Reklama

Temat tygodnia

Odpusty w Kościele

Niedziela sosnowiecka 35/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odpust jest darowaniem doczesnej kary za grzechy. Odpust może uzyskać wierny po odpowiednim przygotowaniu, wypełnieniu określonych warunków Kościoła, który jako „służebnica autorytatywnie rozporządza i dysponuje skarbcem zadośćuczynienia Chrystusa i Świętych”. Odpusty towarzyszą niektórym ważnym wydarzeniom w życiu Kościoła, takim jak święto patronalne parafii czy uroczystość Wszystkich Świętych, kiedy to można uzyskać odpust za zmarłych.
W historii narosło wiele opinii na temat odpustów. Jednak podczas trwania Soboru Watykańskiego II zainteresowano się tą ważną sprawą. Z tej racji po Soborze Papież Paweł VI ogłosił w Konstytucji Apostolskiej Indulgentarium doctrina z 1 stycznia 1967r. poprawioną naukę w zakresie praktyki odpustów. Podaje ją w sposób skondensowany w kanonach 992-997 Kodeks Prawa Kanonicznego Jana Pawła II z roku 1983.
Objawienie Boże poucza nas, że grzechy pociągają za sobą kary, a gładzone są poprzez cierpienie, trudy życia czy też śmierć. Chrześcijanin popełniający grzech otrzymuje w sakramencie pokuty odpuszczenie winy, natomiast pozostaje jeszcze tzw. kara doczesna. Darowanie kary doczesnej określa się terminem „odpust”, którego uzyskanie zakłada szczerą wewnętrzną przemianę oraz wypełnienie przepisanych uczynków. Odpust może być cząstkowy lub zupełny, w zależności od tego, czy uwalnia od kary doczesnej w części czy w całości. Papież Paweł VI zniósł odpusty określane konkretnym czasem, ponieważ w wieczności nie ma czasu. Wierny może uzyskać odpust cząstkowy lub zupełny tylko za siebie lub ofiarować go za zmarłego, ale za nikogo z żyjących, ponieważ każdy człowiek sam jest w stanie dokonać przemiany swojego życia i wypełnić wymagane do otrzymania odpustu warunki. Odpust zupełny można uzyskać tylko jeden raz w ciągu dnia, z wyjątkiem osób w obliczu śmierci, natomiast cząstkowe można uzyskiwać w ciągu jednego dnia wielokrotnie.
17 września 1999r. przedstawiony został nowy wykaz odpustów, w którym przypomniano warunki uzyskania określonego odpustu. Pierwszym z nich jest właściwe usposobienie tego, kto stara się o uzyskanie odpustu. Właściwe usposobienie oznacza postawę chrześcijanina, na którą składa się: szczera wewnętrzna przemiana, zachowanie stanu łaski uświęcającej, brak przywiązania do jakiegokolwiek grzechu oraz żywa intencja uzyskania odpustu. Drugi z warunków dotyczy określonych czynności, tzw. uczynków pokutnych, spowiedź, Komunia św. i modlitwa w intencji Ojca Świętego (Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo lub inne). Dalsze akty zależą już od rodzaju odpustu i może to być np. nawiedzenie Bazyliki św. Piotra w Rzymie albo pielgrzymowanie do Jerozolimy, ale także odprawienie Drogi Krzyżowej lub spełnienie innych pobożnych uczynków. Warto dodać, że spowiedź nie jest konieczna za każdym razem, ważne jest, żeby być w stanie łaski uświęcającej.
Przeżywamy Rok Eucharystii, który jest wyjątkową okazją do skorzystania z łaski uzyskania odpustu. Ojciec Święty Jan Paweł II przyznał specjalne odpusty na Rok Eucharystii, który rozpoczął się w październiku 2004r. Dekret w tej sprawie - Miraculorum maximum z dnia 25 grudnia 2004 r. - ogłosiła Penitencjaria Apostolska. Obowiązuje on przez cały Rok Eucharystii.
Dekret ogłasza, iż „udziela odpustu zupełnego pod zwykłymi warunkami (spowiedź sakramentalna, komunia eucharystyczna i modlitwa w intencjach Ojca Świętego z duszą całkowicie pozbawioną przywiązania do jakiegokolwiek grzechu) za każdym razem, gdy wierni uczestniczą z powagą i pobożnie w świętym obrzędzie lub nabożeństwie ku czci Najświętszego Sakramentu, wystawionego uroczyście lub przechowywanego w tabernakulum”.
Wierni, którzy ze względu na chorobę lub z innych słusznych względów nie mogą nawiedzić Najświętszego Sakramentu, mogą uzyskać odpust zupełny w swoim domu. W takim wypadku muszą, zachowując trzy warunki zwyczajne, duchowo nawiedzić Najświętszy Sakrament oraz odmówić Modlitwę Pańską i Wierzę w Boga, dodając jedno wezwanie do Jezusa Sakramentalnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

[ TEMATY ]

edukacja

lektura

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
CZYTAJ DALEJ

Nigeria: uprowadzono kolejnego kapłana katolickiego

2025-09-17 15:10

[ TEMATY ]

Nigeria

porwania księży

pixabay.com

W Nigerii doszło do kolejnego porwania kapłana katolickiego - tym razem jest nim ks. Wilfred Ezemba, proboszcz parafii św. Pawła w Agaliga-Efabo na terenie administracji lokalnej Olamaboro w stanie Kogi (środkowo-północna część kraju).

Został on uprowadzony wraz z grupą kilku innych osób jadących trasą Imane-Ogugu przez nieznanych dotychczas uzbrojonych mężczyzn 13 września - podała watykańska agencja misyjna Fides 16 bm.
CZYTAJ DALEJ

Bp Artur Ważny o spadku zaufania do Kościoła: biję się w piersi

2025-09-18 07:12

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Karol Porwich/Niedziela

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Zaufanie do Kościoła spadło w 9 lat z 58 proc. (2016) do 35,1 proc. (2025). Biję się w piersi, chociaż wiem, że to nie wystarczy - napisał w środę na portalu X biskup sosnowiecki Artur Ważny.

Według opublikowanego w środę badania IBRiS łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 roku do 35,1 proc. we wrześniu 2025 roku. To spadek o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję