Reklama

Polska

Abp J. Kowalczyk: "Kościół nie tylko ma się wtrącać w sprawy Ojczyzny, ale opowiadać się po stronie Boga"

[ TEMATY ]

Kościół

Polska

Monika Jaworska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ZOBACZ FOTOGALERIĘ

„Kościół nie tylko ma się wtrącać w sprawy Ojczyzny, ale wyraźnym głosem opowiadać się po stronie Boga” – podkreślał Prymas Polski abp Józef Kowalczyk, który przewodniczył 12 września w Cieszynie Mszy św. inaugurującej uroczyste obchody 330. rocznicy odsieczy wiedeńskiej i przemarszu wojsk króla polskiego Jana III Sobieskiego przez miasto nad Olzą. W liturgii w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Cieszynie Krasnej, koncelebrowanej przez ordynariusza bielsko-żywieckiego bp. Tadeusza Rakoczego, wziął udział m.in. zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Paweł Anweiler.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii Prymas przybliżając szczegóły historyczne dotyczące zwycięskiej bitwy pod Wiedniem, zastanawiał się w kontekście Listu do Kolosan, co znaczy w dzisiejszych czasach wybraństwo Boże i powołanie do świętości.

Reklama

Rekonstruując kontekst kulturowy i cywilizacyjny, w jakim doszło do starcia wojsk Jana III Sobieskiego z armią Imperium Osmańskiego, hierarcha wyrażał przekonanie, że dziś naszym zadaniem jest także dawanie świadectwa przynależności do Boga i Kościoła. „Nie w zbrojnych wyprawach, ale w naszej codzienności. W naszym pokazywaniu Europie i światu, że tym, który daje prawdziwy pokój i buduje prawdziwy porządek, jest Bóg” – precyzował i wyjaśniał za św. Pawłem, że wybraństwo Boże polega na naśladowaniu Chrystusa „obleczeniu się w serdeczne miłosierdzie, dobroć, pokorę, cichość, cierpliwość”.

Według metropolity gnieźnieńskiego, postawa polskiego króla w wydarzeniu sprzed ponad 300 lat to „bezcenne świadectwo zaufania i oddania Bogu, który jest Bogiem tego, co po ludzku niemożliwe”. „Dlatego rocznica tej bitwy, to również wezwanie do zaufania Bogu w tym wszystkim, co jest trudem naszej codzienności, co po ludzku nas przerasta. To dowód na to, że człowiek, który staje po stronie Boga, ma Boga po swojej stronie. Bynajmniej nie mówimy tutaj o zbrojnych wyprawach, ale o codzienności naszego życia. Jeśli w niej będziemy umieli oddawać Bogu to, co po ludzku małe, nieznaczące, to będziemy doświadczali owoców tego zaufania w sprawach wielkich i znaczących dla naszego życia” – podkreślał kaznodzieja.

Abp Kowalczyk przypominał, że w chrześcijaństwie nie da się żyć inaczej, jak tylko miłością Boga i człowieka i wzywał do narodowego rachunku sumienia, by przeanalizować rzeczywistość kraju pod kątem tego, jakim językiem do siebie mówimy, występujących nierówności społecznych czy dyskryminacji najsłabszych i bezbronnych. „Czy rzeczywiście jesteśmy odpowiedzią na miłość Bożą? Czy jesteśmy świadkami Jego miłości w Europie i w świecie? Czy możemy być dumni, jak wówczas pod Wiedniem, gdy tak jednoznacznie przed całym światem opowiedzieliśmy się po stronie wartości chrześcijańskich i katolickich?” – pytał Prymas i przestrzegał przed budowanie pokoju bez Chrystusa.

Reklama

„Doskonale znamy te wydarzenia z naszej współczesnej historii, kiedy to w imię tolerancji, uniwersalizmu czy poprawności politycznej wykluczało się Chrystusa z życia społecznego czy z przestrzeni publicznej” – przypominał Prymas, zaznaczając, że „wyrzucenie Boga na margines życia narodu zawsze prowadzi do niepokoju”.

Arcybiskup zwracał uwagę, że najwłaściwszą postawą wobec Bożego wezwania jest wdzięczność”. Metropolita gnieźnieński apelował o praktykowanie takiej postawy w życiu osobistym i społecznym. „Czy zbyt mocno nie zatraciliśmy się w ‘filozofii’ konsumpcjonizmu, roszczeń, oczekiwań, zaniedbując to, co w nas wewnętrzne, duchowe, ponadczasowe i ponadmaterialne?” – pytał.

Według arcybiskupa, chrześcijanie nie mogą przyjąć optyki, w której wiara to „prywatna sprawa zamknięta w czterech ścianach naszych domów lub kościołów, a Kościołowi nie wolno się wtrącać w sprawy społeczne, w sprawy naszej Ojczyzny”. „A my mówimy głośno – Kościół nie tylko ma się ‘wtrącać’, ale wyraźnym głosem i jasnym stanowiskiem nas wszystkich opowiadać się po stronie Boga, po stronie sprawiedliwości To zadanie współczesnego chrześcijanina. Zawsze i wszędzie, bez wyjątku, opowiadać się po stronie Ewangelii. Wszystko inne można nazwać grzechem zaniedbania” – podkreślał.

Reklama

Przypominał, że podobnie jak w 1683 r., kiedy Rzeczpospolita przyczyniła się do ocalenia chrześcijańskiej Europy przed zbrojnym zalewem islamu, dziś polski naród ma bronić wartości chrześcijańskich. „Ma być przyczyną zwycięstwa tego, co w nas najbardziej szlachetne, wartościowe, zwycięstwa miłości nad nienawiścią, jedności nad podziałami, równości nad dyskryminacją najsłabszych, języka szacunku i zrozumienia nad językiem pogardy i wyższości. Wszystko to mieści się pod wspólnym mianownikiem, którym jest Chrystus i Jego Ewangelia” – dodał na koniec.

Bp Tadeusz Rakoczy witając gości w cieszyńskiej świątyni, apelował, by „powierzać przyszłość naszej ojczyzny i wspólnego europejskiego domu i całego świata”.

Oprawę muzyczną dla dziękczynnej Mszy świętej zapewniły katolicki Chór "Lutnia" z parafii pw. św. Marii Magdaleny w Cieszynie, Wyższobramski Chór Kameralny parafii ewangelicko-augsburskiej oraz muzycy Zespołu Pieśni i Tańca "Ziemi Cieszyńskiej". Liturgia zainaugurowała trzydniowe uroczystości w Cieszynie pod honorowym patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Złożą się na nie m.in. historyczne inscenizacje, konferencje naukowe, gry miejskie, wystawy, koncerty i projekcje filmowe.

Liturgia, w której uczestniczyli przedstawiciele Sejmu i Senatu RP, kancelarii Prezydenta RP, władz wojewódzkich i samorządowych oraz wojska, zainaugurowała trzydniowe uroczystości w Cieszynie pod honorowym patronatem prezydenta Bronisława Komorowskiego. Złożą się na nie m.in. historyczne inscenizacje, konferencje naukowe, gry miejskie, wystawy, koncerty i projekcje filmowe.

Dziś uroczystości państwowe kontynuowano na cieszyńskim rynku. Odbyła się tu inscenizacja wydarzeń z 1939 roku związanych z ocaleniem tablicy upamiętniającej odsiecz wiedeńską. Zagrała Orkiestra 1. Pułku Strzelców Podhalańskich. Na wieczór zaplanowano też projekcję filmu „Bitwa pod Wiedniem” w reż. Renzo Martinelliego.

Reklama

Bitwa pod Wiedniem stoczona została 12 września 1683 roku między wojskami polsko-austriacko-niemieckimi, pod dowództwem króla Jana III Sobieskiego, a armią Imperium osmańskiego pod wodzą wezyra Kara Mustafy. Pod murami austriackiej stolicy stanęło blisko 140 tys. ludzi. Była to największa armia, jaką Turcy zmobilizowali w XVII wieku. Obrona miała do dyspozycji 11 tysięcy żołnierzy, prawie 5 tysięcy straży miejskiej oraz mocną artylerię, jednakże zarówno zapasy jak i siły obrońców szybko się kurczyły.

Momentem kulminacyjnym starcia była szarża polskiej husarii, która złamała opór turecki. Zdaniem niektórych historyków, w natarciu tym brało udział ponad 20 tys. jeźdźców. Po bitwie, w zdobycznym namiocie wezyra, król Polski napisał list do papieża Innocentego XI ze słynnymi słowami: Venimus, vidimus et Deus vicit (Przybyliśmy, zobaczyliśmy i Bóg zwyciężył).

Dzieje odsieczy wiedeńskiej mają związek z historią Cieszyna i Śląska Cieszyńskiego. Tędy właśnie 330 lat temu przechodziła polska armia spiesząca na pomoc Wiedniowi. Nie były to jednak główne siły pod wodzą Jan III Sobieskiego, lecz straż przednia dowodzona przez hetmana polnego koronnego Mikołaja Sieniawskiego. Liczące około 20 tys. ludzi wojsko dotarło do Cieszyna z Krakowa przez Bielsko 16 sierpnia 1683 roku. Relacje dotyczące pobytu żołnierzy w mieście są sprzeczne. Z jednej strony mówiło się o szkodach, jakich dokonali awanturujący się żołnierze, z drugiej nie zachowały się żadne dokumenty mówiące o szkodach poczynionych przez nich. Historycy podkreślają, że gdyby nie zwycięstwo wiedeńskie wśród tysięcy miast, które padłyby ofiarą Turków, z pewnością znalazłby się także Cieszyn.

W 1883 roku postanowiono w Cieszynie uroczyście upamiętnić 200. rocznicę zwycięstwa polskiego wojska pod Wiedniem, choć z powodu zaborów Polski nie było wówczas na mapie świata. Mieszkańcy Cieszyna ufundowali specjalną, pamiątkową tablicę, którą chcieli umieścić na fasadzie kościoła pw. św. Marii Magdaleny. Nie pozwoliły jednak na to zdominowane przez Niemców władze Cieszyna. Mimo że tablicę przypominającą o tym, że król Polski „uratował Niemcy i chrześcijaństwo” władze zamierzały zniszczyć, Cieszyniacy wywieźli ją z miasta, a w 1920 roku, po podziale Śląska Cieszyńskiego, trafiła do piwnicy, a następnie na fasadę Domu Narodowego.

W czasie II wojny światowej zarekwirowaną przez Niemców tablicę wykradli z narażeniem życia trzej druhowie ze starszoharcerskiej IV Drużyny Rzemieślniczej im. Jana Kilińskiego. Tablicę odsłonięto w 300. rocznicę wiedeńskiej wiktorii w 1983 roku, a obecnie znajduje się na jednym z filarów kamienicy przy cieszyńskim Rynku.

2013-09-13 09:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dwie twarze Polski

Wytyczono już nawet granicę. Nie ma jej co prawda na mapie, ale dostrzegalna jest z bliższej perspektywy, najlepiej w małych miasteczkach czy popegeerowskich wsiach. Granicę między Polską biedną i tą zamożniejszą. Wyrysowano ją na linii Elbląg – Krosno. Na prawo rozciąga się tzw. ściana wschodnia, w której dochód na jednego mieszkańca jest znacznie mniejszy niż po drugiej stronie granicy. Różne ważne instytucje, z Głównym Urzędem Statystycznym na czele, co jakiś czas przypominają, że te dwie Polski coraz bardziej się od siebie oddalają. Problem w tym, że jak się żyje w dużym mieście, to tej różnicy tak wyraźnie nie widać, podobnie jak na malutkiej wsi gdzieś na Roztoczu. Te dwie rzeczywistości widać dopiero w szerszej perspektywie. Ktoś już nawet zauważył, że najbardziej obrazowo opisują to zjawisko dwa popularne seriale – ta miejsko-proeuropejska, zasobna Polska to „Rodzinka.pl”, a ta gorsza, z krzywą gębą, to „Świat według Kiepskich”.
CZYTAJ DALEJ

Stanowisko KEP odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro

2025-11-20 10:23

[ TEMATY ]

chrzest

in vitro

Adobe Stock

Każde dziecko poczęte w jakikolwiek sposób jest obdarowane godnością osobową i w całej pełni jest podmiotem prawa naturalnego oraz praw cywilnych i kościelnych – czytamy w Stanowisku Zespołu Ekspertów KEP ds. Bioetycznych odnośnie do godności osobowej i prawa do chrztu dzieci poczętych metodą in vitro.

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się pytania o udzielanie sakramentu chrztu świętego dzieciom poczętym i urodzonym metodą zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro). Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych publikuje stanowisko w tej sprawie, przypominając nauczanie Kościoła katolickiego o niezbywalnej godności osoby ludzkiej od jej poczęcia, o niemoralności procedury in vitro oraz wyjaśniając problematykę związaną z posługą sakramentalną wobec tych dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Obchody Jubileuszu Dnia Życia Kontemplacyjnego

2025-11-22 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Dzień Życia Kontemplacyjnego w łódzkim Karmelu

Dzień Życia Kontemplacyjnego w łódzkim Karmelu

Wspomnienie Ofiarowania Matki Bożej jest obchodzone w Kościele jako Dzień Życia Kontemplacyjnego. W tym roku dzień 21 listopada - jest obchodzony w sposób szczególny jako Jubileusz Życia Kontemplacyjnego, który wpisuje się w kalendarz obchodów Roku Świętego 2025.

Jak zauważa siostra Maria Magdalena od Jezusa Zmartwychwstałego - 21 listopada jest świętem Ofiarowania Matki Bożej. Jest to tradycja związana z tym, że Maryja jako młoda była ofiarowana Bogu na służbę w świątyni. Tego dnia jest obchodzony w Kościele Dzień Życia Kontemplacyjnego, pro orantibus, to znaczy za modlących się. Taki dzień był ustanowiony po to, żeby przypomnieć ludziom, że są w Kościele mniszki, które całe swoje życie poświęcają Bogu w modlitwie, w ofierze, w pokucie, w różnych intencjach. Duch Święty wzbudził bardzo wiele charyzmatów w Kościele i też mniszki żyjące w klasztorach kontemplacyjnych żyją różnymi charyzmatami. Pewnie najbardziej znane to są Wizytki, Klaryski czy Benedyktynki, ale też Karmelitanki Bose. Naszym głównym powołaniem i życie nasze poświęcamy szczególnie modlitwie za kapłanów, za Ojca Świętego, we wszystkich intencjach, które On nosi w sercu. - podkreśla przeorysza łódzkiego Karmelu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję