Reklama

Zaangażowanie ekumeniczne i dialog z judaizmem

Niedziela Ogólnopolska 43/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

16 października przypada rocznica wyboru Jana Pawła II na Stolicę Piotrową. Jest to 23. rocznica jego pontyfikatu. Jak wówczas, 16 października 1978 r., wielu zastanawiało się, jaki to będzie pontyfikat; tak też dzisiaj wielu próbuje ocenić dokonania i znaczenie obecnego pontyfikatu dla Kościoła i dla świata. Oczywiście, można pokusić się o podsumowanie, lecz należy pamiętać, że wszelka ocena będzie niepełna i niewystarczająca.
To ogólne stwierdzenie odnosi się także do bezpośredniego współpracownika Ojca Świętego, jakim jest Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Funkcję tę pełnię od niedawna, lecz już wcześniej jako kapłan i profesor teologii, a następnie jako biskup zawsze z uwagą śledziłem działalność Ojca Świętego. Dzisiaj w sposób szczególny jestem w jego służbie, w tym, co dotyczy ekumenicznego zaangażowania Kościoła katolickiego oraz stosunków religijnych z judaizmem.
Dążenie do jedności chrześcijan i ekumeniczne zaangażowanie, które Jan Paweł II uznał za jeden z pasterskich priorytetów swego pontyfikatu, niewątpliwie znajdują się w centrum jego zainteresowań. Bardzo konsekwentnie i z wielką wytrwałością wprowadza to wszystko, co Sobór Watykański II wskazał, aby stało się cząstką świadomości katolickiej i życia Kościoła. A realizacja uchwał Soboru dotyczących zaangażowania ekumenicznego i dążenia do jedności w życiu tego Papieża stanowi jedynie wierność Ewangelii i modlitwie Pana, "aby stanowili jedno", co jest koniecznym warunkiem wiarygodności chrześcijańskiego świadectwa i przyjęcia w świecie Dobrej Nowiny: "aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał (J 17, 21). Baczna lektura encykliki Ut unum sint Ojca Świętego o zaangażowaniu ekumenicznym otwiera szerokie spojrzenie na wszystko, czego dokonał Papież w perspektywie bardziej zgodnego chrześcijańskiego świadectwa nie tylko wewnątrz Kościoła katolickiego, lecz także w stosunkach z innymi Kościołami i Wspólnotami kościelnymi. Trudno byłoby wyliczyć wszystkie dokumenty ogłoszone przez tego Papieża w ciągu jego pontyfikatu, które bardziej lub mniej bezpośrednio odnoszą się do ekumenicznego zaangażowania Kościoła. Nie było takich podróży apostolskich Ojca Świętego, podczas których ta jego troska nie znalazłaby uprzywilejowanego miejsca w jego przemówieniach lub nie wyrażała się w spotkaniach z przedstawicielami innych Kościołów. Wreszcie różne wizyty, które złożył w krajach czy to Zachodu, czy Wschodu, w których wierni katolicy stanowią mniejszość, jego spotkania z naszymi braćmi protestantami lub z tradycji prawosławnej - pozostawiły niezatarte piętno. We wszystkich tych latach Ojciec Święty potrafił rozbudzać dialog, dawał przykład braterskiej i zgodnej modlitwy z braćmi i siostrami w Chrystusie, ożywiał i ustawicznie rozwijał pragnienie rzeczywistej i widzialnej jedności wszystkich uczniów tego samego Pana.
Wreszcie, chciałbym wymienić Komisję ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem, której jestem przewodniczącym. Jest ona narzędziem religijnego dialogu z tymi, których Ojciec Święty w toku swojej wizyty w synagodze Rzymu - pierwszej w historii wizyty papieża w synagodze - określił " starszymi braćmi". W życiu Kościoła katolickiego nigdy nie było okresu o tak natężonym dialogu z judaizmem, jak przez ostatnie 23 lata. Owoce tego dialogu są wyraźnie widoczne, jak to pokazała wizyta Ojca Świętego w Ziemi Świętej i w Izraelu, a także klimat, który dzisiaj cechuje stosunki z judaizmem. Poważanie i szacunek dla Ojca Świętego, dla jego dokonań i jego misji, stanowią cząstkę tego dialogu, który on zawsze popierał i do którego wzywał.

Tłumaczenie: Jan Jarco

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

19 maja odbędzie się 5. Ogólnopolska Pielgrzymka Kobiet na Jasną Górę

2024-05-05 11:08

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Episkopat Flickr

Pod hasłem „Pójdę ufna za Tobą” 19 maja odbędzie się 5. Ogólnopolska Pielgrzymka Kobiet na Jasną Górę. W ubiegłych latach pielgrzymka gromadziła w Częstochowie około 2,5 tys. kobiet z całej Polski.

Spotkanie na Jasnej Górze rozpocznie się o godz. 12 modlitwą Anioł Pański - poinformowało w niedzielę biuro prasowe Konferencji Episkopatu Polski.

CZYTAJ DALEJ

Francuskie rekolekcje w drodze

2024-05-05 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

Już kolejny raz parafia Najświętszego Serca Jezusowego w Tomaszowie Mazowieckim oraz parafia św. Mikołaja w Wolborzu połączyły swoje siły, organizując niezapomniane rekolekcje w drodze, czyli pielgrzymkę, której tym razem celem była Francja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję