Reklama

SOS - na ratunek człowiekowi!

10 lat temu, 25 marca 1995 r., w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, dzień, kiedy Maryja poczęła Jezusa, została ogłoszona encyklika „Evangelium vitae”. Jan Paweł II zapowiedział: „To medytacja pełna wdzięczności dla naszego Pana Boga życia”. „Evangelium vitae” to kolejny dowód głębokiej troski Ojca Świętego o człowieka i niesienie mu pomocy w tym „kainowym wieku”. To dowód troski o człowieka, która dla Karola Wojtyły - biskupa, kardynała i profesora, jak i dla Jana Pawła II - Papieża, stanowi punkt wyjścia wszystkich jego naukowych i duszpasterskich inspiracji i przedsięwzięć.
Zechciejmy więc wsłuchać się w Jego orędzie, z pragnieniem wiernego odczytania zawartych w nim przemyśleń.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakończony wiek XX określa się wiekiem „kultury śmierci”. Ojciec Święty nazywa go także „wiekiem kainowym”. W żadnym stuleciu nie zginęło tyle istnień ludzkich, co w tym. Epoka masowych ataków na życie, niekończąca się seria wojen i nieustanna masakra niewinnych istot ludzkich.

Wielokrotnie już Papież wołał: SOS - na ratunek człowiekowi! Co tak bardzo zagraża człowiekowi, że trzeba go ratować? Z jednej strony absolutyzacja człowieka, apoteozowanie człowieka - „będziecie jako Bogowie”, z drugiej zaś - wyniszczanie, działanie kontra człowiekowi. Lansowany dziś program „kultury śmierci” jest logiką mordu przeciw logice życia, logiką nienawiści przeciw logice miłości, logiką człowieka przeciw logice Boga. W konsekwencji powołanie do wielkości, do życia, które jest w człowieku wpisane od samego początku jego zaistnienia, zostaje zatracone. Wtedy też wszystko, co ma w nim charakter prawdziwie boski, staje się demoniczne

1. Niepokojące pytania
Ta smutna rzeczywistość zmusza do wnikliwej refleksji i dociekań przyczyn takiego stanu rzeczy. Papież stawia dramatyczne pytania: Jak mogło dojść do takiej sytuacji? Dlaczego wartość życia ulega dziś „przyćmieniu”, chociaż sumienie nieustannie przypomina o jego świętości i nienaruszalności? dlaczego powstaje „spisek przeciw życiu”?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

przestępstwo czy prawo?
Jak to się dzieje, że właśnie w epoce, w której uroczyście proklamowano nienaruszalne prawa osoby i publicznie deklarowano wielkość życia, samo prawo do życia było i wciąż jest w praktyce łamane i deptane, zwłaszcza w najbardziej znaczących dla człowieka momentach jego istnienia, jakimi są narodziny i śmierć? Z jednej strony wielkie deklaracje i inicjatywy, uznające wielkość i godność każdej istoty ludzkiej, z drugiej zaś fakty tragicznie im przeczące, mnożące się zamachy na życie oraz ich powszechne usprawiedliwianie. Ba, te zamachy na życie, podjęte przeciw życiu poczętemu, lub życiu, które zbliża się do końca, w świadomości zbiorowej stopniowo tracą charakter „przestępstw” i - co dziwne - uzyskują status „praw” z żądaniem uznania ich pełnej legalności przez państwo.
„eliminacja” wroga?
Dlaczego „życie, które domaga się wielkiej życzliwości, miłości i opieki” jest uznawane za bezużyteczne lub traktowane jako nieznośny ciężar, a w konsekwencji odrzucane? Dlaczego człowiek ze swoją chorobą, niepełnosprawnością „bywa postrzegany jako wróg, przed którym należy się bronić, albo którego należy wyeliminować”?

2. Próby odpowiedzi
Ojciec Święty szuka odpowiedzi na powyższe pytania:

kryzys kultury
Podłożem tak paradoksalnej, wrogiej człowiekowi sytuacji, jest „głęboki kryzys kultury, który rodzi sceptyczną postawę wobec samych fundamentów poznania i etyki oraz sprawia, że coraz trudniej jest rozumieć w pełni sens istnienia człowieka, jego praw i obowiązków” - podkreśla Jan Paweł II. Kryzys ten objawia się też w przeróżnych trudnościach codziennego życia i stosunkami między ludźmi.
wynaturzona wolność
Poważną przyczynę dominacji „kultury śmierci” nad „kulturą życia” Jan Paweł II dostrzega w wynaturzeniu idei wolności, co prowadzi do głębokiego zniekształcenia życia społecznego, które zostaje wystawione na ryzyko całkowitego relatywizmu. Zanika odniesienie do wspólnych wartości i prawdy absolutnej, wszystko zaś staje się przedmiotem umowy i negocjacji, włącznie z podstawowym prawem, jakim jest prawo do życia.
utrata wrażliwości na Boga
Istotny powód tryumfu „cywilizacji śmierci” Następca św. Piotra upatruje w „osłabieniu wrażliwości na Boga”. Jego zdaniem, dziś wielu ludzi żyje tak, jakby Boga nie było. Tracąc wrażliwość na Boga, traci się także wrażliwość na człowieka, jego godność i życie.

3. Droga Boga do człowieka
Dramat człowieka staje się dramatem Boga. Syn Boży staje się sługą sprawy człowieka. Wcielenie - Odkupienie - to droga Boga do zagubionego człowieka.
Wielką drogę przebył Bóg w kierunku człowieka, aby krótszą mógł człowiek wrócić do Boga. Droga ta - Jezus Chrystus - pokazuje, jaką wartość człowiek przedstawia dla Boga, mówi o zagubieniu człowieka, ale i wielkości interwencji Boga, o rozmiarze Jego miłości. Mówi nam też, że zwycięstwo należy do kultury życia.

4. Misja Kościoła
Kościół Jezusa Chrystusa ma wszelkie podstawy, prawo i obowiązek, by z głęboką czcią i miłością, z wielkim pietyzmem pochylić się nad człowiekiem. Każde zagrożenie godności i życia człowieka głęboko wstrząsa sercem Kościoła i przynagla go, by wypełniał swoją misję głoszenia Ewangelii życia całemu światu i wszelkiemu stworzeniu. Dlatego członkowie Kościoła szczególnie powinni stanąć po stronie życia, by ukazać światu nowe znaki nadziei i utrwalać nową kulturę ludzkiego życia: cywilizację miłości i życia. Papież apeluje: „szanuj, broń, miłuj życie i służ życiu, każdemu życiu ludzkiemu”, bo tylko na tej drodze człowiek odnajdzie sprawiedliwość, rozwój, prawdziwą wolność, pokój i szczęście!

Reklama

5. Jesteś posłany!
„Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii” - twierdzi św. Paweł. Biada nam, jeśli nie będziemy głosili i służyli Ewangelii życia. Oto nasze posłannictwo: radykalnie opowiedzieć się za życiem, sprzeciwić się cywilizacji śmierci, służyć życiu, pojednywać ludzi z życiem. Człowiek Chrystusa - chrześcijanin - nie może uchylić się od obowiązku bezwzględnego opowiedzenia się po stronie życia. Tak więc bronić życie, umacniać je, czcić i kochać - oto zadanie, które Bóg powierza każdemu człowiekowi, a szczególnie członkowi Kościoła.

* * *

Dziękujmy dziś Bogu - Dawcy życia - za dar życia, za Jana Pawła II, wielkiego orędownika życia, inspiratora cywilizacji miłości i życia.
Módlmy się w intencji wszystkich zatroskanych o ludzkie życie, walczących o jego godność, nienaruszalność i świętość, a także za tych, których życie jest z jakichkolwiek przyczyn zagrożone.
Niech słowa modlitwy papieskiej do Matki Bożej w Fatimie w 10. rocznicę zamachu, staną się i naszą modlitwą:

Maryjo, pomóż nam bronić życia, które jest odbiciem miłości Boga, pomóż bronić go zawsze od świtu aż po jego naturalny zachód.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Newsweek prawomocnie przegrał proces z biskupem świdnickim - oskarżenia były fałszywe!

2024-04-18 08:02

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

screen/Youtube

We wtorek 16 kwietnia w Sądzie Okręgowym w Świdnicy zakończyła się sprawa przeciwko "Gazecie Wyborczej" i dziennikarce Ewie Wilczyńskiej - zastępcy redaktora naczelnego wrocławskiego oddziału gazety o naruszenie dóbr osobistych biskupa Marka Mendyka. Bp Mendyk wygrał kolejny proces.

W sierpniu 2022 r. na łamach tygodnika „Newsweek” i portalu „Onet” pojawił się wywiad z Andrzejem Pogorzelskim, który oskarżył duchownego o molestowanie go w dzieciństwie. Mimo przedawnienia i braku dowodów informację szybko podchwyciły inne media, w tym „Gazeta Wyborcza”, wywołując poruszenie w opinii publicznej i falę hejtu wylewaną na biskupa świdnickiego.

CZYTAJ DALEJ

Ostatnie pożegnanie ks. Jana Kurconia

2024-04-18 17:04

Ks. Paweł Jędrzejski

Grób księdza Jana Kurconia

Grób księdza Jana Kurconia

Przeczów: W kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa odbyła się ceremonia pogrzebowa ks. Jana Kurconia. W ostatniej ziemskiej drodze zmarłemu kapłanowi towarzyszyło 35 kapłanów, delegacje OSP, a także reprezentanci kół łowieckich oraz wierni parafii.

Eucharystii pogrzebowej przewodniczył ks. Adam Łuźniak, wikariusz generalny metropolity wrocławskiego. We wstępie zaznaczył, że każdy człowiek posiada swoją historię życia i taką też miał zmarły ks. Jan Kurcoń, a ponieważ posługiwał i mieszkał przez wiele lat pośród wiernych w Przeczowie, to każdy miał jakąś część swojego życia związaną z historią życia ks. Kurconia. Homilię wygłosił ks. Piotr Oleksy, obecny proboszcz przeczowskiej parafii. Zaznaczył, że uroczystość pogrzebowa jest przejściem do życia wiecznego. Podkreślił też, że dom ks. Jana był zawsze otwarty dla ludzi, chętnie ich gościł, słuchał, interesował się ich życiem i dbał o życie sakramentalne parafian. - Dziś ks. Jan niesie nam przesłanie: “Obyś nigdy nie zgubił Jezusa - mówił ks. Oleksy, podkreślając, że zmarły kapłan był miłośnikiem przyrody, kochał las i dostrzegał obecność Boga w przyrodzie.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję