W dniach 14-16 grudnia obradowała Komisja Główna i Konferencja
Plenarna Episkopatu Polski. Wśród problemów na posiedzeniach obu
organów dominowała sprawa nagonki władz komunistycznych na biskupów
po ich liście do Episkopatu niemieckiego. Księża biskupi zauważyli
wiele powodów, ale jednym z najważniejszych było, jestem o tym całkowicie
przekonany, zdyskredytowanie Kościoła przed obchodami milenijnymi.
Komunistyczne władze doskonale zdawały sobie sprawę, że uroczystości
Tysiąclecia Chrztu Polski przyczynią się do odnowy Kościoła w Polsce,
konsolidacji wiernych i zbliżenia ich do hierarchii. Trzeba było
więc osłabić Episkopat, by zniechęcić ludzi do udziału w tych obchodach.
Po obradach Konferencji ukazał się Komunikat Sekretariatu Episkopatu
w sprawie dyskusji prasowej na temat listów Episkopatu Polski do
Episkopatów świata o Tysiącleciu Chrztu Polski:
Sekretariat Episkopatu informuje, że:
1. Biskupi polscy, obecni na Soborze, wystosowali
do Episkopatów katolickich świata powiadomienie o zbliżającym się
Tysiącleciu Chrztu Polski. Wyrażono w nim prośbę o modlitwę w intencji
Tysiąclecia Kościoła w Polsce. Uwydatniono powiązania religijne i
historyczne z Kościołem w różnych krajach. Listów takich do Konferencji
Episkopatów wystosowano dotychczas 56. Kierowano listy m.in. do Episkopatów
europejskich, amerykańskich (CELAM), afrykańskich, azjatyckich, Oceanii,
do Światowej Rady Ekumenicznej i do Patriarchy Athenagorasa.
2. Żywe zainteresowanie wywołał list Episkopatu
Polski do Episkopatu Niemieckiego. Z uwagi na to, że pokojowe i ekumeniczne
ujęcie listu zostało niekiedy przedstawione w prasie niezgodnie z
obiektywnym stanem rzeczy, należy wyjaśnić, że list ten jak wszystkie
inne ma przede wszystkim charakter dokumentu kościelnego; jest zaproszeniem
do modlitwy w duchu chrześcijańskiego pokoju; jest zgodny z przyjętym
zwyczajem wymiany listów między episkopatami w Kościele katolickim;
nie ma więc charakteru dokumentu politycznego; w niczym nie wchodzi
w prawa państwa, które działa przez swoich przedstawicieli urzędowych.
3. Wbrew sugerowanym niekiedy opiniom list Episkopatu
Polski stoi na stanowisku nienaruszalności granic zachodnich Polski,
czemu Episkopat dawał już wielokrotnie wyraz w tylu deklaracjach
i oświadczeniach. Uwydatnia to list Episkopatu Polski, który 2/3
tekstu poświęca zestawieniu dziejów bolesnych stosunków Niemiec do
Polski. List uwydatnia krzywdy wyrządzone Polsce w czasie II wojny
światowej i dążność do biologicznego wyniszczenia Narodu Polskiego.
List jest wyrazem współczesnych dążeń całego świata, Stolicy Apostolskiej,
ONZ i wszystkich niemal państw do pokoju i wybaczenia, zgodnie zresztą
z duchem Ewangelii św. i Soboru.
4. Sekretariat Episkopatu poda do wiadomości społeczeństwa
naszego bardziej wyczerpujące omówienie we właściwym czasie.
W zamierzeniach Episkopatu ten Komunikat miał być odczytany
na ambonach i dotrzeć do czytelników gazet katolickich. Jednak cenzura
nie dopuściła do opublikowana go ani w Przewodniku Katolickim, ani
w Tygodniku Powszechnym, jedynych dwóch ukazujących się wtedy w Polsce
czasopismach katolickich.
Oprócz sprawy Orędzia na Konferencji Episkopatu mówiono
o Soborze Watykańskim II. Uchwalono tekst Listu pasterskiego o Soborze.
Wjazd do Jerozolimy, galeria sztuki średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Pan Bóg mnie obdarzył językiem wymownym, bym umiał pomóc strudzonemu krzepiącym słowem. Każdego rana pobudza me ucho, bym słuchał jak uczniowie. Pan Bóg otworzył mi ucho, a ja się nie oparłem ani się nie cofnąłem. Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami i opluciem. Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.