Reklama

„W swej ojczyźnie, wśród swoich krewnych i we własnym domu” (Mk 6, 4)

Niedziela warszawska 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus, jako „urodzony pod prawem” (Ga 4, 4), posiadał też ojczyznę, tę wielką, ogólnonarodową w postaci Ziemi Świętej i swoją małą ojczyznę, czyli miasto Nazaret. Jak każdy pobożny Izraelita kochał szczególnie Jerozolimę, a zwłaszcza znajdującą się tam świątynię, o której świętość tak bardzo zabiegał i nad występkami której szczerze bolał.
W tej sytuacji powtórzy się do pewnego stopnia historia ziemi obiecanej jako ojczyzny Izraela. Jezus też czyni taką oto obietnicę: „Zbuduję Kościół mój a bramy piekielne nie przemogą go” (Mt 16, 18). Ta nowa ojczyzna nie będzie posiadać żadnych granic. Będzie nią ziemia cała, bo przed nikim nie są zamknięte bramy do Kościoła. Paweł powie: „Kiedyś byliście poza Chrystusem; uchodziliście za obcych względem społeczności izraelskiej... Lecz teraz, zjednoczeni z Chrystusem Jezusem, wy, którzy niegdyś byliście daleko, staliście się bliscy przez krew Chrystusa. Chrystus, bowiem... z Żydów i nie-Żydów... uczynił w swoim ciele jeden lud Boży... Przez Chrystusa bowiem my [Żydzi i nie Żydzi...] mamy dostęp do Ojca: Zatem wy również jesteście budowlą wzniesioną na fundamencie, który tworzą apostołowie i prorocy wsparci o ten kamień węgielny, którym jest sam Jezus Chrystus” (Ef 2, 12-19).

Reklama

4. Jednakże Jezus wyraźnie oznajmia, że przebywanie na ziemi nawet we wspólnocie zwanej „Jego Kościołem” to życie nie w prawdziwej ojczyźnie, ale na obczyźnie. „Nasza ojczyzna jest w niebie” - powie także św. Paweł (Flp 3, 20). Od Pawła prawdopodobnie pochodzą też następujące stwierdzenia: „Wszyscy pomarli w wierze. Nie było im dane doczekać się dóbr przyobiecanych przez Boga... Siebie samych uważali za gości i pielgrzymów na tej ziemi, co oznacza, że ciągle poszukiwali swojej ojczyzny. Nie można przypuszczać, że myśleli o tej ojczyźnie, z której wyszli, bo przecież znaleźliby niejedną sposobność, by do niej wrócić. Tymczasem oni zmierzają do lepszej, to jest do niebieskiej ojczyzny. Dlatego Bóg pozwala się nazywać ich Bogiem, bo rzeczywiście przygotował im ojczyznę” (Hbr 11, 13-16). W paragrafie poświęconym ojczyźnie, Katechizm Kościoła Katolickiego cytuje następujący fragment starożytnego Listu do Diogneta: „Chrześcijanie... Mieszkają we własnej ojczyźnie, ale jako pielgrzymi. Podejmują wszystkie obowiązki jako obywatele, ale i podchodzą do wszystkiego jak cudzoziemcy... Słuchają ustalonych praw, a własnym życiem przekraczają prawa... Bóg wyznaczył im tak zaszczytne miejsce, że nie wolno go opuścić” (pkt 2240).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

5. Wypada też wspomnieć o zjawisku utraty własnej ojczyzny. Powtarza się to zjawisko w Biblii kilka razy. Zaczęło się od Abrahama. Przypadek jest dość szczególny: utrata ojczyzny przez Abrahama była związana z powołaniem go na ojca wszystkich narodów. Z czasem ta konieczność wyjścia z własnej ojczyzny okaże się charakterystyczna dla prawie każdego powołania Bożego. W formule każdego powołania znajduje się polecenie: „chodź”, „pójdź”, „udaj się”. Szymon i Andrzej usłyszą wezwanie Jezusa: „Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi” (Mk 1, 17); do Mateusza Lewiego powie Jezus podobnie: „Pójdź za Mną” (Mk 2, 14); do Filipa też mówi Jezus: „Pójdź za Mną” (J 1, 43). Kiedy Bóg powołuje, to domaga się oddania całego siebie nowym zadaniom, wyrzeczenia się wszystkiego, co powoływanego wiązało z dotychczasowym jego miejscem na ziemi.
Inaczej rzecz się miała w przypadku dwukrotnej utraty ojczyzny przez cały naród wybrany. Według proroków dwie wielkie niewole izraelskie - egipska i babilońska - przynajmniej te dwie były wyraźną karą Bożą za grzechy, jakich ten naród dopuszczał się, mimo ostrzeżeń i napomnień otrzymywanych z góry. Czytamy w Księdze Lamentacji: „Z tęsknotą myśli Jeruzalem w dniach swojej biedy i ucisku o wszystkich owych skarbach, które kiedyś miała. I oto wpadł w ręce wroga naród, a nikt mu nie spieszy z pomocą. Wrogowie zaś patrzą na nią i cieszą się z jej zagłady”. Ciężko Jerozolima zgrzeszyła i dlatego odrazą się stała... Pan jest sprawiedliwy zawsze, a ja sprzeciwiłem się Jemu” (Lam 1, 7. 18). Podobnie przyczyny wygnania ujawnia Nehemiasz, który mówi: „Nasi królowie, nasi przywódcy, nasi kapłani i ojcowie nie wprowadzili w życie Twojego prawa... I tak oto staliśmy się dziś niewolnikami” (Ne 9, 34. 36).

cdn.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzeba prosić Boga o dobre oczy, aby widzieć i docenić dobro, które dzieje się wokół nas

2025-01-23 08:53

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Widzimy, że Ewangelia dzisiejsza mówi wiele o wielu częściach głowy: uszach, oczach, ustach. Nic nie jest bez znaczenia – dla wiary i dla życia. Trzeba nam zabiegać o wszystko, bowiem wszystko stać się może narzędziem pomnażania dobra lub jego odbudowania, kiedy zaczyna go ubywać.

Wielu już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas, tak jak nam je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi świadkami i sługami słowa. Postanowiłem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teofilu, abyś się mógł przekonać o całkowitej pewności nauk, których ci udzielono. W owym czasie: Powrócił Jezus mocą Ducha do Galilei, a wieść o Nim rozeszła się po całej okolicy. On zaś nauczał w ich synagogach, wysławiany przez wszystkich. Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane: «Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski Pana». Zwinąwszy księgę, oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. Począł więc mówić do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście».
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Święty: w Roku Jubileuszowym z nowym zachwytem odkryjmy Jezusa Zbawiciela

2025-01-26 12:17

[ TEMATY ]

Watykan

Anioł Pański

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

O tym, że doświadczając bycia ubogim, więźniem, niewidomym, uciśnionym, człowiek odkrywa, że „rok łaski” jest także dla niego, mówił Papież przed niedzielną modlitwą Anioł Pański.

Ojciec Święty rozważając niedzielną Ewangelię, wskazał, że Pan Jezus w synagodze w Nazarecie ogłosił nastanie „roku łaski Pana”. Jest to radosna informacja dla wszystkich, a w szczególności dla ubogich, więźniów, niewidomych oraz uciśnionych.
CZYTAJ DALEJ

Śląskie: sąd rozpozna zażalenie na brak aresztu dla księdza, w którego mieszkaniu zmarł mężczyzna

2025-01-27 12:56

[ TEMATY ]

sąd

Adobe.stock.pl

12 lutego Sąd Okręgowy w Sosnowcu rozpozna zażalenie prokuratury na decyzję sądu rejonowego, który nie aresztował ks. Krystiana K. z diecezji sosnowieckiej. W mieszkaniu duchownego w marcu 2024 r. zmarł młody mężczyzna. Ks. K. jest podejrzany m.in. o nieumyślne spowodowanie śmierci.

Informację o terminie rozpoznania zażalenia przekazał w poniedziałek PAP szef Prokuratury Rejonowej Sosnowiec-Północ Zbigniew Pawlik. Prokuratura już wcześniej sygnalizowała, że śledztwo w tej sprawie zmierza do końca. Akt oskarżenia ma zostać przesłany po rozpoznaniu zażalenia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję