Reklama

Międzynarodowy Kongres Misjologiczny w Rzymie

"A wy za kogo mnie uważacie?" (Mt 16, 15)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pośród uroczystości jubileuszowych roku 2000 nie mogło zabraknąć tych, które podkreślają uniwersalność Kościoła, tzn. jego działalność ewangelizacyjną na całym świecie i wśród wszystkich ludów i narodów ziemi, określaną działalnością misyjną. Wybrano dla nich tydzień poprzedzający niedzielę misyjną, obchodzoną co roku w całym Kościele w przedostatnią niedzielę października. Jednym ze znaczących akcentów tych uroczystości był Międzynarodowy Kongres Misjologiczny, jaki odbył się w Rzymie w dniach 17-20 października br. - na papieskim Uniwersytecie Urbanianum, który wraz z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Misjologów Katolickich był jego organizatorem. Rok Jubileuszowy, stanowiący próg nowego tysiąclecia, jest dla Kościoła powszechnego szczególną okazją pozwalającą zastanowić się nad tym, jak w trzecim tysiącleciu winno wyglądać głoszenie Ewangelii całemu światu i gdzie szukać odnowy ducha misyjnego. Stąd refleksja misjologiczna nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Kościoła misyjnego stała się okazją do zorganizowania powyższego Kongresu. Wzięło w nim udział ok. 1500 uczestników ze wszystkich kontynentów. Należy przy tym dodać, że większość z nich stanowili ludzie kolorowi, a więc pochodzący z tzw. terenów misyjnych.
Posiedzenie inaugurujące Kongres po południu 17 października otworzył kard. Jozef Tomko - prefekt Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów oraz wielki kanclerz Uniwersytetu Urbanianum. Jego wystąpienie poprzedziły słowa rektora Urbanianum - ks. prof. Ambrogio Sperafico, który w imieniu organizatorów Kongresu powitał wszystkich uczestników. Następnie głos zabrał abp Crescenzio Sepe - sekretarz generalny Komitetu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W wykładzie otwierającym Kongres kard. Tomko wskazał m.in. na wciąż trwające od 2000 lat i potrzebujące nowych zastępów apostolskich dzieło ewangelizacji oraz - nawiązując do encykliki Jana Pawła II Redemptoris missio - na nieodzowność wypływającego z wiary optymizmu, aby radośnie i z nadzieją patrzeć na nowy świt w dziele ewangelizacji świata.
W czasie trwania Kongresu kilkunastu teologów i misjologów ze wszystkich kontynentów wygłosiło swoje wykłady, których tematyka skupiała się wokół przytoczonego już powyżej głównego tematu Kongresu oraz podtematu brzmiącego: Odpowiedzi misjologiczne i misyjne w kontekście religii i kultur. Podczas pierwszej sesji Kongresu interesujący wykład przedłożył znany teolog niemiecki Walter Kasper, obecnie biskup i sekretarz Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Należy dodać, że dwa kolejne dni Kongresu, podzielone na sesje przedpołudniowe i popołudniowe, poświęcone były poszczególnym kontynentom. I tak 18 października na sesji porannej głos zabrali teologowie europejscy oraz ze Stanów Zjednoczonych, po południu zaś teologowie z Azji, którą reprezentowali prelegenci z Indii. Organizatorom zarzucono, że nie zaprosili uczonych z innych wielkich narodów azjatyckich. 19 października przed południem wystąpiło trzech teologów z kontynentu afrykańskiego, m.in. znany anglikański teolog John Mbiti, który otrzymał od uczestników gorący aplauz za swój zwięzły, a zarazem interesujący wykład dotyczący tytułów, którymi określa się osobę Chrystusa zgodnie z tradycjami i kulturami afrykańskimi. Po południu głos zabrali teologowie latynoamerykańscy, którzy przedstawili refleksje teologiczne swego kontynentu, związane z tematyką Kongresu. W tych dniach, oprócz wystąpień teologów i misjologów, miały miejsce dyskusje w mniejszych grupach językowych (angielska, francuska, hiszpańska i włoska). Owe grupy studyjne prowadziły dalsze refleksje nad zagadnieniami poruszonymi przez prelegentów, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i religijnych poszczególnych kontynentów lub nawet krajów. Ostatni dzień Kongresu był poświęcony swoistemu podsumowaniu całości problematyki rozważanej wcześniej. I tak przed południem wykład na temat inkulturacji chrystologii oraz chrystologicznej tradycji Kościoła wygłosił Marcello Bordoni - profesor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego. Po wykładzie i dyskusji relatorzy z poszczególnych grup studyjnych dokonali podsumowania refleksji mających miejsce w grupach językowych. Sesję popołudniową stanowiła dyskusja tzw. okrągłego stołu, przy którym zasiedli reprezentanci poszczególnych kontynentów, pod przewodnictwem prof. Gianni Colzaniego z Urbanianum. Temat przewodni dyskusji brzmiał: Jezus Chrystus Zbawiciel: chrystologia i jej implikacje misjologiczne. Zamknięcia Kongresu - pod nieobecność kard. Tomko uczestniczącego w Międzynarowym Kongresie Misyjnym, odbywającym się w tym samym czasie w Castel Gandolfo - dokonał dziekan Wydziału Misjologicznego Urbanianum - prof. Giuseppe Cavallotto. Swoiście kulminacyjnym momentem zamykającym Jubileuszowy Kongres Misjologiczny oraz Kongres Misyjny w Rzymie była uroczysta Msza św. na Placu św. Piotra w niedzielę misyjną, 22 października, której przewodniczył Jan Paweł II. W tej wspaniałej i kolorowej Liturgii wraz z uczestnikami obu Kongresów wzięło udział ok. 70 tys. wiernych ze wszystkich zakątków Kościoła powszechnego.
Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres Misjologiczny był ważnym i owocnym spotkaniem, gdyż zgromadził wielką liczbę misjologów, misjonarzy, duszpasterzy, sióstr zakonnych i ludzi świeckich z całego świata, zainteresowanych wciąż rozległą ewangelizacją ad gentes, czyli misjami. Należy też dodać, że było to również spotkanie o znaczeniu ekumenicznym, gdyż wśród uczestników i prelegentów były osoby należące do innych wyznań chrześcijańskich, jak choćby wspomniany teolog anglikański John Mbiti czy Gerald Anderson - ewangelicki teolog ze Stanów Zjednoczonych. Z pewnością treści doktrynalne oraz bogactwo spotkań z ludźmi wszystkich kontynentów stanowiły ogromny skarb, z którym uczestnicy Kongresu powrócili do swoich krajów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każdy, kto sobie tego życzy, może przyjąć Komunię św. podczas Eucharystii?

2025-09-27 20:03

[ TEMATY ]

Eucharystia

Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.

Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików: „Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2025-09-28 19:00

Ruch Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

Ośrodek Szkoleniowo-Formacyjny Myśli Katolicko-Społecznej im. ks. Franciszka Blachnickiego w Zalesiu jest coraz bliższy ukończenia.

Oazowy dom rekolekcyjny k. Bełżyc powstaje na bazie dawnej szkoły. Jest odpowiedzią na tęsknotę członków Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej za własną przestrzenią do modlitwy i odpoczynku, ale też wynikiem owocnej współpracy licznych środowisk i wielu darczyńców. – W starej części budynku zakończył się już remont. W miejscu dawnych klas są m.in. pokoje gościnne z pełnym węzłem sanitarnym, które mogą pomieścić ok. 60 osób, tymczasowe sale konferencyjne, a nawet kaplica, w której znajduje się Najświętszy Sakrament – mówi z radością ks. Jerzy Krawczyk. Archidiecezjalny moderator podkreśla, że dzięki środkom, pozyskanym m.in. z archidiecezji lubelskiej, ale też zaangażowaniu wielu osób, prace w starej części szkoły są na ukończeniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję