Lednica to miejsce narodzin polskiego chrześcijaństwa. Nad Jeziorem Lednickim w 966 r. odbył się bowiem chrzest Mieszka I. Wraz z nim przyjęło wiarę w Jezusa całe państwo polskie. Lednica stała się początkiem chrześcijańskiego rozdziału w historii Polski.
Po wiekach w 1997 r. na łąkach nad Jeziorem Lednickim, o. Jan Góra, dominikanin i studenci z Poznania postawili wielką żelazną bramę w kształcie ryby. W 1997 r. latem był w Polsce Papież i chodziło o to, by Jan Paweł II przeprowadził polską młodzież w trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa przez ową Bramę-Rybę. Brama w kształcie ryby jest symbolem Chrystusa.
2 czerwca 1997 r., w wigilię Zesłania Ducha Świętego, młodzież pod przewodnictwem prymasa Józefa Glempa i o. Jana Góry po raz pierwszy zgromadziła się na łąkach lednickich. Młodzi zgromadzili się, aby się wspólnie modlić i wybrać Chrystusa na swego Pana. Lecąc z Gorzowa do Gniezna, a nie mogąc wylądować na Lednicy, Papież przeleciał nisko nad łąkami i Bramą i w ten sposób jako pierwszy przekroczył Bramę Trzeciego Tysiąclecia, symbolicznie przeprowadzając przez nią zgromadzoną tam młodzież.
Ojciec Święty od początku pobłogosławił pomysł Lednicy i cały czas uczestniczy w jej rozwoju. Co roku przesyła specjalne orędzie do młodzieży zgromadzonej na łąkach lednickich w wigilię Zesłania Ducha Świętego. Na fundamencie tych listów papieskich buduje się duchowość Lednicy. Od 1997 r., podczas całonocnego czuwania, młodzi i starsi modlą się muzyką, śpiewem i tańcem. W czasie spotkania przechodzą przez Bramę-Rybę, wyrażając w ten sposób swoją przynależność do Chrystusa. W 2004 r. na Lednice przybyło aż 180 tys. młodzieży. To swoisty fenomen i przeżycie, którego się nie zapomina.
Ruch lednicki nie sprowadza się jednak tylko do spotkania raz w roku. Przy wielu parafiach w Polsce i za granicą powstały tzw. Ambasady Lednickie. Mają one za zadanie przygotowanie do pełniejszego i bardziej świadomego uczestnictwa młodych w życiu Kościoła i wprowadzaniu lednickiej duchowości do codziennego życia.
Jeśli chcecie uczestniczyć w tym niezwykłym wydarzeniu zadzwońcie pod numer: 773 693 0746 lub do Jacka Chaby - koordynatora ds. młodzieży w archidiecezji Chicago, tel.: 708 329 4051, adres internetowy jchaba@archchicago.org Informacje o Ruchu Lednickim można również znaleźć także na stronie www.lednica2000.pl.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W parafiach wojskowych Ordynariatu Polowego trwa peregrynacja kopii obrazu Matki Bożej Łaskawej Strażniczki Polski. Wczoraj obraz przybył do Garnizonu Międzyrzecz. W jego powitaniu wziął udział biskup polowy Wiesław Lechowicz.
Od 5 lat kopia obrazu peregrynuje po całej Ojczyźnie. W Roku Jubileuszowym nawiedza parafie Ordynariatu Polowego. W sobotę 5 kwietnia w kaplicy garnizonowej w Międzyrzeczu odbyło się jego uroczyste powitanie. Uroczystej Mszy św. na wprowadzenie obrazu, z udziałem kadry dowódczej, żołnierzy, pracowników wojska, rodzin wojskowych i funkcjonariuszy Garnizonu Międzyrzecz, przewodniczył biskup polowy Wiesław Lechowicz.
W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.
Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.