkoły należą również takie elementy szkolnej rzeczywistości jak: codzienny oraz
galowy strój ucznia i nauczyciela, znaczek lub emblemat szkoły, sposób wyeksponowania patrona szkoły - tablica, portret, popiersie, izba pamięci, wystrój szkolnej kaplicy, a także
sposób udekorowania sal lekcyjnych oraz wszystkich innych pomieszczeń i korytarzy w szkole. Szkolnym salom można nadać patronów i odpowiednio do tego kształtować elementy
ich wystroju” - przekonywał prelegent. Jest to o tyle ważne, że w niedalekiej przyszłości chrześcijańskie dziedzictwo naszej kultury, które sprawiło, że w Polsce
możliwa była pokojowa zmiana ustroju, będzie musiało stoczyć długi i trudny bój integracji europejskiej. A na pierwszej linii boju o lepszą Polskę jest szkolnictwo. Szkołom
katolickim przypada w tej walce rola szczególna, bo właśnie one mają być ostoją chrześcijańskiej kultury w pluralistycznej Polsce.
Trzeciego dnia sympozjum odbyło się studium otwarte z udziałem nauczycieli, uczniów i naukowców. Wczesnym popołudniem red. Paweł Nowacki poprowadził dyskusję panelową nauczycieli
i dyrektorów nt. zadań szkoły w zakresie wychowania do kultury opartej na wierze.
Pomóż w rozwoju naszego portalu