Reklama

Z Chrystusem w Świecie. Instytuty Świeckie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdego człowieka Pan Bóg powołuje do życia, do przyjaźni z sobą i do świętości. Do niektórych kieruje specjalne powołanie do oddania się Mu w sposób całkowity i radykalny w stanie kapłańskim lub zakonnym. Czasami jednak usłyszanemu w sercu wezwaniu: „Pójdź za mną” towarzyszy przeświadczenie, że Bóg nie wzywa mnie do odejścia ze swojego środowiska, ale raczej do pogłębienia więzi z ludźmi i służenia im swoją pracą i umiejętnościami. Czy jednak możliwe jest połączenie pragnienia całkowitego poświęcenia Bogu i pozostania w świecie? Kościół dał pozytywną odpowiedź na to pytanie, powołując do istnienia świeckie instytuty życia konsekrowanego. Ta forma realizacji powołania łącząca konsekrację ze świeckością - ciągle stosunkowo mało znana - istnieje oficjalnie w Kościele od 1947 r., kiedy to papież Pius XII ogłosił konstytucję Provida Mater. W tej chwili w Polsce istnieją 32 instytuty świeckie, a w świecie jest ich ponad 200.
Członkowie instytutów świeckich żyją w rodzinnych domach lub samotnie, pracują w najrozmaitszych zawodach, angażują się w życie społeczne czy polityczne. Niczym zewnętrznym nie wyróżniają się w swoim środowisku, a jednocześnie poprzez śluby są całkowicie oddani Panu Bogu. Cechą charakterystyczną instytutów świeckich są trzy elementy przenikające się wzajemnie: konsekracja, świeckość i apostolstwo. Ta synteza - jak powiedział Jan Paweł II - „pomiędzy najwyższą możliwością przylgnięcia do Boga i Jego woli a najwyższą możliwością uczestniczenia w nadziejach, udrękach i cierpieniach świata, by kierować go ku planowi całkowitego zbawienia” - jest szczególnym powołaniem członków instytutów świeckich.
Konsekracja w instytucie świeckim, podobnie jak w zakonie, jest całkowitym oddaniem się Panu Bogu poprzez śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Chrystus poprzez Kościół przyjmuje śluby, bierze osobę w posiadanie i obejmuje swoją łaską, czyli konsekruje. Różnica między konsekracją instytutową i zakonną polega na tym, że złożenie profesji przez członków instytutu nie zmienia ich stanu i pozostają nadal osobami świeckimi.
Ślub czystości zobowiązuje do zachowania celibatu i ducha czystości. Otwiera nas na Boga i na ludzi. „Dowodzi światu - jak powiedział Paweł VI - że można kochać bezinteresownie i ofiarnie, czerpiąc z Bożego Serca, że można radośnie oddawać się wszystkim, zwłaszcza tym najbardziej opuszczonym, bez wiązania się z kimkolwiek”.
Ślub ubóstwa wyraża się w uznaniu całkowitej zależności od Boga. Wymaga roztropności i umiaru w wykorzystaniu dóbr materialnych, ze świadomością, że jest się tylko ich użytkownikiem. Duch ubóstwa dotyczy także przyjęcia trudności życia codziennego. Wyzwolenie od różnych przywiązań rodzi gotowość do dzielenia się z innymi dobrami materialnymi, a także wiedzą i czasem.
Ślub posłuszeństwa wymaga stałego odczytywania woli Bożej w różnych sytuacjach, jakich dostarcza życie w świecie oraz we wspólnocie.
Świeckość. Właściwością członków instytutów jest to, że swoje dążenie do świętości realizują w skomplikowanej rzeczywistości; w świecie i właśnie poprzez świat. „Oznacza to - powiedział Jan Paweł II - że Wasze zajęcia zawodowe i warunki, w jakich troszczycie się wraz z innymi świeckimi o sprawy ziemskie, będą polem próby i wyzwania. (...) miejscem łask oraz komunii z Chrystusem (...) wymaga to od Was zdolności odnajdywania - zarówno w małych, jak i wielkich wydarzeniach świata - obecności Chrystusa Zbawiciela, który idzie zawsze obok człowieka nawet wtedy, gdy człowiek o tym nie wie lub temu zaprzecza”.
Apostolstwo - to bycie świadkiem Chrystusa w świecie. Postawa apostolska może przejawiać się w modlitwie, działaniach ewangelizacyjnych, posłudze charytatywnej, pracy zawodowej i zaangażowaniach społecznych, wszystko w wewnętrznej, głębokiej jedności z Chrystusem.
Wyrazem oddania się Bogu i miłości do Niego, znakiem, że zajmuje On w życiu osoby pierwsze miejsce, jest modlitwa. Głębokie życie modlitwą jest warunkiem realizacji powołania w instytucie świeckim, jest źródłem radości i pokoju. Członkowie instytutów włączają się w liturgiczną modlitwę Kościoła. Najważniejszym momentem dnia jest Eucharystia. Pośród codziennej pracy, w zabieganiu i zmaganiu z różnymi problemami, członkowie instytutów świeckich dążą do trwania w zjednoczeniu z Panem.

Dodatkowe informacje:
S. M. Julitta Grudniewska - felicjanka, archidiecezjalna referentka zakonna
tel. (0-91) 454-22-92 wew. 121
www.instytutyswieckie.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Coraz więcej osób włącza się w obronę Muzeum "Pamięć i Tożsamość" im. Św. Jana Pawła II

2025-03-24 12:08

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

zbiórka podpisów

Muzeum „Pamięć i Tożsamość”

Radio Maryja

Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu

Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu

Trwa zbiórka podpisów w obronie toruńskiego Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II - informuje Radio Maryja.

Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II w Toruniu to instytucja kultury, która w nowoczesny sposób prezentuje historię Polski oczami świętego Jana Pawła II. Trwają prace nad ukończeniem wystawy stałej.
CZYTAJ DALEJ

Bp Chudzio przekazał Archidiecezji Koszyckiej relikwie bł. Rodziny Ulmów

2025-03-25 10:48

Marta Kardyś

Przekazanie relikwii w Koszycach

Przekazanie relikwii w Koszycach

W przeddzień uroczystości Zwiastowania Pańskiego, 24 marca 2025 r., bp Krzysztof Chudzio wraz z delegacją Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Archidiecezji Przemyskiej odwiedził Koszyce (Słowacja). Celem wizyty było przekazanie Archidiecezji Koszyckiej relikwii Błogosławionej Rodziny Ulmów z Markowej.

Uroczystość przekazania relikwii miała miejsce w katedrze św. Elżbiety w Koszycach, w rocznicę męczeństwa Rodziny Ulmów. Rozpoczęła się modlitwą różańcową o godz. 17:00, po której była katecheza o życiu Męczenników z Markowej. Centralnym punktem wydarzenia była uroczysta Msza Święta o godz. 18:00, której przewodniczył abp Bernard Bober, arcybiskup metropolita koszycki. Okolicznościową homilię wygłosił bp Krzysztof Chudzio, biskup pomocniczy archidiecezji przemyskiej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję