Reklama

Bliżej Unii

Esej o niemieckim społeczeństwie, kraju Unii Europejskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Moja codzienna obserwacja społeczeństwa niemieckiego w kontekście ich duchowej tożsamości skłania mnie do następujących konstatacji. Otóż, Niemcy, i myślę, że nie różnią się oni pod tym względem od społeczeństw w innych krajach Unii Europejskiej, coraz częściej na co dzień przyjmują "praktyczną filozofię życia", w której eksponowane miejsce zajmuje po prostu ludzkie ciało, które pragnie tylko dobrego jedzenia, wymyślnego seksu i miękkiej pościeli. Bo czy inaczej można to nazwać, jeśli tutaj duch podporządkowany jest potrzebom ciała, które decyduje o całym współczesnym rozwoju. Cielesność tego społeczeństwa dążąca do dobrobytu, luksusu, gromadzenia nadmiaru dóbr materialnych nie znajduje czasu na potrzeby duchowe, które człowiek religijny najlepiej w sobie odkrywa przez obecność w nawach średniowiecznych katedr albo religijnych wspólnotach. W Niemczech często chrześcijaństwo jest uznawane jako przeszłość, która przez dwa tysiące lat kojarzona była ze światem niedostatku, biedy, chorób, cierpień fizycznych, krótkiego życia i pokornej śmierci. Przypomnijmy sobie, jak w średniowieczu ( zresztą i w wiekach późniejszych) było modne katowanie własnego ciała ( ascetyzm) w celu uwolnienia nieskazitelnie czystego ducha, który miał zapewnić właściwe miejsce w życiu pozagrobowym. Teraz to ciało zostało docenione.

Współczesny Niemiec to przedstawiciel świata, w którym niemal nikt nie jest głodny, niemal nikt nie cierpi z powodu zimna i chorób cywilizacyjnego niedostatku.

Jest to państwo wolnych jednostek, które tylko w bardzo ciasnych ramach akceptują ograniczenia wynikające z potrzeb życia zbiorowego. I powiedzmy sobie szczerze, że w świecie wolnych jednostek żadna ideologia nie ma szans rozwoju i przetrwania, ponieważ te jednostki same dla siebie i po swojemu budują swoją wizję szczęścia. Ideologia z reguły nie znajduje zwolenników wśród sytych i dobrze ubranych, bo do urlopu na Wyspach Kanaryjskich nie potrzeba ideologii. Do tego wystarczą pieniądze. I tu znów kłania się nam znakomite stwierdzenie ( a na nowo odkrywane) Karola Marksa, że byt kształtuje świadomość.

Powtórzę jeszcze raz, że w Unii Europejskiej rządzi despotycznie i totalitarnie ludzkie ciało. A dla tych, którzy chcą zaznać tajemnicy, nie potrzeba religii, wystarczy marihuana albo kokaina. Podniecenie, rozrywkę i emocje zapewnia tu nie religia, ale media elektroniczne.

Medycyna w Unii Europejskiej, a więc i w Niemczech - nie tylko przedłuża życie, ale w zasadzie pozwala też chorować bez bólu, umierać godnie, a tu i ówdzie nawet na własne życzenie. I przy takich doświadczeniach egzystencji Niemiec patrzy obojętnie na religię. Po prostu dla niego chrześcijaństwo lokowane jest w świecie przeszłości, a przeszłość nie zasługuje na zaufanie. Jest to konkluzja smutna, lecz chyba trafna. Mam takie wrażenie, że świat wartości, w jakich się kiedyś wychowałem, po prostu został zabity i że mam w tym zabójstwie także jakiś udział.

I na koniec tych rozważań chciałbym moim czytelnikom dać pod rozwagę kilka obrazków zaobserwowanych w Niemczech, a świadczących o ich "praktycznej filozofii życia".

Reklama

Pierwszy obrazek

Niemiec częstując gościa alkoholem w domu, nie postawi mu całej butelki na stole (tak jak jest to w Polsce), ale naleje do kieliszka i resztę schowa do barku. Z kolei gospodyni niemiecka częstując gościa kanapkami, nie postawi przed nim całego półmiska kanapek, tylko zapyta się, ile on zje i tyle dostanie, bo więcej by się zmarnowało. Jest niedopuszczalną formą towarzyską, pojawia się to też w Polsce, zjawić się u nich bez uprzedniego zaawizowania swojego przyjścia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Drugi obrazek

Niemieccy dziadkowie robiący zakupy dla swoich wnuczków wyłożą pieniądze na zapłacenie rachunku, ale kwota ta musi być potem zwrócona im przez ich dorosłe dzieci. Z kolei sami mają czas i pieniądze, aby okres swojej "złotej jesieni" spędzać na wycieczkach turystycznych i na wyjazdach (w okresie zimy) do ciepłych krajów. (W Polsce często określi się to daleko posuniętym egoizmem i oszczędnością, ale przemyślmy to...).

Trzeci obrazek

Jeżeli są kłopoty edukacyjne z młodym człowiekiem, mającym więcej niż 15 lat, niemiecka rodzina nie stara się takiego młodego człowieka zatrzymać w domu i karze mu usamodzielnić się. A więc, życie na własny koszt. (Oczywiście, stanowisko rodziców jest o tyle łatwe, że mają tę świadomość, iż młodzi ludzie otrzymują konkretną pomoc socjalną ze strony bogatego państwa niemieckiego). Na ile my - Polacy jesteśmy odmienni, jako społeczeństwo katolickie, niech każdy sobie odpowie z osobna. Mamy wolny wybór, bo jesteśmy społeczeństwem demokratycznym, chociaż nadal biednym państwem. I myślę, że historia lubi się powtarzać, ale na zasadzie historycznej fali, która jako zjawisko fizyczne ma tę właściwość, że idąc do przodu, później wraca. W średniowieczu to my - Polacy przyjęliśmy od zachodu chrześcijaństwo i jego wartości etyczne, a teraz przyszedł czas (przystąpienia Polski do Unii Europejskiej), że to kraje słowiańskie wniosą tę etykę Chrystusową do cielesnego społeczeństwa zachodu.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryja uczy nas waleczności i odwagi

2024-04-15 13:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-27.

Piątek, 3 maja. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

CZYTAJ DALEJ

Papież: bł. Rajmund Llull uczył, jak służyć Panu i być szczęśliwym

2024-05-03 16:49

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Również i ten, kto zostaje papieżem, musi nadal dążyć do spotkania z Panem, do pełnego oddania się służbie Bożej - przyznał Franciszek na audiencji dla członków Fundacji Blanquerna z Uniwersytetu Rajmunda Llulla. Papież odniósł do postaci patrona tego barcelońskiego uniwersytetu. Bł. Rajmund Llull żył na przełomie XIII i XIV w. Był katolickim filozofem, matematykiem i pisarzem.

Tytułowym bohaterem jego napisanej w języku katalońskim powieści był Blanquerna, który zmagając się z różnymi problemami i pokusami dąży do chrześcijańskiej doskonałości. Zostaje też papieżem i reformuje Kościół.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję