Reklama

Z ojcem Kazimierzem Lubowickim OMI rozmowy o małżeństwie

Małżeństwo nie jest wartością największą

Niedziela dolnośląska 39/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Ojcze, w Katechizmie czytamy, że „Chrystus jest centrum całego życia chrześcijańskiego. Więź z Nim zajmuje pierwsze miejsce przed wszystkimi innymi więzami rodzinnymi lub społecznymi.”

- Nie są to tylko kurtuazyjne słowa. Jezus Chrystus jest centrum, jest sercem wszystkiego, jest przed wszystkim, jest nad wszystkim. Bóg darował Mu imię ponad wszelkie inne imię, aby na imię Jezusa zgięło się każde kolano istot niebieskich, ziemskich i pozaziemskich i aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem. On jeden ma prawo do wszystkiego i do wszystkich. On jest najważniejszy. Chrystus jest centrum. To podstawowa prawda naszej wiary, i to musi też być podstawowy sposób naszego podejścia do Chrystusa. Przede wszystkim Jezus! Nade wszystko Jezus! Jezus zawsze na pierwszym miejscu!

- Ale jak tę wyłączność dla Chrystusa przeżywać w małżeństwie?

Reklama

- Jeżeli uznajemy, że Chrystus jest centrum całego życia chrześcijańskiego, to życie małżeńskie jest jednym z elementów życia chrześcijańskiego. Chrystus więc musi być też w centrum życia małżeńskiego. We wszystkim, co się dzieje na świecie, Chrystus zawsze jest w centrum. Pamiętamy tę scenę z Ewangelii, gdy Chrystus wołał kogoś, by poszedł za Nim, a ten odpowiedział: Panie, chcę pójść za Tobą, ale pozwól mi najpierw pożegnać się z moimi w domu (Łk 9, 61). Inny prosił: Panie, pozwól mi najpierw pójść i pogrzebać mojego ojca. Jezus mówi: Zostaw umarłym grzebanie ich umarłych, ty zaś chodź ze mną (por. Mt 8, 21-22). I dalej: Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem (Łk 14, 26). Oczywiście, Jezus nie wymaga nienawiści, ale wewnętrznego oderwania, postawienia miłości Chrystusa ponad wszystko. W innym miejscu Jezus mówi uczniom: Zaprawdę, powiadam wam [...] każdy, kto dla mego imienia opuści dom, braci lub siostry, ojca lub matkę, dzieci lub pole - stokroć tyle otrzyma (por. Mt 19, 29).

- W dosłownym rozumieniu można by stwierdzić, że Chrystus jest zagrożeniem dla małżeństwa...

- Absolutnie nie! Wiele osób myli Chrystusa z jakimś możnowładcą, który chce posiadać ludzi na własność. Więź z Jezusem zajmuje pierwsze miejsce, przed wszelkimi więzami rodzinnymi i społecznymi. Katechizm uświadamia nam, że więzy rodzinne, chociaż są ważne, nie mają charakteru absolutnego. Charakter absolutny ma tylko więź z Jezusem. Dlatego również ci, którzy żyją w małżeństwie, muszą najpierw lgnąć do Chrystusa! On nie jest zagrożeniem dla małżeństwa. Tak, jak poprawna więź z ojcem i z matką gwarantuje właściwe podjęcie obowiązków męża i żony, tak samo, jeśli Jezus Chrystus będzie w naszym życiu na pierwszym miejscu, wszystko inne będzie na swoim miejscu. Więź z Jezusem zajmuje pierwsze miejsce również przed więzami społecznymi. Jest więc ważniejsza niż troska o stan posiadania, o zagwarantowanie sobie przyszłości, o swoją pozycję społeczną. Jezus Chrystus jest bezwzględnie wartością największą. Całe zastępy męczenników, którzy oddali swe życie za Chrystusa, pokazują, że jest On również wartością bezwzględnie większą niż własne życie i szczęście. Fakt, że w samym wieku dwudziestym więcej ludzi oddało życie za Chrystusa niż we wszystkich poprzednich wiekach razem wziętych, jest wymownym świadectwem, że świadomość absolutnego priorytetu Jezusa ponad wszystkimi i ponad wszystkim nie tylko jest ciągle żywa, ale inspiruje codzienne życie chrześcijan również za naszych dni. Od początku istnienia Kościoła byli mężczyźni i kobiety, którzy zrezygnowali z wielkiego dobra małżeństwa, by iść za Barankiem, dokądkolwiek się uda, by troszczyć się o sprawy Pana i starać się Jemu podobać, by wyjść naprzeciw przychodzącemu Oblubieńcowi. Sam Chrystus powołał niektórych, by szli za Nim, przyjmując taki sposób życia, którego On pozostaje wzorem. Życie małżeńskie jest wielkie, święte, wzniosłe i cudowne, ale jego wielkość, wzniosłość i cudowność jest względna. Względna, to znaczy Chrystus jest większy, cudowniejszy i potężniejszy. Życie małżeńskie nie jest największą wartością. Należy do świata, który przemija.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chłopiec zadzwonił pod numer 112 i zamówił pizzę, dzięki czemu uratował rodzinę

2025-03-29 08:24

[ TEMATY ]

pomoc

Adobe Stock

"Chcę zamówić pizzę"- tym zdaniem 10-letni chłopiec z okolic Rzymu uratował swoją matkę i rodzeństwo przed agresywnym ojcem, który ich bił. Dziecko zadzwoniło nie do pizzerii, ale pod numer alarmowy 112, gdzie zrozumiano, że jest to wołanie o pomoc.

Włoskie media uznały za przykład bohaterstwa postawę małego mieszkańca miasteczka koło Latiny, w stołecznym regionie Lacjum, który zadzwonił pod numer alarmowy, by uratować swoją rodzinę atakowaną przez agresywnego ojca. Zwraca się też uwagę na ogromny refleks operatora centrali, który w reakcji na prośbę o dostawę pizzy zapytał chłopca: "Czy jesteś w niebezpieczeństwie? Czy ktoś robi ci krzywdę?". Te pytania pozostały bez odpowiedzi, ale mężczyzna słyszał w tle krzyki i hałas.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Osoby niedocenione

2025-03-28 07:57

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Są osoby, często niedocenione, które pozostają w cieniu, ale odgrywają kluczową rolę w historii naszego życia i duchowej przemiany.

Opowiem historię Ludwika Solskiego, który w krótkiej, symbolicznej scenie na scenie teatralnej pokazał, że nawet najdrobniejsza rola może stać się kultowa. Następnie pochylimy się nad Ewangelią o synu marnotrawnym, by dostrzec niezwykłe znaczenie sług, którzy swoją codzienną troską zmienili bieg czyjegoś życia.
CZYTAJ DALEJ

Narodowe rekolekcje – na dużym ekranie

2025-03-31 11:11

[ TEMATY ]

film

św. Jan Paweł II

Rafael Film

Już od 2 kwietnia w kilkuset kinach w Polsce będzie można zobaczyć wyczekiwany dokument "21.37" w reżyserii Mariusza Pilisa. To wyjątkowa filmowa opowieść o czasie odchodzenia św. Jana Pawła II; o okresie, w którym miliony ludzi żegnały ukochanego papieża Polaka.

- Czas odchodzenia i to, co wydarzyło się po śmierci św. Jana Pawła II, to moment dziejowy. Żadne doświadczenie globalne nie zatrzymało w taki sposób czasu. To był czas wyjścia z codzienności, wejścia w inny wymiar. Dziennikarze pochylali się wtedy nad opisem każdego detalu. Pisali o kwiatach, świecach, wstążeczkach, odtwarzali przebieg wydarzeń z minuty na minutę. Zwykle nie mają na to miejsca i czasu. W «papieskim tygodniu», którego początek wyznacza dzień i godzina śmierci papieża Polaka, było inaczej. Czas płynął powoli, jak modlitwa różańcowa, a każdy drobny gest, świadczący o ludzkiej dobroci, był skrupulatnie odnotowywany. Telewizje i radia przerywały emisję programów, samochody zatrzymywały się na ulicy. Ludzie gromadzili się w kościołach, spotykali się w „miejscach papieskich”, łączyli w modlitwie. Godzina 21.37 była godziną modlitwy indywidualnej, ale też umownym czasem, w którym inicjowały się spotkania i społeczne inicjatywy – mówi reżyser Mariusz Pilis.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję