Ten wybitny ojciec i doktor Kościoła – „doktor łaski”– doktor łaski, myśliciel i filozof urodził się w 354 r. w Tagaście (dzisiaj miasto położone w Algie-rii). Jego ojciec był obywatelem rzymskim, poganinem, natomiast matka Monika – gorliwą chrześcijanką. Augustyn nie otrzymał jednak chrztu w dzie-ciństwie. Studiował w Kartaginie. W czasie studiów związał się z kobietą, z którą miał syna Adeodata. Związał się z filozofią manicheizmu. Po ukoń-czeniu studiów obrał zawód nauczyciela i założył w Tagaście szkołę retoryki. Był cenionym retorem, otrzymał nawet katedrę retoryki w cesarskim mieście Mediolanie. Pod wpływem pism Plotyna, oddziaływania biskupa Ambrożego i własnych przemyśleń dokonał się w jego życiu wielki przełom. Zrezygnował z nielegalnego związku, porzucił pracę retora i w towarzystwie matki, syna i kilku uczniów udał się w okolice Mediolanu, gdzie przez wiele miesięcy modlił się do Boga i studiował święte pisma. 25 kwietnia 387 r. wraz z synem Adeodatem przyjął chrzest święty z rąk Ambrożego. Po śmierci matki powrócił do Tagasty, gdzie stworzył rodzaj wspólnoty dla świeckich w celu prowadzenia pogłębionego życia duchowego. W 391 r. przy-jął święcenia kapłańskie, a w 396 r. został biskupem Hippony. Dom biskupi uczynił jakby klasztorem, w którym prowadził wspólne życie modlitewne z kapłanami i diakonami. W 426 r. przekazał większość swoich obowiązków biskupowi Herakliuszowi, a sam poświęcał większość swojego czasu na pisanie. Jest autorem wielu dzieł teologicznych i filozoficznych. Brał czynny udział w życiu ówczesnego Kościoła, odbywał liczne podróże, wygłaszał kazania, uczestniczył w synodach. Zmarł w 430 r. w Hipponie.
Archeolodzy odkopali pozostałości po antycznej katedrze w Ostii, portowym mieście Rzymu. To tam modlił się św. Augustyn i jego matka św. Monika. Bazylikę ufundował cesarz Konstantyn. Ma ona obszerne atrium i baptysterium. Składa się z trzech naw i liczy 80 metrów długości. Dzięki temu odkryciu poznaliśmy, jak miała wyglądać standardowa świątynia chrześcijańska – mówi Norbert Zimmermann, który kierował wykopaliskami.
Katedra znajdowała się na peryferiach Ostia Antica, czyli ogromnego kompleksu archeologicznego, który został odkopany podczas II wojny światowej i udostępniony zwiedzającym. Pozostałości po dawnej świątyni pokrywają pola uprawne. Zostały one zlokalizowane już pod koniec ubiegłego wieku na podstawie zdjęć lotniczych. Jednak dopiero teraz przystąpiono do badań. Po pięciu tygodniach wykopalisk udało się odsłonić absydalną część bazyliki.
Słuchanie i mówienie są jednymi z głównych wymiarów Liturgii Słowa Niedzieli Palmowej. Krok za nimi idą posłuszeństwo i świadectwo.
Proroctwo Izajasza, zapowiadające misję Syna Bożego, mówi najpierw o „otwarciu Jego ucha”, by wsłuchiwał się w głos Boga Ojca, by później strudzonych krzepić słowem, a także wiernie świadczyć o miłości danej z „Góry”. Miłości prawdziwej, bo ewangelicznej, niecofającej się nawet przed okrutnym cierpieniem. Miłości cichej, pokornej, nienarzucającej się, ale przez to niezwykle mocnej w swym wyrazie, zdolnej niwelować nawet najgrubsze narośle zobojętnienia i kruszyć pancerze nieczułości. Rozprawiającej się ostatecznie z zatwardziałością serca, która prowadzi do wzajemnego okaleczania, utraty prawdziwego życia, a w konsekwencji do serwowania sobie i innym skrajnej samotności.
Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich obchodzą w niedzielę Święto Wjazdu Pańskiego do Jerozolimy, czyli Niedzielę Palmową. W tym roku Święta Wielkanocne wypadają u nich w tym samym terminie, co u katolików. Dzieje się tak jednak tylko raz na jakiś czas.
Niedziela Palmowa, w tradycji wschodniosłowiańskiej zwana również wierzbową, to jedno z dwunastu najważniejszych świąt w prawosławnym kalendarzu liturgicznym. Zgodnie ze wschodnią tradycją, pierwsze nabożeństwa ze święceniem palm odprawiane były w cerkwiach już w sobotę wieczorem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.