Reklama

Wiadomości

Zdalna nauka i funkcjonowanie szkół oraz placówek

Warszawa, 27 października 2020 roku. Od 24 października br. uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, a także słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego mają kształcenie zdalne.

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

nauka zdalna

Adober Stock

Łącznie to ok. 3,8 mln osób. W trybie stacjonarnym uczy się teraz 1,4 mln przedszkolaków oraz 1,1 mln uczniów klas I-III szkół podstawowych. Taką naukę mają również uczniowie szkół specjalnych klas IV-VIII. To ponad 33 tys. dzieci, które uczą się w 982 szkołach.

Nauczanie zdalne zostało wprowadzone do czasu zahamowania wzrostu zakażeń.

Reklama

Przygotowania do roku szkolnego 2020/2021 opierały się na analizie doświadczeń z pracy szkół i placówek w czasie ich ograniczonego funkcjonowania od połowy marca do czerwca 2020 r. W tym szczególnym czasie edukacja dzieci i młodzieży nie została przerwana, a proces dydaktyczny był kontynuowany. Odbył się także egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny.

Rozwiązania w zakresie powrotu uczniów do szkół zastosowane w Polsce były podobne do rozwiązań przyjętych w innych państwach europejskich.

W sierpniu przygotowaliśmy poradnik „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”. Materiał został opracowany na podstawie informacji zebranych przez kuratorów oświaty od dyrektorów szkół. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki, jak organizować nauczanie na odległość czy nauczanie w wariancie mieszanym.

Reklama

Zdalna lekcja może trwać 30 minut

We wrześniu br. wprowadziliśmy ułatwienia w funkcjonowaniu szkół. W tym roku szkolnym czas trwania godziny lekcyjnej prowadzonej zdalnie będzie mógł wynosić od 30 do 60 minut. Wprowadzone przez MEN zmiany pozwalają dostosować czas zajęć edukacyjnych do indywidualnych potrzeb szkoły i charakteru zajęć edukacyjnych. Jednocześnie obowiązuje zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.

Ponadto dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.

Indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń-nauczyciel, lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, a nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć – to nowe rozwiązania prawne wprowadzone na ten rok szkolny, które są pomocne w organizowaniu kształcenia w czasie pandemii.

Dostęp uczniów do komputera – wyniki badań międzynarodowych

Warunkiem prowadzenia zajęć on-line, np. z wykorzystaniem e-materiałów, jest zapewnienie uczniom dostępu do komputera.

Według danych z badania PISA 2018 nie wszystkie kraje spełniały ten warunek. W Polsce 96% uczniów zgłosiło posiadanie komputera, którego mogą używać do pracy w domu, co jest wartością wyższą niż średnia OECD (89%).

Nauka na odległość

12 sierpnia br. Minister Edukacji Narodowej przygotował 5 rozporządzeń, które pozwoliły szkołom i placówkom – w razie zagrożenia epidemicznego – wprowadzić odpowiednie, dostosowane do sytuacji rozwiązania.

Dzięki tym rozwiązaniom na długo przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego dyrektorzy szkół i placówek dostali narzędzia pozwalające na odpowiednią organizację zajęć w szkole, szczególnie jeśli sytuacja epidemiologiczna zagrozi zdrowiu uczniów.

Rozwijamy Zintegrowaną Platformę Edukacyjną epodreczniki.pl

Nauczyciele i uczniowie w kształceniu na odległość mogą korzystać ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej epodręczniki.pl, którą przygotowało MEN.

Platforma epodreczniki.pl pozwala na planowanie procesu nauki zdalnej i monitorowanie postępów uczniów. Dzięki wbudowanym modułom komunikacyjnym umożliwia ona komunikację pomiędzy nauczycielami i uczniami. ZPE korzysta z danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej. Na podstawie tych danych każdy nauczyciel został przypisany do szkoły albo do kilku szkół (dotyczy tych, którzy prowadzą zajęcia w więcej niż jednej szkole).

Do każdej szkoły przypisano też informacje na temat oddziałów istniejących w danej szkole. Uczniowie zostali przypisani bezpośrednio do danych oddziałów, tak aby odwzorować istniejące podziały na klasy. W ten sposób każdy nauczyciel miał dostęp do klas, w których uczy.

2020-10-27 18:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"DGP": Epidemia uczniów bezobjawowych

2020-12-02 06:59

[ TEMATY ]

szkoła

Adobe.Stock.pl

Lepsze oceny, dyscyplina na lekcjach i imponująca frekwencja. To się nie przekłada na wiedzę - o lukach w edukacji online mówią nauczyciele w badaniu przeprowadzonym dla środowego "Dziennika Gazety Prawnej".

Jak informuje "DGP", Ogólnopolskie Forum Nauczycieli i Dyrektorów zapytało 200 nauczycieli o to, jak oceniają zdalną edukację. "Teoretycznie wygląda to całkiem dobrze – pedagodzy deklarują, że udaje im się utrzymać uwagę klasy i dyscyplinę. Ale już na pytanie, czy zdalna nauka ma sens, niemal 40 proc. odpowiedziało przecząco. Najgorzej jest z tymi uczniami, którzy tylko udają, że są obecni" - czytamy.

Dziennik podaje, że "aż 72 proc. mówi wprost, że ma uczniów, którzy podczas zdalnych lekcji zamiast się uczyć, grają online, słuchają muzyki czy rozmawiają z rówieśnikami".

Zgodnie z artykułem "wśród nauczycieli przeważają też optymiści uznający, że zdalne nauczanie pozwala im na realizację materiału, choć nadal 28 proc. przyznaje, że nie ma na to szans". "Staram się jak najlepiej prowadzić zajęcia. Zmusza mnie to do ciągłego poszukiwania różnych rozwiązań, metod pracy, aby lekcje online były interesujące. To zabiera mi dużo czasu, kosztem mojego życia rodzinnego" – podkreślają nauczyciele.

Według gazety, "to jedna strona medalu". "Głębsze spojrzenie na szkolne realia powoduje, że rosną powody do obaw o jakość takiej nauki. Na pytanie, czy e-lekcje dają możliwość dobrego przyswajania wiedzy przez uczniów, już ponad połowa nauczycieli odpowiada przecząco. Kolejni mają wątpliwości. Większość nauczycieli przyłapała też swoich uczniów na oszustwach, np. podczas sprawdzianów czy odpowiedzi" - czytamy. (PAP)

CZYTAJ DALEJ

USA: 102-latka dwukrotnie pokonała koronawirusa

2020-12-03 07:18

[ TEMATY ]

zdrowie

102-letnia Angelina Friedman w swoim życiu pokonała już raka oraz sepsę. W kwietniu uporała się z koronawirusem, a teraz - jak informuje portal CNN - znów wyszła górą ze starcia z SARS-CoV-2.

Za pierwszym razem koronawirusa u Friedman wykryto marcu po pobycie w szpitalu z powodu drobnego zabiegu. Następnie kobieta spędziła kilka tygodni w izolacji w swoim pokoju w domu opieki z wysoką gorączką. Doszła jednak do zdrowia.

Pod koniec października Friedman ponownie otrzymała pozytywny wynik testu na SARS-CoV-2. Wśród symptomów Covid-19 wystąpiła u niej gorączka i kaszel. Amerykanka ponownie poddała się kwarantannie i 17 listopada jej test na Covid-19 dał wynik negatywny.

Z racji wieku Friedman ma problemy ze słuchem i wzrokiem, ale jest radosną i lubianą osobą. W wolnych chwilach lubi robić na drutach.

Angelina Sciales (obecnie Friedman) przyszła na świat w 1918 roku na statku, który przewoził imigrantów z Włoch do Nowego Jorku. Było to w trakcie pandemii grypy hiszpanki.

Matka Angeliny zmarła podczas porodu, przeżyć pomogły jej dwie siostry; rodzina spotkała się z ojcem w Nowym Jorku. W trakcie swojego życia kobieta pokonała już raka oraz sepsę.

Jak zaznacza jej córka Joanne Merola, 102-latka nie jest najstarszą osobą, która pokonała koronawirusa, ale może być najstarszą, która dokonała tego dwukrotnie.(PAP)

CZYTAJ DALEJ

Włochy/ Rekord dobowej liczby zgonów od początku pandemii - 993

2020-12-03 18:00

[ TEMATY ]

Włochy

COVID‑19

zgony

PAP

993 osoby zmarły minionej doby we Włoszech na Covid-19 - podało w czwartek Ministerstwo Zdrowia. To najwyższa dzienna liczba zgonów od początku pandemii w lutym. Zanotowano 23 225 nowych zakażeń, przeprowadzono 226 tysięcy testów.

W środę zarejestrowano 684 zgony i ponad 20 tysięcy nowych zakażeń koronawirusem wykrytych w 207 tysiącach testów.

Bilans zmarłych od początku epidemii wzrósł do 58 038.

Koronawirusa wykryto dotychczas u ponad 1,6 miliona mieszkańców Włoch, których ludność wynosi około 60 milionów. Wyzdrowiało dotąd 846 tysięcy.

Obecnie zakażonych jest co najmniej 759 tysięcy osób.

Liczba hospitalizowanych pacjentów spadła o 682, do 31 772. Na oddziałach intensywnej terapii przebywa 3597 najciężej chorych na Covid-19, o 19 mniej niż dzień wcześniej.

Na czwartkowy wieczór zapowiedziano konferencję prasową premiera Giuseppe Contego, który ma przedstawić szczegóły nowego dekretu rządu dotyczącego restrykcji w ramach walki z pandemią, także w okresie świąteczno-noworocznym.

Według źródeł rządowych, cytowanych przez media, obecnie zamknięte szkoły średnie mają zostać otwarte po feriach, czyli 7 stycznia.

Z Rzymu Sylwia Wysocka(PAP)

sw/ kib/

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję