Reklama

Realizm Jezusowych błogosławieństw (8)

Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój...
...albowiem oni będą nazwani synami Bożymi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Ciągły niepokój na świecie, wojny i wojny bez końca, jakże niepewna jest ziemia lękiem i gniewem łkająca” - to słowa piosenki religijnej z lat 60. Lęku i gniewu ludzi z powodu ciągłych wojen nie zmniejszają zabiegi pokojowe dyplomatów. Słuszne skądinąd zabiegi wielu państw na rzecz pokoju, a szczególnie ONZ, polegające na żądaniach redukcji arsenałów broni, zasługują na pochwałę, jednakże nie uwalniają ludzi od lęku z powodu nieposzanowania w wielu krajach podstawowych praw człowieka. Mówienie o pokoju, a z drugiej strony nieuszanowanie podstawowych praw człowieka budzi nieufność nawet wobec szlachetnych poczynań na rzecz pokoju. Człowiek oczekuje od państwa gwarancji bezpieczeństwa. Natomiast Kościół w całych swych dziejach próbował wypełniać służebne funkcje wobec różnych wspólnot. Jedną z podstawowych funkcji Kościoła wobec społeczności ludzkiej jest właśnie wprowadzanie pokoju w świecie. W X wieku we Francji istniało prawo nazywane Pax Dei („pokój Boży”). Polegało to na tym, iż właściciele majątków przysięgali zachować pokój w swych dobrach, a także zobowiązywali się do uszanowania miejsc świętych, czyli kościołów, chronienia domostw ludzi i zwracania zagrabionych dóbr. Organizowano masowe procesje z relikwiami i z udziałem biskupów. Wtedy ludzie rozumieli, że biskupom nie chodziło tylko o ochronę majątków kościelnych, lecz także o dobro ludu. Szlachta, która łamała „pokój Boży”, podlegała ekskomunice lub interdyktowi (zakazowi osobistego udziału w nabożeństwach). Mimo dobrych intencji, ta pokojowa inicjatywa nie nabrała rozmachu. Zwolennicy Pax Dei zaczęli bowiem, co paradoksalne, organizować dla zachowania pokoju tzw. milicję pokojową - coś w rodzaju diecezjalnego wojska, które mieczem wymuszało zachowanie pokoju. Inny, znany w średniowieczu ruch pokojowy nosił nazwę Treuga Dei - („Boże bezpieczeństwo”). Polegał on na surowym zakazie wojowania np. od piątku do niedzieli, a także w okresach postu i Bożego Narodzenia. Do tych średniowiecznych działań pokojowych dołączyły się święte wojny i wyprawy krzyżowe, które przyniosły w efekcie więcej krzywd niż pożytku. Jak rozumieć w tym kontekście Chrystusowe błogosławieństwo: „Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi”? Odpowiedź daje nam św. Franciszek. Pojechał on niegdyś na jednoosobową wyprawę krzyżową i dotarł na dwór sułtana, głosząc tam naukę Chrystusa i Chrystusowy pokój. Tylko ofiarna miłość - przekonywał Święty - płynąca z krzyża Chrystusowego, zdolna jest wprowadzić trwały pokój. Synami Bożymi są bracia i siostry Chrystusa, którzy umieją przeciąć mieczem miłości to wszystko, co dzieli ludzi. Inna, zresztą bardzo dramatyczna, scena z życia św. Franciszka pokazuje jak młody wówczas Franciszek porzuca ojca, człowieka zamożnego i wpływowego, i wskazując na żebraka stwierdza, że ten oto jest od tej chwili jego ojcem. Miłość ofiarna, która skazuje nas czasem na zerwanie nawet więzów rodzinnych, prowadzi w efekcie do ukochania większych wartości. Wymownym tej miłości przykładem jest zawołanie kapucynów: „Pokój i Dobro”. W symbolu przedstawia ono skrzyżowane dwie ręce: jedną Chrystusa, a drugą człowieka. Tylko w tym skrzyżowaniu zdolny jest człowiek znaleźć ostateczne wypełnienie obietnicy Chrystusowego błogosławieństwa: „Szczęśliwi, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi”. Tego błogosławieństwa nie kieruje Jezus do tych, których potocznie nazywa się pacyfistami, pragnącymi żyć w doskonałej harmonii z całym światem, ale do ludzi, którzy w imię miłości zabiegają o pokój na ziemi. Tak naprawdę tylko synowie Boży zdolni są wprowadzać prawdziwy pokój i dialog pomiędzy narodami i rasami, w postawie pełnej służby, szacunku, i sprzeciwiać się wszelkiemu uciskowi. Znamy z Objawienia, że Bóg posłał Syna swojego Jezusa, aby wprowadził pokój na ziemi. Jezus nie zakończył jednak dziejów człowieka wraz ze swoją śmiercią ofiarną na krzyżu, ale przez swoje zmartwychwstanie i zesłanie Ducha Świętego nadal kontynuuje to dzieło, aż do skończenia świata. Czas wprowadzania pokoju pozostawił Jezus uczniom, budując swój Kościół.
Przychodzą coraz to nowe pokolenia, które przejmują ideę wprowadzania pokoju na ziemi. Są to synowi Boży, synowie Światłości. Zwycięstwo miłości jest już przesądzone, bo synowie Boży, wspomagani są Chrystusowym ramieniem, które zawsze zwycięża. „Ufajcie, jam zwyciężył świat” - mówi Jezus do swoich uczniów. Jest to zwycięstwo Bożej miłości, która trwa wiecznie i tylko ona jest zdolna przemieniać wrogów w przyjaciół.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Papież: konieczne jest duszpasterstwo świata sportu

2024-05-16 18:49

[ TEMATY ]

sport

duszpasterstwo

papież Franciszek

PAP/Riccardo Antimiani

Na konieczność duszpasterstwa świata sportu oraz edukacji w zakresie prawdziwych wartości sportowego współzawodnictwa zwrócił uwagę papież Franciszek w przesłaniu do uczestników Międzynarodowej Konferencji na temat Sportu i Duchowości „Mettere la vita in gioco” (Stawiając życie na szali), jaka w dniach 16-18 maja odbywa się w Rzymie. Organizuje ją watykańska Dykasterię ds. Kultury i Edukacji wraz z ambasadą Francji przy Stolicy Apostolskiej.

„Sport odgrywa coraz ważniejszą rolę w społeczeństwie, kształtując codzienne życie wielu ludzi. Jest sposobem spędzania wolnego czasu, który wzbudza zainteresowanie i możliwości spotkania, łączy, tworzy wspólnotę, dynamizuje życie w sposób uporządkowany i pielęgnuje marzenia, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń” - napisał papież.

CZYTAJ DALEJ

Zielonoświątkowy apel kardynała Schönborna o pokój i zrozumienie

2024-05-17 20:01

[ TEMATY ]

Pięćdziesiątnica

kard. Schönborn

Zesłanie Ducha Świętego

Mazur/episkopat.pl

Kard. Schönborn

Kard. Schönborn

Kardynał Christoph Schönborn wezwał do wykorzystania zbliżającej się uroczystości Zesłania Ducha Świętego do promowania pokoju i wzajemnego zrozumienia. Pięćdziesiątnica to święto Ducha Świętego. „Jak możemy Go sobie wyobrazić? Jak On działa? Wszyscy wiemy, czym On nie jest. Z pewnością nie jest tam, gdzie panuje zły duch: nienawiść i wzburzenie, niezgoda i zazdrość, kłamstwa i oszczerstwa, spory i wojny” - napisał arcybiskup Wiednia 17 maja w swoim cotygodniowym komentarzu na łamach stołecznej bezpłatnej gazety „Heute”.

W dniu Pięćdziesiątnicy w Jerozolimie 2000 lat temu uczniowie Jezusa doświadczyli „cudu języków”, „którego dzisiaj pilnie potrzebujemy”. „Mówili we własnym języku, ale wszyscy słuchacze, z wielu krajów, mogli ich zrozumieć. Bardzo brakuje nam tego cudu: słuchania siebie nawzajem, rozmawiania ze sobą, rozumienia siebie nawzajem”, podkreślił kard. Schönborn.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję