Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Kościół miejscem gromadzenia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół jest domem naszego zgromadzenia Eucharystycznego w dniu Pańskim. Tak, jak rodzina dla swojego życia i rozwoju potrzebuje mieszkania czy domu, tak też rodzina parafialna potrzebuje tego wspólnego domu, jakim jest kościół. Słowo „Kościół” oznacza w pierwszym rzędzie wspólnotę wierzących w Chrystusa i zwołanych przez Boże Słowo. Piszemy je wówczas wielką literą - „Kościół”. Ale w dalszym znaczeniu ten sam wyraz kościół oznacza budynek, w którym wspólnota się zbiera i który spełnia funkcję służebną w stosunku do tej wspólnoty.
Czasem nazywamy nasze kościoły świątyniami. Trzeba jednak pamiętać, że w teologii Nowego Testamentu świątynią jest przede wszystkim Chrystus, wcielony Syn Boży, który przyjmując człowieczeństwo zamieszkał wśród nas - jak gdyby rozbił wśród nas swój namiot. Podobnie świątynią jest wspólnota wierzących w Chrystusa. Św. Paweł pyta chrześcijan: „Czy nie wiecie, że jesteście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was?”
Kościół-budynek, kościół-świątynia służy gromadzeniu się wspólnoty wiernych, która jest Kościołem, Świątynią Boga. Samo wnętrze kościoła, jego ukształtowanie jest więc tak pomyślane, aby było obrazem społeczności wiernych.
Rozróżnienie między prezbiterium i nawą podkreśla hierarchiczne zróżnicowanie we wspólnocie Kościoła. Prezbiterium to ta część kościoła, w której znajduje się ołtarz - miejsce przewodniczenia, a także ambona - miejsce głoszenia i wyjaśniania Pisma Świętego. Nawa to większa część kościoła przeznaczona dla wiernych, którzy są Ciałem Chrystusa.
Zwróćmy uwagę na trzy miejsca we wnętrzu kościoła, wokół których skupia się sprawowanie liturgii.
Chronologicznie pierwszym miejscem jest krzesło, na którym zasiada kapłan przewodniczący. W kościele biskupim to krzesło, zwykle artystycznie wykonane, nazywa się katedrą. Nazwa ta wskazuje na nauczającą i pasterską funkcję biskupa, który w swoim kościele posługuje wiernym, który głosi Słowo jako nauczyciel i pasterz.
Drugim miejscem, przy którym sprawujemy liturgię, jest ambona - miejsce podwyższone, na pograniczu prezbiterium i nawy. Przepisy kościoła mówią, że na ambonę ma prawo wstępować tylko sługa Słowa. Przy ambonie czytamy Pismo Święte, wygłaszamy homilię oraz wezwania modlitwy powszechnej. Spełniamy te czynności, które należą do Liturgii Słowa.
I wreszcie ołtarz. Zwykle stały, winien być w zasadzie z kamienia naturalnego, ponieważ symbolizuje Chrystusa, nazwanego w Piśmie Świętym „kamieniem węgielnym”. Czytamy w Psalmie 118: „Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym”. Tym kamieniem jest Chrystus, który jest fundamentalnym kamieniem żywej budowli Kościoła. Chrystus jest również nazwany skałą, przypominającą tę skałę, z której w czasie wędrówki przez pustynię Mojżesz uderzeniem laską Aarona wydobył wodę. Św. Paweł, nawiązując do tego wydarzenia, napisze, że Izraelici wędrujący przez pustynię pili z duchowej skały, którą jest Chrystus.
Kiedy więc gromadzimy się wokół jednego ołtarza, gromadzimy się wokół Chrystusa, który buduje swój Kościół i jest dlań kamieniem węgielnym, gromadzimy się wokół Chrystusa, który opiera swój Kościół na fundamencie Apostołów i proroków; gromadzimy się wokół ołtarza-skały, z której tryska żywa woda symbolizująca zdroje łask płynących z Chrystusa, z Jego przebitego boku.
Jeżeli kościół spełnia tak ważną rolę w budowaniu wspólnoty wiernych, warto z tego wyciągnąć dwa wnioski. Pierwszy to ten, abyśmy się czuli w kościele dobrze, abyśmy do tego kościoła wchodzili. Bardzo to przykry widok, który można zobaczyć w naszych podkieleckich parafiach - ludzi, którzy nie wchodzą do kościoła, którzy zatrzymują się przed wejściem i przy tym rozmawiają. Nie zwracają uwagi na to, co dzieje się we wnętrzu kościoła. I drugi wniosek: jeśli kościół jest wspólnym domem rodziny parafialnej, winien on być przedmiotem wspólnej troski wszystkich. Tak, jak wspólnym groszem, wspólną ofiarą budujemy nasze kościoły, tak też mamy się przyczyniać do ich utrzymania, do ich piękna, do tego, aby były budynkami sprzyjającymi tworzeniu tej żywej wspólnoty-świątyni - wspólnoty, jaką wszyscy jesteśmy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł ks. Tomasz Burghardt

2025-04-17 15:01

https://ostfriesland.parafialnastrona.pl/wydarzenia-i-galerie

16 kwietnia zmarł ks. Tomasz Burghardt. Kapłan zmarł w 59. roku życia oraz 31. roku kapłaństwa.

Kapłan urodził się 26 lipca 1965 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 1993 roku z rąk kard. Henryka Gulbinowicza. Po święceniach został skierowany na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską do parafii pw. Podwyższenia Krzyża św. w Środzie Śląskiej [1993-1996], następnie był wikariuszem w parafii pw. św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu [1996-1997], by następnie trafić do parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku Zdrój [1997-2000]. Kolejna placówką wikariuszowską była parafia pw. św. Józefa w Bierutowie [2000-2001] oraz parafia pw. św. Karola Boromeusza w Wołowie [2001-2002]. W 2002 roku ks. Tomasz trafił do parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Oławie [2002-2005]. W latach 2005-2010 został mianowany dyrektorem Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Po 2010 roku pełnił posługę w Niemczech. Najpierw do 2013 roku w Polskiej Misji Katolickiej w Münster, a po 2013 roku aż do dziś był proboszczem w czterech katolickich niemieckojęzycznych Parafiach: Geeste, Dalum, Groß Hesepe i Osterbrock w Dekanacie Emsland Mitte oraz Duszpasterzem dla Katolików Języka Polskiego w Ostfriesland i Emsland.
CZYTAJ DALEJ

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

2025-04-16 14:06

[ TEMATY ]

odpust

odpusty

odpust zupełny

Graziako

Warunki konieczne do uzyskania odpustu zupełnego są następujące:
CZYTAJ DALEJ

Msza Krzyżma Świętego

2025-04-18 22:48

Biuro Prasowe AK

    - Te święte trzy dni, które otwierają się dzisiaj przed nami, to szczególna okazja, by wejść, na ile się da, w głębię tajemnic Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, Boskiego Logosu, który dla nas i dla naszego zbawienia przyjął ciało z Maryi Dziewicy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma Świętego w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie.

Na początku homilii arcybiskup postawił pytanie: kim jest Jezus Chrystus? Podkreślił, że nurtowało ono mieszkańców już Nazaretu w odczytanej w Liturgii Słowa ewangelicznej scenie. Dla nich jednak Chrystus na zawsze miał pozostać tylko synem Józefa – cieśli. – Czytając Ewangelię, zdajemy sobie sprawę, że wielokrotnie, mimo cudów dokonywanych przez Jezusa, mimo nadzwyczajnej mądrości Jego nauczania, wracał problem, kim On jest – zauważył metropolita i wskazał, że prawda o Jezusie – Synu Bożym przyjęła swój najbardziej dramatyczny wyraz przed sądem Kajfasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję