Reklama

Kościół

Bp Miziński: Biskupi skupią się na najważniejszych wyzwaniach duszpasterskich (wywiad)

- Wyzwania duszpasterskie stojące przed Kościołem w Polsce oraz kwestie formacji kapłańskiej będą głównymi tematami 387. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, która obradować będzie 5 i 6 października br. – poinformował bp Artur G. Miziński, sekretarz generalny KEP. Spotkanie poprzedzi rozpoczynające się niebawem obchody 100-lecia diecezji łódzkiej.

[ TEMATY ]

wywiad

bp Artur Miziński

Episkopat.news

Bp Artur Miziński

Bp Artur Miziński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KAI: Głównym tematem obrad księży biskupów są wyzwania duszpasterskie Kościoła w Polsce. Co spowodowało, że właśnie tej tematyce zostało poświęcone październikowe Zebranie Plenarne KEP?

Bp Artur G. Miziński: Jest to wynik rozeznania jakie przeprowadziliśmy wśród księży biskupów. Potwierdziło ono słuszność hasła: „Ecclesia semper reformanda” – konieczne jest ciągłe reformowanie Kościoła. Nie w sensie reformy doktryny, ale nieustannej oceny sytuacji Kościoła oraz form przekazu Dobrej Nowiny w relacji do środowiska, które nas otacza i człowieka, który żyje w określonych uwarunkowaniach. Kilka miesięcy temu została wśród biskupów przeprowadzona kwerenda. Jej celem było znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące najważniejszych kierunków posługi ewangelizacyjnej Kościoła w Polsce. Zostało wybranych 5 konkretnych zagadnień, nad którymi będziemy teraz obradować.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ponadto abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący KEP, zaproponował, aby tym razem zmienić formułę Zebrania Plenarnego i jego część przeprowadzić w formie spotkań biskupów w równoległych grupach tematycznych. Chodzi o to, aby więcej czasu poświęcić na głębszą refleksję i dyskusję nad poszczególnymi tematami. Wnioski wypracowane w grupach zostaną później zaprezentowane przez przewodniczących tych grup na sesji ogólnej wszystkim uczestnikom zebrania plenarnego.

Reklama

KAI: Ksiądz Biskup mówi o pięciu kluczowych zagadnieniach, nad którymi teraz Konferencja Episkopatu będzie obradować. Jakie one są?

- Zagadnienia wybrane dla poszczególnych grup tematycznych wskazują na szczególny charakter czasu, jaki przeżywamy. Każda z grup będzie miała swego moderatora, który wprowadzi w temat i poprowadzi dyskusję. Pierwszym zagadnieniem jest „strategia działania Kościoła w czasie i po pandemii”. W tematykę wprowadzi i pokieruje dyskusją ks. Roman Chromy, sekretarz Komisji Duszpasterskiej KEP, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej w Katowicach. Pandemia jest zupełnie nową sytuacją dla Kościoła nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Będzie to okazja do zastanowienia się nad tym, jak ten czas przeżywamy, jakie są szanse i zagrożenia oraz jakie mamy postulaty na najbliższy czas. Zauważa się potrzebę podejmowania różnych działań i inicjatyw, które pozwolą nam wrócić do „w miarę normalnego” posługiwania Kościoła.

Reklama

Druga grupa, pod przewodnictwem ks. prof. Jerzego Szymika, skoncentruje się na temacie „Kościół w Polsce wobec przemian kulturowych”. Kościół zawsze był mecenasem kultury. Dzisiaj trzeba się zastanowić, czy jest nim dalej, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Konieczna do przemyślenia jest również aktualna relacja między Kościołem a kulturą. Na przestrzeni dziejów relacja ta miała podstawowe znaczenie w przekazie kulturowym, a kultura europejska korzystała z inspiracji chrześcijańskiej. Dzieła sztuki czy inne dokonania w sferze kultury były odzwierciedleniem życia duchowego określonej epoki. Dzisiaj mamy w tej sferze ogromną różnorodność. Przekaz artystyczny niejednokrotnie odbiega od tematyki religijnej. Ważne jest jednak, aby Kościół także dziś nie przestał być obecny w kulturze i umiejętnie prowadził dialog ze środowiskami ją tworzącymi.

Kolejnym tematem, który zostanie podjęty jest „obecność Kościoła w sferze społeczno-politycznej”, czyli krótko mówiąc jak Kościół powinien być obecny wobec szeroko pojętego świata polityki, zachowując należytą autonomię, tak jak to podkreśla Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską. Zawsze Kościół musi być w dialogu ze społeczeństwem, z wiernymi, którzy zarazem są obywatelami państwa. Chodzi też o pewne nowe inicjatywy ustawodawcze i stan ich wdrażania. Wspomniana tematyka dotyczy również kwestii jak Kościół odnajduje się w sferze coraz większego pluralizmu, z jakim mamy do czynienia w Polsce, także na scenie politycznej. Wiąże się z tym ocena szans i zagrożeń, jakie stawia przed nami życie społeczno-polityczne, a dotyczą one naszych wiernych, uczestniczących w życiu Kościoła i podlegających jego duszpasterskiej trosce. Grupę tę będzie animował ks. prof. Piotr Mazurkiewicz.

Reklama

Inna grupa tematyczna, kierowana przez ks. dr. Wiesława Kamińskiego, dyrektora Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitarnej w Łodzi, będzie zastanawiać się nad „duszpasterstwem parafialnym w kontekście przemian”. Jej refleksja odnosić się będzie do sytuacji wywołanej Covid-19, ale także do wpływu jaki na życie parafialne mogą wywierać różne nurty obecne w kulturze czy w życiu społeczno-politycznym. Grupa ta będzie się również zastanawiać nad językiem i bezpośrednią adaptacją wskazań Ewangelii, a szczególnie wezwaniem do nawrócenia duszpasterskiego i misji ewangelizacyjnej, w posłudze duszpasterskiej na poziomie parafialnym. Pragnieniem naszym jest, aby wnioski z tej pracy były pomocne w podejmowaniu działań mających na celu pogłębienie wiary i kształtowanie odpowiedzialnych postaw katolików w Polsce.

Ostatnim tematem, który zostanie poruszony, jest zawsze aktualny problem „komunikacji Kościoła”. Nie chodzi tu jedynie o komunikowanie w mediach, ale o język komunikowania Ewangelii dzisiejszemu człowiekowi, żyjącemu w konkretnych uwarunkowaniach kulturowo-społeczno-politycznych. Chodzi o to, by odnajdywać w Ewangelii Słowo żywego Boga, które jest nam dawane każdego dnia. Jak dotrzeć z tą Dobrą Nowiną do ludzi współczesnych? Jak ją przekazać odpowiednim językiem zwłaszcza młodzieży? Bardzo szybkie przemiany społeczno-kulturowe wpłynęły na sposób percepcji, przeżywania, komunikowania się ludzi młodych. To wszystko pokazuje nam, jak ma bardzo istotne znaczenie ma właściwy język i forma komunikowania w Kościele.

Solidnej refleksji wymaga także kwestia komunikowania Kościoła w sferze medialnej. Kluczowe znaczenie ma wiarygodność komunikatów przesyłanych przez Kościół do świata mediów oraz umiejętność współpracy Kościoła z mediami niekościelnymi, które mają duży wpływ na opinię publiczną. Chodzi o to, aby Kościół był obecny także w tych mediach i aby ich przekaz, odnoście do tematyki religijnej był w miarę obiektywny.

KAI: Czy szansą jest tu nowy rzecznik Konferencji Episkopatu?

Reklama

- Z pewnością tak. Jest nim od kilku tygodni ks. dr Leszek Gęsiak, jezuita, posiadający bardzo dobre przygotowanie, odpowiednie wykształcenie oraz bogate doświadczenie medialne. Oprócz prowadzenia grupy tematycznej ksiądz rzecznik przedstawi Konferencji Episkopatu swego rodzaju „exposé”. Ufam, że zaprezentuje dobrą wizję pracy jako rzecznika i szefa Biura Prasowego KEP i wierzę głęboko, że przyniesie to błogosławione owoce.

KAI: Drugim istotnym tematem obrad Konferencji Episkopatu jest „Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia”, czyli nowy dokument o formacji kapłańskiej.

- Część tę poprowadzą abp Wojciech Polak jako przewodniczący Komisji KEP ds. Duchowieństwa oraz bp Damian Bryl, członek tejże Komisji. Prace nad „Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia” trwają od kilku lat i znajdują się na etapie końcowym. Polskie „Ratio” zostało opracowane z uwzględnieniem nowego, „Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis” Kongregacji ds. Duchowieństwa. Zostało już przetłumaczone na język włoski i wysłane do Kongregacji celem przejrzenia i uzyskania tzw. recognitio, na które obecnie czekamy. Być może otrzymamy pewne uwagi ze strony Stolicy Apostolskiej, które trzeba będzie uwzględnić. Dokument ten stanowić będzie podstawę formacji i kształcenia duchowieństwa w Polsce.

KAI: Jest to więc dokument o kapitalnym znaczeniu?

Reklama

- Tak. Stanowić on będzie podstawę do formacji nie tylko w seminariach diecezjalnych, ale także zakonnych. Podczas obrad biskupi nie tyle zapoznają się z treścią dokumentu, bo już ją znają, ale przede wszystkim zastanawiać się będą nad jego zastosowaniem w praktyce. Oznacza to konkretne decyzje, jakie trzeba będzie podejmować w każdej diecezji czy zgromadzeniu zakonnym. Chodzi tu m. in. o cały proponowany w dokumencie cykl formacji ludzkiej, duchowej i intelektualnej przyszłych kapłanów. Ponadto dokument ten dostosowuje formację seminaryjną do aktualnych przepisów prawa polskiego w zakresie kształcenia uniwersyteckiego obowiązujących na uniwersytetach i wydziałach teologicznych, a wynikających z nowej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, potocznie znanej jako „ustawa 2.0, Konstytucja dla nauki”.

KAI: Czy jest to pierwsze spotkanie całego Episkopatu w Łodzi?

- Drugie, gdyż pierwsze miało miejsce 25 lat temu z okazji 75-lecia diecezji łódzkiej. Tym razem spotykamy się w przededniu jubileuszu 100-lecia tej diecezji. Zebraniu Plenarnemu towarzyszyć będą celebracje liturgiczne, które zapowiedzą rychłe otwarcie jubileuszu, który obchodzony będzie przez cały rok poczynając od grudnia br.

KAI: Dziękuję za rozmowę.

2020-10-02 11:05

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Miziński: Współczesny świat często idzie na ustępstwa. Jezus jest jednoznaczny

Widzimy, jak często świat idzie dziś na ustępstwa. Jeśli faktycznie wiara jest motorem naszego życia, to nasze postawy będą jednoznaczne - mówił bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski podczas Mszy Świętej rozpoczynającej spotkanie Prezydium Polskiej Rady Duszpasterskiej Europy Zachodniej. Obrady rozpoczęły się w piątek wieczorem w Warszawie i potrwają do niedzieli.

O tym, że dojrzała wiara domaga się wynikających z niej uczynków, mówił bp Artur Miziński w homilii wygłoszonej podczas Mszy Świętej w intencji rozpoczynających się obrad Prezydium Polskiej Rady Duszpasterskiej Europy Zachodniej. W czasie Eucharystii modlono się również za całą Radę i za rodaków, którym posługują jej członkowie. „Jeśli faktycznie wiara jest motorem naszego życia, to nasze postawy będą jednoznaczne” – podkreślał bp Miziński. „Wiara to nie jest tylko przyjęcie prawdy objawionej, przyjęcie Słowa Bożego, ale ma być ona takim włączeniem tego Słowa w nasze życie, aby stało się ono motorem naszego działania. Wiara to jest przyjęcie naszego krzyża i pójcie za Jezusem. Dopiero taka wiara będzie obfitować w uczynki” – powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję