Reklama

Polska

Kard. K. Koch: wizyta Franciszka w Auschwitz znakiem pamięci i solidarnej więzi z Żydami

Odwiedziny papieży w Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau mają na celu zachowanie pamięci i bycie znakiem solidarnej więzi z narodem żydowskim - uważa kard. Kurt Koch. W rozmowie z ks. Manfredem Deselaersem z Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan i istniejącej w niej Komisji ds. Stosunków Religijnych z Judaizmem zwraca uwagę, że w obliczu na nowo pojawiających się fal antysemityzmu Franciszek wciąż upomina, iż nie możną być zarazem chrześcijaninem i antysemitą. Papież odwiedzi Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau 29 lipca br.

[ TEMATY ]

wywiad

Auschwitz

Mazur/episkopat.pl

Auschwitz-Birkenau

Auschwitz-Birkenau

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oto polski tekst rozmowy.

Ks. Manfred Deselaers (MD): Jan Paweł II, podczas wizyty w Auschwitz w 1979 roku, powiedział: "Nie mogłem tutaj nie przybyć jako papież". Benedykt XVI powtórzył te słowa swego poprzednika, gdy odwiedził były obóz w 2006 roku. Teraz, w drodze na ŚDM 2016, do Auschwitz przybywa również papież Franciszek. Dlaczego to miejsce jest tak ważne dla Kościoła?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kard. Kurt Koch: Masowy, organizowany z perfekcją przemysłową i wykonany na Żydach europejskich mord był przestępstwem przeciwko człowieczeństwu i ciężkim grzechem przeciw Bogu. Trzeba ciągle o tym przypominać, aby coś podobnego już się nie powtórzyło. Odwiedziny papieży mają na celu zachowanie pamięci i bycie znakiem solidarnej więzi z narodem żydowskim. W obliczu na nowo pojawiających się fal antysemityzmu Franciszek wciąż upomina, iż nie można być zarazem chrześcijaninem i antysemitą.

Ks. MD: Obchodzimy obecnie Rok Miłosierdzia Bożego. Jak możemy mówić o Miłosierdziu Bożym, patrząc na Auschwitz? Gdzie tam był miłosierny Bóg?

Reklama

- W Ewangelii o Sądzie Ostatecznym (Mt 25) Jezus mówi, że ludzie spotykali Go, gdy nakarmili głodnych, napoili spragnionych i odwiedzali więźniów. Jezus nie tylko solidaryzuje się, ale utożsamia się z najuboższymi i najbardziej cierpiącymi. Dzięki wierze możemy więc przyjąć, że miłosierny Bóg był również obecny w Auschwitz, gdyż również w piekle obozu wielu Żydów wzywało Boga i szukało Jego miłosierdzia.

Ks. MD: Benedykt XVI podczas swojej wizyty w Auschwitz w 2006 roku powiedział: "Ciągle pojawia się pytanie: gdzie był Bóg w tamtych dniach? Dlaczego milczał?" Jeden z obecnych wówczas żydowskich gości zwrócił uwagę, że On mógł tego pytania nie usłyszeć. Właściwym pytaniem byłoby, gdzie byli wówczas ludzie, gdzie był Kościół?

- Dokładnie to pytanie postawił papież Franciszek podczas odwiedzin miejsca pamięci Yad Vashem w Jerozolimie: „Gdzie jesteś Adamie? Kim jesteś, człowieku? Już ciebie nie rozpoznaję. Kim jesteś, człowieku? Kim się stałeś? Do jakiej potworności byłeś zdolny? Co sprawiło, że upadłeś tak nisko?" I rzeczywiście w obliczu Auschwitz musimy stawiać pytanie o człowieka, pytanie Boga o człowieka. Ale możemy, a nawet musimy też stawiać pytanie o Boga i Jego milczenie. Bo Holokaustu dokonała bezbożna banda przestępców i pokazał on, dokąd człowiek dochodzi, jeśli odrzuca Boga i stawia się na Jego miejscu. Narodowi socjaliści chcieli również zabić Boga. Z całą siłą musimy się temu przeciwstawić.

Reklama

Ks. MD: Większość ofiar Auschwitz stanowili Żydzi, ponad 90 procent, ale było również wiele tysięcy ofiar nieżydowskich: Polaków, Sinti i Romów, sowieckich jeńców wojennych i wielu innych. Ideologia nazistowska była rasistowska i antychrześcijańska. Dlaczego tak ważny jest dialog chrześcijańsko-żydowski po Auschwitz? Czy nie chodzi tu po prostu o podstawowe pytania ludzkie, dotyczące wszystkich narodów?

- Dialog żydowsko-chrześcijański nie jest ważny dopiero „po Auschwitz". Z judaizmem my, chrześcijanie, mamy wyjątkową więź, jak z żadną inną religią. Wyraził to Jan Paweł II podczas swojej wizyty w rzymskiej synagodze 13 kwietnia 1986 jasnymi słowami: „Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym”. Po Auschwitz jednak dialog stał się jeszcze bardziej ważny, bo Holokaust dotknął także nas, chrześcijan, i musimy sobie stawiać pytanie: dlaczego opór chrześcijan przeciwko eksterminacji Żydów nie był taki silny, jak można byłoby tego słusznie oczekiwać? Zrozumiałe jest także to, że musimy myśleć o wszystkich ludziach, którzy zostali zabici w Auschwitz.

Ks. MD: W Miejscu Pamięci Auschwitz Benedykt XVI szedł sam, milcząc. W Brzezince rozpoczął swoje przemówienie słowami: „Mówić w tym miejscu kaźni i niezliczonych zbrodni przeciwko Bogu i człowiekowi, nie mających sobie równych w historii, jest rzeczą prawie niemożliwą. W miejscu takim jak to, brakuje słów, a w przerażającej ciszy serce woła do Boga: Panie, dlaczego milczałeś?” Franciszek oznajmił niedawno, że nie ma zamiaru przemawiać w czasie swojej wizyty w Auschwitz, lecz woli w samotności milczeć i prosić o dar łez. Czy powinniśmy w ogóle milczeć na temat Auschwitz?

Reklama

- Widok zgrozy Auschwitz odejmuje nam mowę i zmusza nas do milczenia. Nie oznacza to, że nie mamy mówić o Auschwitz. Wtedy pozostawilibyśmy ofiary Holokaustu w zupełnym zapomnieniu i straciłyby one ponownie swoje imiona. Powinniśmy je wspominać. Jest jednak ważne, aby mówienie o Auschwitz wynikało z milczącej konsternacji i tym samym z głębokiego szacunku dla ofiar. Jesteśmy im dłużni naszą pamięć. Przemowa Benedykta XVI w Auschwitz była taka przekonująca, gdyż wynikała z milczącej drogi, jaką przeszedł wcześniej przez to miejsce pamięci.

Ks. MD: Światowe Dni Młodzieży są świętem międzynarodowych spotkań, wzajemnej, młodzieńczej zachęty, radości ze śpiewem i tańcami. Czy nie przeszkodzi to pamięci o okrucieństwach Auschwitz? Czy nie powinno się tego rozdzielić: z jednej strony święto, z drugiej żałoba?

- Auschwitz nie da się pojąć. Co chwila coś nam przeszkadza i zakłóca rytm naszego życia. Kto codziennie wsłuchuje się w wiadomości, doświadcza, że w naszym świecie dzieje się dużo dobra, z którego możemy się cieszyć, ale także że na porządku dziennym jest dużo zgrozy i terroru. Jesteśmy konfrontowani z obydwoma nurtami i nie możemy ich oddzielać. Człowiek może się tylko naprawdę cieszyć wtedy, kiedy nie unika smutku. Łzy szczęścia tak jak łzy bólu pochodzą z tej samej wody źródlanej duszy. Jestem przekonany, że św. Papież Jan Paweł II, który rozpoczął Światowe Dni Młodzieży, widziałby to w ten sam sposób i pewnie też po raz kolejny odwiedziłby Auschwitz.

Rozmawiał ks. Manfred Deselaers.

***

Niemiecki ksiądz Manfred Deselaers w 1989 roku rozpoczął w Polsce służbę na rzecz pojednania polsko-niemieckiego i chrześcijańsko-żydowskiego w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu. Od 26 lat mieszka w parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Oświęcimiu. Od 2001 roku jest członkiem Zarządu Krakowskiej Fundacji Centrum Dialogu i Modlitwy oraz odpowiada za dział programowy. W 2008 roku został wiceprezesem Krakowskiej Fundacji Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu.

2016-07-14 18:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Erdő dla KAI: Ewangelią można żyć jedynie w sposób radykalny

[ TEMATY ]

wywiad

kongres eucharystyczny

Grzegorz Gałązka

"Nasze doświadczenia historyczne uczą nas, że życie Ewangelią jest możliwe jedynie w sposób radykalny, a im bardziej społeczeństwo oddala się od ideałów chrześcijańskich, tym bardziej radykalna jest wierność Ewangelii i Osobie Chrystusa – nawet jeśli jest ona przeżywana w skromności czy milczeniu" – mówi w rozmowie z KAI kard. Peter Erdő, metropolita ostrzyhomsko-budapeszteński i prymas Węgier. W dniach 5-12 września odbędzie się w Budapeszcie 52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny pod hasłem „Wszystkie moje źródła są w Tobie” (Ps 87,7).

KAI: Księże Kardynale, 52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny odbywa się w wyjątkowym momencie, kiedy Kościół zażegnuje trudności spowodowane pandemią, kiedy wielu wiernych doświadczyło m.in. braku dostępu do Eucharystii. Jakie przesłanie niesie ze sobą Kongres, zarówno dla tych, którzy do dziś pozbawieni są możliwości przystępowania do sakramentów, jak i dla tych, którzy – pomimo ponownego otwarcia kościołów – wolą poprzestać na śledzeniu transmisji i duchowej łączności?
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz, powstaniec, patriota. Powieszony przez Niemców na swojej własnej stule

W ciągu 63 dni Powstania Warszawskiego oprócz wielu żołnierzy i ludności cywilnej, wzięli w nim udział również duchowni, którzy stale towarzyszyli walczącym.

Zajmowali się organizowaniem Eucharystii i wspólnych modlitw, udzielali sakramentów, towarzyszyli poległym na ostatniej drodze, a niejednokrotnie oddawali własne życie w walce o wolność Ojczyzny.
CZYTAJ DALEJ

USA: tradycyjna liturgia to silniejsza wiara w Eucharystię

2025-09-24 22:01

[ TEMATY ]

tradycyjna liturgia

BPJG

Tradycyjne praktyki liturgiczne sprzyjają silniejszej wierze w obecność Chrystusa w Eucharystii. Tak wynika z badań dr Natalie A. Lindemann z amerykańskiego Uniwersytetu Williama Patersona. Okazuje się, że na wiarę w dogmat o Jezusie Eucharystycznym wpływ ma choćby sposób przyjmowania Komunii Świętej.

Wnioski z badania amerykańskiej psycholog, cytowanego przez The Catholic Herald, opublikowano w „Catholic Social Science Review”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję