Przed koncertem, w czasie którego można było wysłuchać utworów przez niego skomponowanych, zostały odczytane listy gratulacyjne i podziękowania za jego działalność na polu artystycznym, edukacyjnym i społecznym. Wśród przybyłych gości byli m.in.: Alicja Matracka ze Związku Kompozytorów Polskich, która odczytała list prezesa Mieczysława Kominka, i Ignacy Zalewski – przedstawiciel Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, który wręczył medal 100-lecia ZAIKS i odczytał gratulacje, złożone przez prezesa Stowarzyszenia prof. Janusza Foglera. Wśród podziękowań był list od wójta gminy Łapsze Niżne Jakuba Jamroza za utrwalenie folkloru spiskiego. Jubilat otrzymał także szczególne podziękowania - od papieża seniora Benedykta XVI, który miał okazję wysłuchać z płyty jego utworów.
W programie koncertu jubileuszowego znalazł się poemat choreograficzny „Wałaski” op.35, nawiązujący do muzyki ludowej Spisza i typowego tańca tego regionu – wałaski. Kompozycja powstała w wyniku 10-letnich badań folkloru Polskiego Spiszu, prowadzonych przez kompozytora i zakończonych wydaniem pracy Zbiór pieśni ludowych Zamagurza Spiskiego (2007). Zgromadzeni wysłuchali także: Concerto liliowe op. 41 na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową, utwór powstały na zamówienie znakomitych skrzypków Krzysztof Jakowicza i jego syna Jakuba i im dedykowany, w czasie którego artyści wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka przenieśli słuchaczy na tatrzańskie granie, aby i ich udziałem stało się uczucie fascynacji i zauroczenia, jakiego kompozytor doznawał, przemierzając „Liliowy”- przełęcz tatrzańską, oddzielającą Tatry Zachodnie od Tatr Wysokich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej zaprezentowała także uwerturę koncertową Cervus Elaphus, która została skomponowana w 2014 r. na zamówienie Filharmonii Lubelskiej z okazji 540. rocznicy utworzenia województwa lubelskiego. Stąd tytuł utworu nawiązuje do herbu województwa – jelenia ze złotą koroną. Muzycznie wybrzmiewają tu wątki tradycji polskich i tego regionu.
Reklama
Na zakończenie - prawykonanie poematu-kantaty na wielką orkiestrę symfoniczną i chór mieszany Adoracja. W kompozycji tej, zaprezentowanej przez Orkiestrę i Chór Filharmonii, dało się odczuć idee niepodległościowe, ukazane jako trwanie przy tradycji i wierze ojców. Kompozycja ma charakter dziękczynny. To dziękczynienie Bogu za 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polaków i osobiste dziękczynienie kompozytora za 50 lat pracy twórczej.
Sławomir Czarnecki urodził się w 1949 r. w Jeleniej Górze. Ukończył Szkołę Muzyczną im. M. Żebrowskiego II stopnia w klasie fortepianu w Częstochowie. W latach 1969-74 studiował kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1980-81 jako stypendysta Rządu Francuskiego odbył studia uzupełniające u Oliviera Messiaena w Paryżu. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004), Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2009)Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
Jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Kompozytorów Polskich oraz Towarzystwa Muzycznego im Karola Szymanowskiego. Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną. Wychował szereg kompozytorów, którzy zdobywają laury na konkursach. Od 2006 r. pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.