Reklama

XX Świętojański Festiwal Organowy

Niedziela toruńska 28/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Muzyka organowa staje się językiem tam, gdzie milknie słowo”.
Jan Paweł II

Muzyka organowa od wielu lat zajmuje ważne miejsce w życiu muzycznym bazyliki katedralnej Świętych Janów w Toruniu. To tu odbywają się organizowane w sezonie wiosenno-letnim koncerty i festiwale: Świętojańskie Festiwale Organowe i Międzynarodowy Letni Festiwal „Toruń - Muzyka i Architektura”, które każdego roku przyciągają sporą grupę melomanów, a także znakomitych organistów zarówno polskich, jak i zagranicznych.
W tym roku mija 20 lat, odkąd za przyczyną Mariana Dorawy odbył się pierwszy Świętojański Festiwal Organowy. Pomysł i możliwość zorganizowania Festiwalu pojawiły się po rekonstrukcji nieczynnych od czasu zakończenia II wojny światowej wczesnobarokowych organów Mateusza Brandtnera z 1688 r. Instrument przywrócono do użytku w 1983 r., w którym to Toruń obchodził 750-lecie nadania praw miejskich. Organy te posiadają ogromną wartość jako instrument muzyczny, gdyż umożliwiają stylowe wykonanie muzyki dawnej. Równie ważne jest ich znaczenie historyczne, gdyż w Polsce, z powodu burzliwej historii, wiele instrumentów barokowych zostało bezpowrotnie zniszczonych. Ten, który możemy oglądać w bazylice, jest jednym z niewielu zachowanych do dzisiaj.
Pierwszy, inauguracyjny koncert odbył się 25 sierpnia 1985 r., a jego wykonawcą był wybitny polski organista - prof. Feliks Rączkowski z Warszawy.
Do 1991 r. Świętojańskie Koncerty Organowe odbywały się jedynie na barokowym instrumencie, dlatego też w skład repertuaru tej imprezy muzycznej wchodziły utwory do baroku włącznie. W 1991 r., w wyniku starań ks. Zdzisława Wyrowińskiego, przeprowadzono w bazylice remont generalny organów głównych zbudowanych przez Maxa Terletzkiego w 1878 r. i zaczęto używać ich podczas tego cyklu koncertów. Od tej pory zmienił się charakter Świętojańskich Koncertów Organowych, ponieważ wykorzystanie dwóch różnych stylowo obiektów - barokowego i romantycznego pozwoliło koncertującym artystom na zaprezentowanie podczas jednego występu literatury organowej niemal wszystkich wieków. Taka możliwość nie istnieje w żadnym innym oprócz Torunia mieście w Polsce, co też nadało tej imprezie muzycznej wyjątkowy i niepowtarzalny charakter.
W ciągu 20 lat trwania Świętojańskiego Festiwalu Organowego kilkakrotnie zmieniali się jego dyrektorzy artystyczni. Przez pierwsze 10 lat dyrektorem artystycznym Festiwalu był jego twórca Marian Dorawa, w latach 1996-2001 funkcję tę sprawował prof. Roman Grucza, a od 2002 r. dyrektorem artystycznym Festiwalu jest ks. dr Mariusz Klimek.
Podczas Świętojańskich Festiwali Organowych w toruńskiej bazylice katedralnej w przeciągu minionych 20 lat wystąpiło ponad 100 wykonawców z całej Polski, a także z zagranicy - z Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Holandii i Austrii.
W tym roku organizatorzy Festiwalu przygotowali bardzo bogaty i zróżnicowany program uświetniający jubileusz XX-lecia Świętojańskich Koncertów Organowych. Oprócz koncertów organowych odbyły się także: koncert kameralny „Alternatim” i koncert symfoniczny. Koncerty odbywały się w niedzielne wieczory w czterech toruńskich kościołach - tradycyjnie - w bazylice katedralnej Świętych Janów, w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, w kościele Matki Bożej Królowej Polski i kościele pw. Miłosierdzia Bożego. Była to doskonała okazja do tego, aby zaprezentować brzmienie niedawno tam wyremontowanych instrumentów organowych.
Wśród wykonawców tegorocznego XX Świętojańskiego Festiwalu Organowego mieliśmy okazję usłyszeć - 9 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów - Władysława Szymańskiego z Mikołowa, w którego repertuarze znalazły się m.in. interesujące utwory organowe współczesnych kompozytorów polskich - Bolesława Szabelskiego i Feliksa Borowskiego. Drugi koncert festiwalowy miał miejsce 6 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski i wystąpił na nim Jakub Garbacz z Łodzi. Zaprezentował on toruńskiej publiczności utwory J. S. Bacha, J. Stanleya, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego i L. Boellmanna. Kolejny koncert odbył się 23 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów w wykonaniu Henryka Gwardaka z Finaldii. Usłyszeliśmy na nim rzadko prezentowaną podczas wcześniejszych edycji Festiwalu (ze względu na stopień trudności) toccatę i fugę d-moll Dorycką BWV 538 J. S. Bacha, a także utwory J. Stanleya, G. Böhma, J. G. Rheinbergera i L. Thuille’a. Tydzień później - 30 maja w kościele pw. Miłosierdzia Bożego odbył się koncert Jarosława Ciecierskiego z Olsztyna. Artysta ten wykonał m.in. interesujące, choć niestety rzadko wykonywane utwory hiszpańskiej muzyki dawnej. Zaprezentował także twórczość pochodzącego z Portugalii kompozytora okresu rokoka - J. de Sousa Carvalho - nazywanego „portugalskim Mozartem”.
5 czerwca, w ramach Festiwalu, w bazylice katedralnej Świętych Janów miał miejsce niezwykle ciekawy koncert kameralny „Alternatim”, podczas którego wystąpili: ks. dr M. Klimek (kantor), ks. P. Mizera (kantor) i R. Marzec (organy). W programie koncertu znalazła się msza nr 1 z Tabulatury Jana z Lublina, kompozycje Jakuba Sowy, Marcela Dupre i Pierre Cocherau.
W niedzielę 6 czerwca w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny odbył się festiwalowy koncert w wykonaniu prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy, podczas którego nastąpiło uroczyste oddanie do użytku organów tej świątyni po remoncie. W wykonaniu profesora usłyszeliśmy opracowane przez niego transkrypcje organowe utworów A. Vivaldiego - Wiosna, B. Smetany Wełtawa oraz kompozycje J. S. Bacha i A. Guilmanta.
Uroczysty charakter miał także następny koncert - 13 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów, na którym wystąpiła Mariola Hadrysiak-Kurasz z Torunia wraz z uczniami i absolwentami. Był to koncert jubileuszowy uwieńczający 25 lat pracy pedagogicznej tej znanej toruńskiej organistki i pedagoga. Mariola Hadrysiak-Kurasz jest związana z Festiwalem Świętojańskim od samego początku. Występowała wielokrotnie, począwszy od pierwszego koncertu w 1985 r., w którym brał udział także wspomniany wcześniej Henryk Gwardak.
Obchody jubileuszu XX edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego uwieńczył finałowy koncert symfoniczny w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, Chóru Akademickiego UMK w Toruniu i Chóru Wydziału Teologicznego UMK - „Tibi Domine”, na którym usłyszeliśmy IX Symfonię Ludwika van Beethovena.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik może nam wiele wymodlić

2024-03-22 18:36

[ TEMATY ]

Warszawa

sanktuarium

św. Andrzej Bobola

polona.pl

Kustosz narodowego sanktuarium św. Andrzej Boboli jezuita o. Waldemar Borzyszkowski zauważa od lat wzmożenie kultu męczennika. Teraz, kiedy wolność Polski jest zagrożenia, szczególnie warto modlić się za jego wstawiennictwem - zaznacza w rozmowie z KAI. W dniach 16-24 marca odbywa się ogólnonarodowa nowenna o pokój, pojednanie narodowe i ochronę życia za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki.

Joanna Operacz (KAI): Czy w sanktuarium św. Andrzeja Boboli widać, że ten XVII-wieczny męczennik jest popularnym świętym? Czy jest bliski ludziom?

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

10 lat kanonizacji św. Jana Pawła II

2024-04-19 09:49

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Mat.prasowy/vaticannews.va

„Pontyfikat św. Jana Pawła II trzeba koniecznie dokumentować dla przyszłych pokoleń, naszym zadaniem jest ocalenie i przekazanie tego wielkiego dziedzictwa” – mówi ks. Dariusz Giers. Jest on administratorem Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II a zarazem świadkiem pontyfikatu. Kapłan wyznaje, że praktycznie codziennie modli się przy grobie świętego papieża i zawsze jest poruszony tłumami ludzi z całego świata, którzy w tym wyjątkowym miejscu szukają wstawiennictwa Jana Pawła II.

Wyjątkowym fenomenem są czwartkowe Msze polskie odprawiane nieprzerwanie przy grobie Jana Pawła II od momentu jego śmierci. „To jest czas modlitwy, ale także przekazywania dziedzictwa wiary i nieprzemijających wartości” – mówi ks. Giers. Podkreśla, że upływający czas sprawia, iż wielkie zadanie stoi przed świadkami pontyfikatu, którzy muszą dzielić się swym doświadczeniem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję