W Niedzielę Trójcy Przenajświętszej
przemawia do nas z Ewangelii
Mądrość Boża,
«Arcydzieło Boga Stwórcy»,
odwieczna w stworzeniu:
«od początku - zanim ziemia powstała…,
zrodzona, gdy jeszcze bezmiar wód nie istniał
ani źródła, co wodą tryskają,
i zanim góry stanęły» /Prz 8,22-25/.
W tej Bożej Mądrości
objawia się cały zamysł
Boga Stwórcy
wszelkiej rzeczy
i wszelkiego istnienia,
plany stworzenia Wszechświata
i powołania do życia
«synów ludzkich».
Ona jest «mistrzynią»
wszelkiego dzieła Bożego,
dając Bogu samemu
radość i satysfakcję
z tego, co stworzył,
a «było dobre»;
podobnie stając się dla ludzi
Nauczycielką życia
i ich Przewodniczką.
po drogach zbawienia.
Dzieła te wychwala Psalmista
wielbiąc Boga Mądrości
za wszystkie Jego stworzenia,
a najbardziej za człowieka,
którego nie tylko pięknie ukształtował,
dając mu pełnię własnego Oblicza:
«na swój obraz, na obraz Boży go stworzył» /Rdz 1, 27/,
ale dając mu także władzę równą własnej
nad całym Wszechświatem
i wszelkim jego istnieniem /por. Ps 8,4-9/.
Reklama
O tym wszystkim
poucza nas Pan - Boży Syn
w swojej Ewangelii
z pomocą Ducha Świętego - Ducha Prawdy.
Najpierw swoim cudownym narodzeniem
i objawieniem się światu,
później nauczaniem,
którego mądrość będą wychwalać nawet nauczyciele
w Jerozolimskiej świątyni /por. Łk 2,47/,
a na końcu
całym dziełem odkupieńczym i paschalnym.
Tego wszystkiego nie rozumieją nawet Jego uczniowie,
których nazwie swoimi Apostołami - Posłanymi
do świata i do ludzi
z przesłaniem radości - obietnicą zbawienia,
odnowieniem Wszechświata
i całego stworzenia
«w nowe niebo i w ziemię nową»
/por. Iz 65,17; 66,22; 2P 3,13; Ap 21,1.5/.
«Gdy jednak przyjdzie On, Duch Prawdy…,
doprowadzi ich do całej prawdy»
ucząc wszystkiego «cokolwiek usłyszy»
od Ojca i Syna,
z którego «weźmie»
i im objawi «rzeczy przyszłe»
uzdalniając ich umysły i serca
do zrozumienia Prawdy Bożego Objawienia
i do głoszenia Jej
w świadectwie własnego życia,
ozdobionego w cnotach
wiary, nadziei i miłości
i oddanego, «aż do końca»,
na wzór ich Mistrza i Pana.
Bądźmy więc i my w Roku Wiary
«naśladowcami Boga,
jako dzieci umiłowane,
i postępujmy drogą miłości,
bo i Chrystus nas umiłował
i samego siebie wydał za nas
w ofierze i dani na woń miłą Bogu» /Ef 5,1/.
Pochylamy się dzisiaj nad największą tajemnicą naszej wiary, nad tajemnicą Boga w Trójcy Jedynego. Bóg, poszukiwany przez ludzi od początku świata, przedstawił się nam w historii jako jeden w Trójcy Osób: jako Bóg Ojciec, Bóg Syn i Bóg Duch Święty. Objawił się więc jako wspólnota Osób udzielająca się człowiekowi. Tę największą tajemnicę naszej wiary najpełniej objawił nam Jezus Chrystus. Przedstawił nam Ojca, ukazał nam siebie jako Syna Bożego, zapowiedział działanie Ducha Świętego w założonym przez siebie Kościele. Poszczególne Osoby Trójcy Przenajświętszej prezentują się w świecie niejako w różnych funkcjach. Na podstawie Objawienia Bożego Bogu Ojcu przypisujemy dzieło stworzenia, Synowi Bożemu – dzieło odkupienia, Duchowi Świętemu zaś – dzieło uświęcenia. Mówiąc tak, pamiętamy jednak, że wszelkie działanie Boże wobec świata i człowieka jest dziełem całej Trójcy Świętej. Idąc za tradycją kościelną, spróbujmy jednakże ukazać działanie Boga wobec świata przyporządkowane trzem Osobom Boskim. Pierwsza Osoba Boska nazwana jest Bogiem Ojcem. Chrystus poproszony o nauczenie nas modlitwy, polecił mówić: „Wy zatem tak się módlcie: Ojcze nasz, który jesteś w niebie” (Mt 6,8-9). Bóg jest zatem naszym Ojcem, Ojcem każdego z nas, wszystkich ludów i narodów. Bóg Ojciec na początku stworzył niebo i ziemię (por. Rdz 1,1). Stworzył więc dwa wielkie domy: dom duchowy, niewidzialny, czyli niebo, oraz dom widzialny, materialny, czyli ziemię. Pierwszy przeznaczył dla istot duchowych, drugi dla istot cielesnych i duchowo-cielesnych, czyli ludzi. Skoro jesteśmy akurat tu i akurat w tym czasie, to zadecydował o tym nasz Bóg Ojciec – Stworzyciel. Syn Boży, druga Osoba Trójcy Świętej, jest nam chyba najbliższa, gdyż to On stał się człowiekiem. „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1,14) – czytamy w Ewangelii Janowej, natomiast w wyznaniu wiary mówimy słowa: „On to dla nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba i za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy, i stał się człowiekiem”. Powyższe słowa tłumaczą powód przyjścia Chrystusa na ziemię, powód wcielenia Syna Bożego. Jest nim zbawienie człowieka, a więc wybawienie, uwolnienie od grzechu, odzyskanie łaski dziecięctwa Bożego. Trzeciej Osobie Boskiej, Duchowi Świętemu, przypisujemy dzieło uświęcania świata. Duch Święty był już po części objawiony w Starym Testamencie, lecz w postaci nieosobowej. Rola Ducha Świętego uwydatniona jest także w dziele zbawczym Jezusa Chrystusa. Cała działalność ziemska Syna Bożego była dokonywana w mocy Ducha Świętego. Chrystus przed swoim wniebowstąpieniem obiecał uczniom zesłanie darów Ducha. Duch Święty uświęca poszczególnych ludzi i cały Kościół, swoje mieszkanie ma w sercu wierzącego człowieka. „Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was?” (1 Kor 3,16), pisał św. Paweł w Pierwszym Liście do Koryntian. Duch Święty udziela nam mocy do zwyciężania zła dobrem, do wytrwania w cierpieniu i w służbie drugim, jednym słowem: do wiernego naśladowania Chrystusa.
Przepisy nie regulują terminu, do kiedy można przerwać ciążę w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia kobiety ciężarnej - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny. Ocenił również, że jedno zaświadczenie od specjalisty jest wystarczające do aborcji.
Wiceminister odpowiedział w czwartek w Sejmie na pytanie grupy posłów PiS "w sprawie zabicia dziecka w 36. tygodniu życia płodowego".
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.