Reklama

Na drogach poszukiwania Komunii z Bogiem

Piotr - rękojmią żywotności Wspólnoty

Niedziela przemyska 34/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

21. Niedziela Zwykła „A”
Iz 22,19-23; Mt 16,13-20.

Znając sposób bycia Żydów, możemy łatwo sobie wyobrazić, jaki słowotok stał się odpowiedzią na Jezusowe pytanie: Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego? Jezus prawdopodobnie spokojnie przeczekał tę inwazję słów i kiedy nieco się uciszyli, postawił to zasadnicze pytanie - A wy za kogo Mnie uważacie? Pytanie, które w zasadzie onieśmiela każdego z nas. Bo przecież nie jest łatwo na nie odpowiedzieć. Każde pytanie dotyczące relacji emocjonalnych jest trudne. Jak odpowiedzieć w krótkich słowach, kim jest dla mnie moja matka, moja żona, kim są dla mnie moje dzieci? A cóż dopiero, jeśli pytanie sięga najgłębszych pokładów ludzkiej duszy, które są trudne do zrozumienia dla nas samych? Stąd odpowiedź Piotra nie była jego sądem. Była zwerbalizowaniem, wypowiedzeniem natchnienia, jakiego udzielił mu Duch Święty. Wprawdzie dzisiejsza perykopa o tym nie opowiada, ale całe to wydarzenie pod Cezareą miało i swój ludzki wymiar w dramacie Piotra. Po otrzymanej obietnicy, Jezus zaczął mówić o potrzebie pójścia do Jerozolimy, do miasta, gdzie dokona się ostateczne spełnienie woli Ojca. Piotr karmi swoją pychę - cóż to za prymat, skoro Twórca Królestwa umrze, jaka rola pozostanie mu w udziale. Protestuje przeciw tej drodze i zostaje ostro, chyba najostrzej w całym Nowym Testamencie, potraktowany przez Jezusa: Idź precz, szatanie, bo nie myślisz o tym, co boskie, ale ludzkie.
Prymat. Przywilej, misja usakralizowana przez Jezusa nie była czymś obcym w historii zbawienia. Już na początku formowania się wspólnoty Ludu Wybranego teść Mojżesza Jetro, widząc jego umęczenie, proponuje mu ustanowienie pomocników. Sobie Mojżesz pozostawiłby sprawy najistotniejsze. Oto jak brzmi ten tekst z księgi Wyjścia: „Pouczaj lud dokładnie o przepisach i prawach, i pouczaj go o drodze, jaką winien chodzić, i o uczynkach, jakie winien spełniać. A wyszukaj sobie z całego ludu dzielnych, bojących się Boga i nieprzekupnych mężów, którzy się brzydzą niesprawiedliwym zyskiem, i ustanów ich przełożonymi już to nad tysiącem, już to nad setką, już to nad pięćdziesiątką i nad dziesiątką, aby mogli sądzić lud w każdym czasie. Ważniejsze sprawy winni tobie przedkładać, sprawy jednak mniejszej wagi sami winni załatwiać. Odciążysz się w ten sposób, gdyż z tobą poniosą ciężar. Jeśli tak uczynisz, a Bóg cię do tego skłoni, podołasz, a także lud ten zadowolony powróci do siebie»”. (Wj 18)
Ludzkie zatroskanie potwierdza sam Bóg, który w Księdze Liczb kieruje do Mojżesza słowa powierzające troskę o lud: „Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Zwołaj mi siedemdziesięciu mężów spośród starszych Izraela, o których wiesz, że są starszymi ludu i nadzorcami, i przyprowadź ich do Namiotu Spotkania; niech tam staną razem z tobą. Wtedy Ja zstąpię i będę z tobą mówił; wezmę z ducha, który jest w tobie, i dam im, i będą razem z tobą dźwigać ciężar ludu, a ty go sam już więcej nie będziesz musiał dźwigać”. (Ks. Lb 12nn)
Prymat, bo tak nazywa się Jezusowe obdarowanie wobec Piotra, jest rękojmią trwania wspólnoty. Stąd też od początku narażony był na ataki, nawet ze strony bliskich. Oto inny fragment Księgi Liczb: „Miriam i Aaron mówili źle przeciw Mojżeszowi (…): «Czyż Pan mówił z samym tylko Mojżeszem? Czy nie mówił również z nami?» A Pan to usłyszał. (…) i zwrócił się nagle Pan do Mojżesza, Aarona i Miriam: «Przyjdźcie wszyscy troje do Namiotu Spotkania». I poszli wszyscy troje. I zapalił się gniew Pana przeciw nim i Miriam stała się nagle biała jak śnieg od trądu. Wtedy Mojżesz błagał głośno Pana: «O Boże, spraw, proszę, by znowu stała się zdrowa». Pan rzekł do Mojżesza: «Gdyby jej ojciec plunął w twarz, czyż nie musiałaby się przez siedem dni wstydzić? Tak ma być ona przez siedem dni wyłączona z obozu, a potem może znowu powrócić». Zgodnie z tym została Miriam na siedem dni wyłączona z obozu. Lud jednak nie ruszył dalej, zanim Miriam nie została przyjęta z powrotem”.
Na straży Piotrowej władzy stoi obietnica Jezusa, ale także i dogmat o nieomylności papieża ogłoszony w 1870 r. podczas Soboru Watykańskiego I tekstem konstytucji dogmatycznej „Pastor aeternus”. Wokół kwestii prymatu na przestrzeni wieków ciągle trwały spory, w formie najbardziej dramatycznej przyjęły postać rozłamu. A jednak czas i historia wspólnot, które oderwały się od Skały, pokazują, że jedynie Piotr otrzymał obietnicę kluczy, moc związywania i rozwiązywania. Protestanci już nie mogą się dzisiaj siebie doliczyć. Jedni uważają, że Jezus jest realnie obecny w Eucharystii; inni, że tylko w czasie Mszy św., a jeszcze inni twierdzą, że ta obecność jest symboliczna. Wierni prawosławia gubią się w mnogości patriarchatów. To bardzo powierzchowna refleksja.
Dla nas dzisiejsza perykopa niesie w sobie wezwanie do wdzięczności za dar Benedykta XVI, ale także winna stać się okazją do rodzinnych rozmów na temat roli ojca w rodzinie, godności rodziców, którzy może i nie zawsze są święci, ale przez nich w darze życia, w darze duszy objawia się świętość Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Święty potrzebuje rehabilitacji

2025-03-21 19:50

[ TEMATY ]

Franciszek

Vatican Media

Jak informuje Biuro Prasowe, stan Ojca Świętego nadal się poprawia. Lekarze nie określili jednak jeszcze możliwej daty wypisu Papieża ze szpitala.

Watykańskie Biuro Prasowe informuje w piątek wieczorem o dalszej niewielkiej poprawie stanu Papieża pod względem oddechu i motoryki. Nocą Ojciec Święty nie korzysta już z wentylacji mechanicznej przy użyciu maski, ale z wysokoprzepływowej tlenoterapii, podawanej donosowo. W dzień stosowana jest ona z mniejszymi stężeniami.
CZYTAJ DALEJ

Nikaragua: policyjna akcja przeciw procesjom Wielkiego Tygodnia

2025-03-22 14:08

[ TEMATY ]

policja

Nikaragua

procesje Wielkiego Tygodnia

Adobe Stock

Procesja religijna podczas Wielkiego Tygodnia w Masatepe, Nikaragua

Procesja religijna podczas Wielkiego Tygodnia w Masatepe, Nikaragua

Policja reżimu Ortegi-Murillo zmobilizuje 14 000 funkcjonariuszy do przeprowadzenia inwigilacji i kontroli podczas Wielkiego Tygodnia w Nikaragui. Podobnie jak w innych krajach Ameryki Łacińskiej w okresie tym szczególnie popularne są publiczne procesje, których władze zakazały w 2023 roku.

Jak podaje niezależna strona internetowa Despacho 505. instytucja, która działa jako główne ramię represyjne i szpiegowskie rządu ogłosiła specjalną operację w ramach swoich normalnych „zadań bezpieczeństwa”, ale od 2018 r. działania te koncentrują się na nasileniu zastraszania i kontroli obywateli oraz masowym stosowaniu mandatów drogowych, właśnie w związku ze świętami wielkanocnymi. Tak zwany „Plan Letni 2025” został ogłoszony przez Generalnego Inspektora Policji Lenína Soza Robelo. Powiedział on, że funkcjonariusze zostaną rozmieszczeni na głównych autostradach kraju, w nadmorskich kurortach, parkach, stadionach, terminalach i przystankach autobusowych, a także na przejściach granicznych i w miejscach turystycznych. Rozmieszczenie policji rozpocznie się w sobotę 15 marca i zakończy w niedzielę 20 kwietnia o północy. Od 2023 r. w Nikaragui obowiązuje zakaz publicznych procesji, które mogą odbywać się co najwyżej na terenie kościelnym.
CZYTAJ DALEJ

Zostawiły w sercach wielki ślad

2025-03-22 19:26

Magdalena Lewandowska

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu odbył się kolejny pochówek dzieci martwo urodzonych, których rodzice nie odebrali ze szpitala.

Wiele osób przybyło wspólnie się modlić i pożegnać dzieci utracone. Eucharystii i pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś. W homilii wskazywał, by odpowiedzi na trudne pytania i ukojenia w bólu szukać na krzyżu Chrystusa. – Wpatrując się w krzyż, na którym wisi Jezus Chrystus, widzimy że Bóg umiera z miłości. Krzyż pokazuje nam, jak Bóg kocha człowieka, jak pragnie zbawić każdego człowieka. Bóg pragnie także zbawienia tych dzieci utraconych – tłumaczył franciszkanin. – Kiedy wpatrujemy się w przebity na krzyżu bok Jezusa, w Jego otwarte serce, zobaczymy, że tam wyryte jest imię każdego z nas. W sercu, które jest pełne miłości, w sercu, które przygarnia i pociesza każdego. To jest nasza nadzieja – przekonywał. Prosił rodziców doświadczający straty dziecka, by swoje serca złożyli w sercu Jezusa: – To dziecko jest dla nas niepowtarzalne, jedyne i ta strata ma prawo boleć i rozdzierać nasz serca, bo kochamy. Ale nie zapominajmy, że Bóg również kocha. Jeśli nasze zbolałe serce złożymy w Jego sercu, w sercu, które jest ogniskiem miłości, wtedy doznamy ukojenia i uleczenia Bożą miłością.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję