Reklama

Nowa płyta z jasnogórskich archiwów

Na rynku muzycznym ukazała się najnowsza płyta z serii Jasnogórska Muzyka Dawna - Musica Claromontana. Krążek vol. 57 zawiera utwory Augustina Volckmera (1755-ca 1820) pochodzące ze zbiorów archiwum Ojców Paulinów na Jasnej Górze. „To piękne, pełne romantyzmu kompozycje” – zachęca o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska, który czuwa nad całością badań i publikacji.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

płyta

archiwum

Okładka płyty: Jasnogórska Muzyka Dawna, vol 57

Augustin Volckmer to kompozytor pochodzący ze Śląska. Nie wiadomo, jaki był jego związek z Kapelą Jasnogórską, działającą w klasztorze Paulinów na Jasnej Górze przez ponad trzy wieki (od końca XVI do początków XX stulecia), ale pośród ok. 3 tys. muzykaliów po Kapeli zachowało się na Jasnej Górze ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera.

Na płycie znajduje się m.in. piękna kompozycja „Stabat Mater”, napisana w języku polskim, jak również kompozycje Litanii i Salve Regina.

Reklama

W opracowaniu dołączonym do płyty prof. Remigiusz Pośpiech, przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów wyjaśnia: „Zaprezentowany w niniejszym nagraniu wybór kompozycji pochodzącego ze Śląska Augustina Volckmera, zachowanych w bogatych zbiorach archiwum OO. Paulinów na Jasnej Górze, stanowi kolejne potwierdzenie roli i znaczenia jasnogórskiego sanktuarium maryjnego w procesie rozwoju kultury muzycznej, jej tworzenia, pielęgnowania i promowania w środowiskach Polski i zagranicy. Rozbrzmiewająca w tutejszym klasztorze nieustannie muzyka, zarówno w ramach różnorodnych i bogatych w zewnętrznej oprawie celebracji liturgicznych, jak i przy innych okazjach codziennej działalności duszpasterskiej paulinów, ciągle przyciągała także uwagę różnych muzyków, w tym kompozytorów, którzy pielgrzymowali do tronu Jasnogórskiej Pani. Może pośród rzeszy pielgrzymów był także Augustin Volckmer? Nie znamy dziś odpowiedzi na to pytanie. Pewnym jest natomiast, iż jego twórczość (nie tylko ta zachowana na Jasnej Górze), zarejestrowana po raz pierwszy w formie nagrań, bardzo mocno związana jest z kultem Matki Bożej i nurtem pobożności maryjnej”.

Augustin Volckmer (1755-ok. 1820) związany był z kapelą nyskich bożogrobców. Klasztor Zakonu Rycerzy Grobu Pańskiego w Nysie, wraz ze wspaniałym, zachowanym do dnia dzisiejszego, barokowym kościołem pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła, w XVIII wieku należał do najbardziej znanych ośrodków pielęgnowania kultury muzycznej na Śląsku.

„Jednak najwięcej kompozycji Volckmera zachowało się nie w zbiorach śląskich, czyli na jego rodzinnym terenie, lecz w archiwum jasnogórskim. Pośród muzykaliów po kapeli OO. Paulinów na Jasnej Górze znajduje się ponad 30 manuskryptów zawierających dzieła Augustina Volckmera – pisze Remigiusz Pośpiech - Zdecydowana większość utworów Volckmera została skopiowana dla Kapeli Jasnogórskiej pod koniec XVIII wieku; na niektórych pojawia się dokładny rok: 1795. Reprezentują one różne formy ówczesnej, wokalno-instrumentalnej twórczości religijnej. Znajdujemy tu przede wszystkim 7 litanii (głównie loretańskie, także do św. Jana Nepomucena), 5 mszy, 6 arii, po 5 duetów oraz wokalno-instrumentalnych motetów koncertujących, ponadto Miserere seu Opera pro Sacro Sepulchro i Stabat Mater. Pośród wymienionych wyżej kompozycji na podkreślenie zasługuje stosunkowo duża ilość kompozycji związanych z kultem Matki Bożej, co uzasadnia niewątpliwie konieczność dalszych badań nad związkami omawianego muzyka z jasnogórskim klasztorem. Obok tekstów litanii loretańskiej znajdujemy tu 7 różnych opracowań antyfony maryjnej Salve Regina oraz 2 antyfony Regina caeli”.

Reklama

Utwory na płycie wykonuje, z udziałem solistów, jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej - LA TEMPESTA, założony w 1998 roku w Warszawie przez Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

Jak zachęcają muzycy zespołu LA TEMPESTA, utwory Augustina Volckmera to „skrzące się wieloma kolorami, bogato zinstrumentowane partytury, zawierające między innymi zdumiewające, koloraturowe arie sopranowe, jak również wstrząsające Stabat Mater w języku polskim”.

Utwory na płycie:

Stabat Mater

1. Stała Matka boleściwa

2. O jak smutna i strapiona

3. Widziała Kochanka swego

4. Święta Matko

5. Pragnę stać pod krzyżem

6. Niech gorzką śmierć

7. Daj niech rany

8. Ze wszech Panien

9. Kiedy ciało

10. Lauda Sion

11. Generosa et formosa

Litania Lauretanae in F

12. Kyrie

13. Sancta Maria

14. Speculum justitiae

15. Agnus Dei

16. Omni Die

17. Salve Regina

Płytę wydało Wydawnictwo MUSICON. Można ją nabyć za pośrednictwem strony internetowej www.musicon.pl, a także w sklepach Claromontana na Jasnej Górze (również za pośrednictwem strony internetowej sklepu Claromontana).

Głównym celem realizowanego od 2003 r. projektu Musica Claromontana jest odkrywanie zachowanych w klasztornym archiwum jasnogórskich muzykaliów (zachowało się tu w sumie ponad 2000 manuskryptów i ok. 600 druków z XVIII i XIX w.).

Podziel się cytatem

Są one poddawane kompleksowym badaniom naukowym, a także opracowywane i przygotowywane do ponownych wykonań koncertowych, następnie zaś utrwalane w formie nagrań CD oraz krytycznych wydań źródłowych. Nad całością badań i publikacji czuwa o. Nikodem Kilnar, paulin, prezes Stowarzyszenia Kapela Jasnogórska oraz Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych.

o. Stanisław Tomoń

BPJG/ es, dr

2021-02-24 18:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

La Pallotina i Miłość nad Wisłą

Niedziela warszawska 5/2018, str. III

[ TEMATY ]

płyta

zespół

Mateusz Stolarski

Ks. Andrzej Daniewicz SAC, lider zespołu La Pallotina

Ks. Andrzej Daniewicz SAC, lider zespołu La Pallotina

Proste, a zarazem bardzo głębokie teksty piosenek, pop-rockowa muzyka i przesłanie o nadziei w Jezusie. „Miłość nad Wisłą”, to najnowszy album zespołu La Pallotina, którego liderem i wokalistą jest ks. Andrzej Daniewicz

CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Maria Vianney

Niedziela legnicka 12/2010

[ TEMATY ]

święty

św. Jan Maria Vianney

KS. SŁAWOMIR MAREK

Urodził się 8 maja 1786 r. we Francji, w miejscowości Dardilly, niedaleko Lionu. Był jednym z siedmiorga dzieci państwa Mateusza i Marii Vianney, prostych rolników, posiadających dwunastohektarowe gospodarstwo. Jan już od wczesnych lat ukochał modlitwę. Przykładem i zachętą byli dla niego rodzice, którzy codziennie wieczorem wraz ze swoimi dziećmi modlili się wspólnie. Po latach powiedział: „W domu rodzinnym byłem bardzo szczęśliwy mogąc paść owce i osiołka. Miałem wtedy czas na modlitwę, rozmyślania i zajmowanie się własną duszą. Podczas przerw w pracy udawałem, że odpoczywam lub śpię jak inni, tymczasem gorąco modliłem się do Boga. Jakież to były piękne czasy i jakiż ja byłem szczęśliwy”.
Należy pamiętać, iż lata młodości Jana Vianneya, to okres bardzo trudny w historii Francji. W tym czasie bowiem szalała rewolucja, która w dużej mierze przyczyniła się do pogłębienia kryzysu między duchowieństwem a państwem. Walka z Kościołem sprawiła, że wielu księży odeszło od tradycji, składając przysięgę na Konstytucję Cywilną Kleru. Wzrost laicyzacji i głęboko posunięte antagonizmy to tylko główne problemy ówczesnej francuskiej rzeczywistości. Mimo tak trudnych warunków nie zaprzestano sprawowania sakramentów i katechizacji dzieci. Przygotowania do Pierwszej Komunii trwały 2 lata. Spotkania odbywały się w prywatnych domach, zawsze nocą i jedynie przy świecy. Jan przyjął Pierwszą Komunię w szopie zamienionej na prowizoryczną kaplicę, do której wejście dla ostrożności zasłonięto furą siana. Miał on wówczas 13 lat.
Od czasu wybuchu Rewolucji w Dardilly nie było nauczyciela. Z pomocą zarządu gminnego otwarto szkołę, w której uczyły się nie tylko dzieci, ale i starsza młodzież, a wśród niej Jan Maria. Przez dwie zimy uczył się czytać, pisać i poprawnie mówić w ojczystym języku. Stał się bliską osobą miejscowego proboszcza i stopniowo dojrzewało w nim pragnienie zostania księdzem. Ojciec początkowo zdecydowanie sprzeciwiał się, bowiem gospodarstwo potrzebowało silnych rąk do pracy, a poza tym brakowało pieniędzy na opłacenie studiów i utrzymanie młodzieńca. Jednak pod wpływem nalegań syna, ojciec ustąpił.

CZYTAJ DALEJ

Patryk Dobek zdobył brązowy medal olimpijski w biegu na 800 m

Patryk Dobek czasem 1.45,39 zdobył w Tokio brązowy medal igrzysk w biegu na 800 m. Przegrał z dwoma Kenijczykami Emmanuelem Korirem - 1.45,06 i Fergusonem Rotichem - 1.45,23. To pierwszy krążek olimpijski w historii startów Polaków na tym dystansie.

Dobek to odkrycie tego sezonu. Wcześniej specjalizował się w biegu na 400 m ppł. Wiele lat próbował nawiązać do sukcesów Marka Plawgi i Pawła Januszewskiego. Aż przekonał go do siebie trener Zbigniew Król. Szkoleniowiec wcześniej współpracował m.in. z dwukrotnym wicemistrzem świata Adamem Kszczotem, a także rekordzistą Polski na 800 m Pawłem Czapiewskim. Jesienią 2020 roku trafił pod jego skrzydła także Dobek. Nie trwało to długo, kiedy przekonał go do rywalizacji na dystansie dwóch okrążeń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję