Reklama

Triumf Syna Bożego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Alleluja.../ Chwalcie Boga w świątyni jego (…)/ Chwalcie go na głośnych trąbach (…)/ Chwalcie go bębnem i pląsaniem (…)/ Niech wszystko, co żyje, chwali Pana!/ Alleluja!”. I tak idąc za głosem Psalmu 150, trąbką, kotłami i oczywiście dźwiękami organów oddawać będziemy chwałę Panu Zmartwychwstałemu na kolejnym, 5. w tym sezonie artystycznym koncercie „Muzyki Młodych u Franciszkanów”, który z przyjemnością anonsujemy naszej publiczności festiwalowej. W kwietniowy sobotni wieczór franciszkańska świątynia rozbrzmiewać będzie radością wielkanocną wyrażoną mocnym, jasnym i triumfalnym dźwiękiem trąbki znakomitego wirtuoza tego instrumentu Tomasza Ślusarczyka, wspieranego rytmem kotłów „pod pałkami” równie wspaniałego kotlisty Ryszarda Haby a także toccatową pulsacją dzieła Muffata i poezją muzyczną bachowskich chorałów wielkanocnych w organowej interpretacji Daniela Prajznera.
Spodziewać by się można, że najbardziej odpowiednim utworem na tę wielkanocną okazję muzyczną byłoby słynne „Alleluja”, fragment kończący II część oratorium „Mesjasz” G. F. Haendla - nie chcemy jednak powielać repertuaru większości stacji radiowych i telewizyjnych, by nie zanudzić Państwa kolejnym powtórzeniem tego muzycznego, wielkanocnego bestselleru. Zaproponujemy muzykę będącą w paraleli, w aurze i klimacie epoki, w której Haendel tworzył „Alleluja” - angielską muzykę orkiestrową, przetranskrybowaną na trąbkę i organy z towarzyszeniem kotłów, a przed nią wspaniałą, trąbkową „hiszpańszczyznę” z XVII wieku. Przeplatać ją będziemy muzyką organową najwyższych lotów oraz dźwiękami barokowej muzyki na trąbce.
Aby rozwiać wątpliwości tych ze słuchaczy lub czytelników, którzy mają zastrzeżenia co do dźwięków trąbki czy kotłów rozbrzmiewających w sakralnym wnętrzu, cytujemy przepisy z „Regulaminu dla muzyki kościelnej” zatwierdzonego przez papieża Leona XIII: „(...) Przeto ku chwale Bożej i pożytkowi wiernych dozwolone są wszelkie puzona i kornety, tudzież inne tego rodzaju instrumenta jak wszelakie trąby i kotły, które już dawniej były w używaniu u ludu izraelskiego przy świętych obrzędach, byle by tylko używano ich z roztropnością, zabezpieczając pobożność wiernych”.
Mamy nadzieję, że w trakcie wielkanocnego koncertu „Muzyki Młodych u Franciszkanów” w Sanoku towarzyszyć nam będą zachwyt i uniesienie, radość z triumfu Syna Bożego.

Franciszkanie z Sanoka
Wanda Falk - dyrektor artystyczny Festiwalu

Program:

1. Anonymus XVII wiek, Hiszpania - „Canciones de Clarines”
- Entrada de Clarines
- Cancion de Clarin, con Eco
- Otra Cancion
- Cancion de Clarin muy aprisa el Compas, wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. G. Muffat (1653-1704)
- Toccata septima z „Apparatus musico-organisticus”
wyk. Daniel Prajzner - organy

3. J. S. Bach (1685-1750) - Preludia chorałowe ze zbioru „Orgelbuchlein”
- „Christ ist erstanden” BWV 627
- „Heut triumphieret Gottes Sohn” BWV 630
- „Christ lag in Todesbanden” BWV 625
wyk. Daniel Prajzner

4. J.Clarke (1674-1707) - „Ocasional Suite” in D major
- Trumpet Tune
- Slow Air
- Rondo (tromba tacet)
- Cibell
- The Gigue
- The Serenade
- Minuett
- Rondo.The Prince of Denmark’s March
wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły

5. W. A. Mozart (1756-91)
- Fantazja f-moll KV 608
wyk. Daniel Prajzner - organy

6. G. F. Haendel (1685-1759) - „Water Music”; Suite in D Major
- Ouverture
- Gigue
- Minuett - Air
- Bouree - March
- March
wyk. Tomasz Ślusarczyk - trąbka, Daniel Prajzner - organy, Ryszard Haba - kotły

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale - 300 lat polskiej tradycji. Co warto wiedzieć o tym nabożeństwie?

2025-04-08 20:45

[ TEMATY ]

Wielki Post

Gorzkie żale

Karol Porwich/Niedziela

Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.

Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
CZYTAJ DALEJ

Św. Mario - żono Kleofasa! Czemu jesteś taka tajemnicza?

Niedziela Ogólnopolska 15/2006, str. 16

pl.wikipedia.org

"Trzy Marie u grobu" Mikołaj Haberschrack

Trzy Marie u grobu Mikołaj Haberschrack
Sądzę, że każda kobieta ma w sobie coś, co sprawia, że jest tajemnicza. Być może w moim przypadku owa tajemniczość bardziej rzuca się w oczy. Pewnie jest tak dlatego, że przez długi czas żyłam niejako w cieniu odwiecznej Tajemnicy, czyli Jezusa z Nazaretu. Według tradycji kościelnej, sięgającej II wieku, mój mąż Kleofas był bratem św. Józefa. Dlatego też od samego początku byłam bardzo blisko Świętej Rodziny, z którą się przyjaźniłam. Urodziłam trzech synów (Jakuba, Józefa i Judę Tadeusza - por. Mt 27,56; Mk 15,40; 16,1; Jud 1). Jestem jedną z licznych uczennic Jezusa. Wraz z innymi kobietami zajmowałam się różnymi sprawami mojego Mistrza (np. przygotowywaniem posiłków czy też praniem). Osobiście nie znoszę bylejakości i tzw. prowizorki. Zawsze potrafiłam się wznieść ponad to, co zwykłe i pospolite. Stąd też lubię, kiedy znaczenie mojego imienia wywodzą z języka hebrajskiego. W przenośni oznacza ono „być pięknym”, „doskonałym”, „umiłowanym przez Boga”. Nie chciałabym się przechwalać, ale cechuje mnie spokój, rozsądek, prostolinijność, subtelność i sprawiedliwość. Zawsze dotrzymuję danego słowa. Bardzo serio traktuję rodzinę i wszystkie sprawy, które są z nią związane. Wytrwałam przy Panu aż do Jego zgonu na drzewie krzyża (por. J 19, 25). Wiedziałam jednak, że Jego życie nie może się tak zakończyć! Byłam tego wręcz pewna! I nie myliłam się, gdyż za parę dni m.in. właśnie mnie ukazał się Zmartwychwstały - Władca życia i śmierci! Wpatrywałam się w Jego oblicze i wsłuchiwałam w Jego słowa (por. Mt 28,1-10; Mk 16,1-8). Poczułam wtedy radość nie do opisania. Chciałam całemu światu wykrzyczeć, że Jezus żyje! Czyż nadal jestem tajemnicza? Jestem raczej świadkiem tajemniczych wydarzeń związanych z życiem, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa. One całkowicie zmieniły moje życie. Głęboko wierzę, że mogą one również zmienić i Twoje życie. Wystarczy tylko - tak jak ja - otworzyć się na dar łaski Pana i z Nim być.
CZYTAJ DALEJ

Święta Faustyna. Ciche serce wielkiej misji

2025-04-09 17:28

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Nie miała wykształcenia. Nie miała znajomości. Co oczywiste, nie miała smartfona, zasięgów w mediach społecznościowych czy po prostu platformy, dzięki której przebiłaby się ze swoim przekazem. A jednak. To właśnie jej - Helenie Kowalskiej, prostej dziewczynie z ziemi łęczyckiej, późniejszej siostrze Faustynie, Jezus powierzył jedną z najważniejszych misji XX wieku. Misję Bożego Miłosierdzia.

Już 26 kwietnia odbędzie się wielkie wydarzenie artystyczno-modlitewne Symfonia Miłosierdzia. Z nowoczesnej sceny usytuowanej niedaleko Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w krakowskich Łagiewnikach popłynie na świat w 16 językach utwór, wykonywany przez około 200 artystów, w pełni złożony ze słów siostry Faustyny i sławiący Boże Miłosierdzie. Będzie to nie tylko modlitwa o Miłosierdzie, ale też wielkie wołanie o pokój, które za pośrednictwem telemostu jednocześnie będzie płynąć z sześciu kontynentów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję