Reklama

Parafia św. Jana Vianney´a w Polichnie

Cudowny obraz Matki Bożej Loretańskiej

W kościele św. Jana Vianney´a w Polichnie znajduje się cudowny obraz Matki Bożej Loretańskiej. Jej postać, okryta błękitnym płaszczem usianym gwiazdami, z Dzieciątkiem na lewej ręce, zachwyca urodą i obdarza spokojem. Przybyła tu z Lubomla na Wołyniu wraz z ludnością polską, mieszkającą niegdyś na Kresach II Rzeczypospolitej. Gdy po II wojnie światowej zmuszono Polaków do opuszczenia rodzinnej ziemi, ten piękny zabytek uratował proboszcz lubomelski ks. Stanisław Jastrzębski.

Niedziela lubelska 32/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obraz Matki Bożej z poł. XVII w. zdobił najstarszą świątynię wołyńską pw. Świętej Trójcy, którą ufundował w 1412 r. król Władysław Jagiełło jako wotum za wygraną bitwę pod Grunwaldem. Przed tym wizerunkiem modliło się wiele pokoleń Polaków, a ponieważ ich prośby zostały wysłuchane, okryto postać Maryi srebrną sukienką i uwieńczono licznymi wotami. Po wytyczeniu nowych granic państwowych władze sowieckie zamknęły kościół w Lubomlu i zamieniły go na magazyn soli, później umieściły w nim halę sportową, a następnie muzeum. Tak dewastowany zabytek niszczał. Gdy w 1992 r. miejscowe władze zdecydowały się przekazać świątynię katolikom, był potrzebny remont. Opiekę nad parafią objęli franciszkanie-reformaci. W 1993 r. do Polichny przyjechał administrator tej parafii, aby prosić ks. Józefa Dobrowolskiego o sporządzenie kopii cudownego obrazu Matki Bożej dla Lubomla.
Zabytek wymagał gruntownej renowacji, którą wykonano w Pracowni Muzeum Archidiecezjalnego w Lublinie. Konserwatorzy zdjęli srebrne sukienki, naprawili przestrzeloną deskę, na której obraz był namalowany, usunęli liczne późniejsze warstwy farby i w ten sposób odkryty został piękny, pierwotny wizerunek Maryi z Dzieciątkiem. Nie nakładając ponownie srebrnych szat, oddano zabytek, który dziś emanuje pięknem. Intronizacja odnowionego obrazu do kościoła w Polichnie odbyła się 11 grudnia 1994 r. Na Ukrainie taka uroczystość miała miejsce 27 sierpnia 1995 r.; wówczas kopię odnowionego wizerunku wprowadzono do kościoła Świętej Trójcy w Lubomlu, a z tej okazji zjechali się dawni i nowi parafianie z Lubomla i z Polichny.
Z opinii badaczy wynika, że ten wczesnobarokowy obraz posiada bogatą wymowę ikonograficzną oraz teologiczną. Jest to przedstawienie Matki Bożej Loretańskiej, której kult na ziemiach polskich był żywy. Frontalne ukazanie Marii w koronie oraz Jezus podtrzymywany Jej lewą ręką, ukrytą pod trapezem płaszcza, eksponuje Jezusa z jabłkiem królewskim w dłoni. Takie ujęcie Maryi z Dzieciątkiem jest wyrazem królewskiej godności Maryi - Matki Kościoła i Królowej Wszechświata. Szeroki, błękitny płaszcz, usiany gwiazdami jest symbolem Jej opieki nad człowiekiem. Brak gestu rąk Maryi świadczy o ukazaniu Jej już po Wniebowzięciu i koronacji w boskiej chwale. Maleńka postać fundatora obrazu, którą malarz umieścił w prawym dolnym rogu, podkreśla wotywną funkcję wizerunku. Należy także zwrócić uwagę na harmonię w rozłożeniu barw, co świadczy o tym, że obraz wyszedł z dobrej pracowni malarskiej. Badacze sugerują, że duże, złote nimby wokół głów Matki i Dzieciątka wykazują związek z małopolskim malarstwem średniowiecznym. Zatem wizerunek mógł powstać we Lwowie lub Lublinie.
Ważnym elementem porządkującym wymowę obrazu, wprowadzającym ład, jest użycie przez twórcę linii pionowych: draperie szat Matki Bożej, Jej postawa tronująca, wysoka tiara, gest uwielbienia dwu aniołów trzymających płonące świece - wywołują przeświadczenie, iż pokorna modlitwa klęczącego u stóp Maryi fundatora obrazu wzniesie się bez przeszkód do tronu Boga. Wyjaśnienia wymaga tajemnicza, wysoka czapka z trzema koronami, przypominająca tiarę papieską. Takie uwieńczenie głowy jest charakterystyczne dla figur i obrazów Matki Bożej Loretańskiej. Malarze w ciągu wieków w rozmaity sposób ukazywali Madonnę po Wniebowzięciu i koronacji: trzy Osoby Boskie kładły na Jej głowę jedną koronę, czasem dwie, a tutaj spoczęły trzy korony: od Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego. Na obrazie z Lubomla malarz pominął akt koronacji, ukazując sytuację po tej ceremonii.
Wzorzec Matki Bożej Loretańskiej przywieziono najprawdopodobniej w XVI w. z Włoch. Możliwe, że był nim obraz, który znajduje się obecnie w Chodlu, w dawnych dobrach abp. Maciejowskiego. Wizerunek pochodzący z Loreto otrzymał tam osobną kaplicę już w 1616 r. Jest on kopią oryginalnej figury znajdującej się w kościele w Loreto. Od samego początku kultu Matki Bożej Loretańskiej w Polsce występuje więc obraz obok rzeźby. Wizerunek znajdujący się obecnie w Polichnie jest wiernym oddaniem rzeźby Matki Bożej Loretańskiej z kościoła św. Bonawentury w Pakości pod Bydgoszczą. Na obrazie w Polichnie zaciekawia ponadto przedstawienie dwóch aniołów, które adorują Maryję, trzymając palące się świece wotywne. Malarz ubrał ich postacie w bufiaste spodnie i kaftany z wąskimi mankietami. Skrzydła anielskie są stylizowane i nie mają niebiańskiego poloru. Można przyjąć, że wkroczył tu folklor, tak zapewne ubierała się służba dworska, oświetlająca panom drogę. Jest to więc swoisty obrazek rodzajowy. W poł. XVII w. do kościołów wkraczają elementy ludowe; obraz znajdujący się w Polichnie jest swoistym dokumentem wkraczania do świątyń tematyki ludowej w malarstwie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sąd potwierdza: pikieta pro-life w Rzeszowie nielegalnie rozwiązana przez prezydenta miasta

2025-04-14 10:42

[ TEMATY ]

Rzeszów

pro‑life

Adobe Stock

Sąd Okręgowy w Rzeszowie uwzględnił odwołanie od decyzji prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka, rozwiązującej zgromadzenie Fundacji Pro – Prawo do Życia - informuje Ordo Iuris.

Pikieta zorganizowana przez Fundację Pro – Prawo do Życia 26 stycznia w Rzeszowie miała na celu wyrażenie sprzeciwu wobec aborcji oraz ideologicznych programów edukacyjnych w polskich szkołach. Zgromadzenie zostało rozwiązane przez władze miasta. Po odwołaniu złożonym przez prawników Ordo Iuris, Sąd Okręgowy uznał, że rozwiązanie było bezprawne.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Czy Żydzi są winni śmierci Jezusa?

2025-04-14 20:45

[ TEMATY ]

Żydzi

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś trudne pytanie, ale potrzebne.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję